- 1 a 2 keer per dag stoken en de hele dag een behaaglijke woning
- Reductie op gaskosten
- Als ik bij anderen ben met een stalenkachel dan is de woonkamer vaak wel 25c (heb ik het gevoel), met mijn huidige semi speksteen kachel heb ik hier geen last van. Deze geeft altijd een behaaglijke warmte.
Mijn situatie is als volgt:
- woonkamer met vloerverwarming met daarin een altech fireview houtkachel. In de woonkamer zitten naast de kachel ook radiatoren, die ik nog nooit aan heb gehad.
- Aan de woonkamer grenzend de eetkeuken (met 2 radiatoren + de cv-thermostaat). De staat in de winter standaard op 18c, de woonkamer verwarm ik 's avonds naar 21/22c en de deur naar de eetkeuken staat open waardoor deze ook opwarmt (mede via een kachelventilator met peltier element).
- In de andere kamers beneden en op de bovenverdieping zitten radiatoren (sommige met thermostaatkraan en aantal zonder, maar ik wil alle radiatoren met een thermostaatkraan uit gaan voeren om onnodig verwarmen te voorkomen).
- CV watertemperatuur staat op 45/50c en hiermee krijg ik het huis goed warm.
Het liefst zou ik mijn hele woning beter willen verwarmen en met een nieuwe kachel ook de CV willen (bij)verwarmen, zodat de radiatoren in de rest van mijn huis ook profijt hebben.
Probleem is dat mijn vrouw de huidige schouw met kachel het liefst zo wil houden, omdat het er leuk uit ziet.
Dit is een actuele situatie van mijn woonkamer is:

Wie heeft er ideeën hoe ik het meest efficiënt kan stoken en toch mijn woning goed kan verwarmen? Of is een massakachel + cv nooit een goed idee?