Bovendien kunnen reacties gebruikt worden als iemand de Wiki "Beter stoken" wil vullen.
Situatie: Gewijzigde Bergkachel.
Ik stook op aanraden van Peter betrekkelijk dun hout. Een palletplankje gaat in de lengte in 3en of 4en, de blokken in achten en alle rondhout van diverse soorten worden geliefd in stukken van ongeveer 5x5 cm. Ook bij Sietz Leeflang (De Twaalf Ambachten) vond ik de raad om dun hout te gebruiken.
Nadeel is wel dat je blijft kloven. Word je wel extra warm van.
De kachel laat wel een echt hellevuur zien met dat dunne hout en dus(?) een optimale verbranding.
Ik doe een beetje hysterisch over de droogte van het hout. Dit ivm creosootvorming en de daarmee samenhangende problemen. Dus wordt er met de vochtmeter naarstig gemeten. Niet ieder blokje, maar wel zeer vaak.
Als er geen gloed meer te zien is gaat de asla dicht,
Nog wat later vul ik de stookruimte vast met het hout voor de volgende stookbeurt. Hout droogt dan nog extra.
Goeie actie of juist niet ? Wel natuurlijk in de gaten houden dat het hout niet alsnog gaat branden met gesloten schoorsteenklep.
Stoken jullie ook Azobé en ander tropisch hout ?
Formaat stukken. Wanneer en waar in de kachel? Hoe lang gedroogd ?
De Bergkachel heeft op de bodem van de stookruimte stookstenen met gaten er tussen. De luchttoevoer komt via de voorkant van de asla en dan via de deur. Dus voor beluchting zal het misschien niet erg nodig zijn. Ik laat de as liggen en zie geen verschil in branden.
Op het Belgische ecologieforum vond ik een discussie over stoken op een dichte vloer. In mijn oude gietijzeren oorspronkelijk kolenkachel, was natuurlijk een rooster geplaatst. Daar viel veel half verbrand hout doorheen. Een gietijzeren plaatje loste dat probleem op.
Welke ervaringen en raadgevingen zijn er op dit punt ?
Gerard.