Ik heb hier een gietijzeren houtkachel staan voor de verwarming van mijn huis.
De kachel, een Nordica Isotta, bevalt me erg goed in het gebruik behalve dat ik het rendement wat omhoog wil schroeven. Ik vond dat het as nog best veel kooltjes bevatte en erg grof was.
Omdat het een 14kW kachel is en ik dat niet altijd nodig heb, zeker in het voor- en najaar, heb ik de rookkamer verkleint met van die vuurstenen. Weet even de naam niet. Het is geen speksteen, ze zijn loodzwaar deze bakstenen. Ook boven op de deflector heb ik een aantal dunnere stenen gelegd.
Het resultaat is een fijnere en minder as, dus dat is geslaagd. Maar de kachelruit is vaak nog steeds zwart. Het hout is twee jaar oud, gespleten en droog opgeslagen onder een afdak.
Zou ik de binnenkant van de kachel met vermiculiet kunnen bekleden om een nog hetere verbranding te krijgen? Dat lijkt me namelijk het euvel, dat de verbrandingstemperatuur nog te laag is. Pas als die gloeiend heet is en je dimt 'm dan zie je dat het hout echt mooi vergast wordt, een prachtig schouwspel. En een schone ruit.
De kachel zou al een hoog rendement van 80% hebben maar met altijd een zwarte ruit geloof ik daar niet zoveel van.
Merci!!