Bijgevoegd de voorlopige tekening, ik maak nog een nette 2d met afmetingen voor de liefhebbers
Het wordt dus een Rocket 123 met enkelwandige Bell. De binnenafmetingen zijn 500x800x1537mm wat een oppervlak geeft van 5,16 m2.
De achterwand en bodem worden volledig bekleed met isolerende stenen omdat ik geen zin heb om de wand van de buren en de vloer warm te stoken
De zijwanden en voorkant worden zoveel mogelijk met vuurvaste stenen (onderkant klinkers mocht ik niet genoeg vuurvaste stenen hebben) opgemetseld en voorzien van een leemlaag. De bovenkant wil ik bedekken met 2 platen (1 grote plaat wordt te zwaar om te tillen) vuurvaste beton, daarbovenop isolatie en dan leem.
In het ideale geval zou ik nog een oventje in de kachel willen realiseren, maar of dat gaat lukken?
De inwendige schoorsteen en de riser wil ik ook met isolerende stenen metselen.
De wanden wil ik eigenlijk gewoon met leem metselen en de kern met klei of vuurvaste mortel. Klei lijkt me het mooiste.
Nu zit ik alleen nog met een paar dingen: ik kan geen leverancier voor leem vinden hier in de buurt (Noordoostpolder), dichtsbijzijnde is de Leemshop in Hilversum. Vuurvaste beton kan ik ook niet in de buurt vinden, heeft iemand tips? Ik schat dat ik 3 a 4 zakken nodig heb.
Hoe dik kan ik het plafond van vuurvaste beton het beste maken? Ik dacht aan 50mm.
Voor de rest zijn tips en aan- of opmerkingen zeer welkom!
Over de tekening: links de schoorsteen, dat rondje helemaal bovenaan is de aansluiting in het plafond. In de schoorsteen is een bypass voorzien voor makkelijk opstarten. Dat gele geval is een kast die aan de wand hangt (loopt nog verder door naar links)