Thermofasade

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion

Thermofasade

Bericht door Pigion »

Enige jaren geleden las ik iets over een thermofasade. Daarbij wordt een muur achter glas opgewarmd door de zon. Als de zon verdwijnt, komt een isolerend scherm voor het glas en sluit zo de warmte op.
Als er 's-avonds behoeft is aan verwarming, worden kleppen in de muur geopend (onder en boven) en kan de warme lucht in het vertrek stromen.
Ik ben bezig met een totale renovatie van de living en eigenlijk wel geinteresseerd in dit systeem.
Nadeel: Je kan eigenlijk maar voor 1 dag warmte "verzamelen".

Warmte opslaan kan natuurlijk ook via zonnepanelen en een buffer, doch dat is een hoop techniek, kost ruimte en een stevige investering.

Wie heeft ervaring met één van beide systemen?

Pigion
Albert van WdJ

Re: Thermofasade

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion,

Zo'n muur wordt ook wel een trombe-muur (of warmtemuur) genoemd.
In het boek zonwerkboek van Kevin McCatney wordt er wat over gezegd.
Op internet vind je onder die term wel wat (gebruikers)info.

Er wordt ook wel gebruik gemaakt van een soort (zelfbouw) zonnecollectoren die verticaal of schuin tegen een zuidmuur zijn geplaatst. Maar deze werken zonder buffer omdat er geen steen o.i.d. in zit.
Via luchtkanalen onder en bovenin krijg je dan een warme luchtstroom de woning in.

Wanneer je dubbel Hr++ glas gebruikt heb je volgens mij geen scherm nodig om de warmte binnen te houden.

Ik heb het systeem echter nergens in werking gezien.
Maar eigenlijk is een glazen serre aan je huis eenzelfde idee.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
walter vaes
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

heb ooit zo een trombe muur gezien in leopoldsburg.
Geloof zelfs dat hij 2 verschillende types had.
Die persoon zit ook op dit forum:
http://www.ecobouwers.be/forum/energie
vraag het daar eens, ken zijn naam wel niet meer.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In de utiliteitsbouw noemen ze zoiets dergelijks 'klimaatgevels'.

Brakel Atmos, Scheldebouw, Colt zijn voorbeelden van bedrijven die zoiets ontwikkelen. Of dat ook voor woonhuizen geschikt is vraag ik me af, maar wellicht kom je er toch verder mee.
Pigion

Bericht door Pigion »

Bedankt voor jullie input, speciaal Walter. Via de belgische link kwam ik op een duitse site met een zelfbouwer. Zeer interessant.
Ik heb helaas maar 8 m2 beschikbaar op een Z.O. muur en dat is ook de voorgevel. Ik denk dat ik nog een harde dobber met de gemeente voor het wijzigen van het "aanzicht". Klandestien iets doen gaat ook niet, 's-ochtend rijdt het halve ambtenarencorps recht op mijn huis aan, vervolgens een langzame bocht :( .
Pigion
Plaats reactie