buitenmuur isoleren van huis uit 1968

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

familie flenterie

buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door familie flenterie »

G'dag

Graag zou ik iets willen doen een onze buitenmuur.
het probleem is dat ik er totaal geen verstand van heb en me afvraag als ik geld uitgeef of het wel het goede is.
Het huis is van 1968 en het enige wat ik weet is dat er gele vlokken achter de stenen zitten.

dit huis is tot 2006 van de woningbouw geweest, en heeft wel dakisolatie en dubbele beglazing beneden.
de stookkosten van vorig jaar waren ongeveer 1600 EUro

nu heeft de nuon het over de muur laten opvullen door middel van een gatje te boren en dan volspuiten ,

is dit echt zo

graag hoor ik tips.
Wouter Gillis

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Wouter Gillis »

Beste,

ik neem aan dat er een spouw is tussen jouw binnen- en buitenmuur waar restanten van glaswol inzitten (gele vlokken). Deze spouw kan je inderdaad laten opspuiten met polyurethaan-schuim (PUR) of thermoparels (isomokorrels met bindmiddel). Komt erop neer dat men om de meter een gatje boort en hierin de isolator spuit. Je moet hierbij rekenen op grofweg 20€/m² afhankelijk van de breedte van de spouw en dus hoeveelheid gebruikte isolator. De aanwezigheid van restanten van glaswol blijkt geen probleem te zijn. Een andere mogelijkheid is om crepi bepleistering te laten aanbrengen op een isolatielaag. Kostprijs hiervan is grofweg 100€/m² maar je hebt dan ook wel een nieuwe gevel.

Sowieso is het effect van goed aangebrachte muurisolatie écht de moeite waard, zoals ik pas zelf heb kunnen vaststellen.

succes!
wouter
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Je kunt je spouw ook opvullen met glaswol. Wordt in vlokken in de spouw geblazen. Kostte een anderhalf jaar geleden zo'n 12 euro per m2.
Scheelt bij mij ongeveer 5 kuub gas/jaar per m2 gevel (en geen 9 kuub zoals vaak wordt aangegeven).
Daarnaast neemt het warmtecomfort duidelijk toe.

Vaak moet je de gevel daarna ook impregneren (in ieder geval bij gebruik van glaswol). Dit om te voorkomen dat je isolatiepakket nat wordt door intrekkend regenwater. Als je dat laat doen, kost dat ook al gauw 10 euro de m2. Zoek je zelf via verfleveranciers naar impregneer en breng je het zelf aan, dan kost het maar een 3-4 euro de m/2 (zelfs als je 2 linkerhanden hebt :D ).

Groet,

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het opvullen van spouwmuren achteraf is heel vaak niet succesvol. Een spouw 'hoort' grofweg opgebouwd te zijn uit een binnenmuur, isolatie, spouw en buitenmuur. Die spouw is er niet voor niets.

Over ventilatie in de spouw lopen de mening ver uiteen, maar de praktijk wijst uit dat bij de oudere woningen een goed ventilerende spouw het minst problemen ontstaan.

De spouw dus vullen met wat dan ook verhinderd de ventilatie die altijd vertikaal in een spouw plaats vind. Oude buitenmuren slaan vocht door. De steen is vaak enigzins poreus, maar ook kleine breukjes en scheuren in de mortelvoegen zorgen voor vochtdoorslag. De buitenmuur is in de regenperiode heel vaak gewoon nat aan de spouwzijde. Op langere termijn vindt dat vocht zijn weg door de isolatie naar de binnenmuur, je raad het al, vocht op de wanden.
Natte isolatie isoleert niet, zakt uit naar beneden, geeft schimmel en gaat stinken. Ook de glaswol en steenwol vlokken, al zeggen fabrikanten van niet. Wat dat betreft maakt het niks uit, of je nou wolvlokken, cacaudoppen of wat dan ook toe past.

Overweeg om Of een binnenwand te plaatsen met een 40mm purlaag er tussen Of een Isostuc systeem aan de buitenzijde. Dat zijn oplossingen die op lange termijn hun kwaliteit blijven behouden.

Bedenk ook dat je je tochtkieren goed onder controle hebt. Dus de aansluitingen van de kozijnen tegen de muren goed afgekit houden. Vaak kun je strak langs het kozijn zo naar buiten kijken. Anders waait je warmte nog zo naar buiten, hoe dik je isolatie ook is.
walter vaes
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Jantje V8, dit is NIET waar.
Als men een dampopen baksteen heeft, dan mag men de spouw volledig opvullen.
De universiteit van Gent heeft er de laatste 4 jaar onderzoek naar gedaan.
Zij zijn ook bij mijn huis geweest om test te doen.
Eigenaar van een huis met al 35 jaar spouwvulling en geen problemen.
We zijn ook aan het verbouwen en hebben nog thermoparels laten bijspuiten, bij nieuwe delen en dichtgemetste ramen en deuren.
+ op 1 muurtje waar niks inzat (had de universiteit van gent gezien met de infraroodcamera (dus als je laat inspuiten, ze maar goed controleren of ze alles doen)

Thermoparels vond ik prijs kwaliteit het best.
Pur is het beste isolerend.
SLS20 is het meest ecologische.
glaswol inspuiten is tammelijk nieuw.
UF schuim is het goedkoopst, MAAR giftig en ook als men dat produkt niet in de juiste verhouding spuit, kan het weleens verbrokkelen!!!

JantjeV8 schreef:Overweeg om een binnenwand te plaatsen met een 40mm purlaag er tussen
als je dat doet moet je ook wel niet een dampscherm vergeten, anders zeker schimmel binnen.
En in de zomer meer kans op oververhitting, omdat uwe buffer (baksteen) weg is.
Voor binnenisolatie zijn ecologische isolatiematerialen beter, omdat ze vocht en warmtebufferend zijn.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

HAllo Walter, ik schreef "vaak"... en veeg daarmee niet alles op 1 hoop. Er zijn inderdaad ook goeie ervaringen.

Wel zijn die inblaassystemen ontstaan door de vraag van vele grote woningcorporaties die zo goedkoop mogelijk haar huurders tegemoet wil komen.

Probleem is ook dat de gemiddelde woningeigenaar er totaal geen idee van heeft of z'n baksteen damp-open is of niet. Veel woningen zijn opgetrokken uit een harde strengperssteen die doorgaans dampdicht is. Maar als hij destijds slecht is verwerkt is de voeg niet dicht, of er zijn hier en daar wat scheuren ontstaan.

Voor wat betreft die laatste optie:
Er zijn pur/pir panelen in de handel met daarop een gipsvezelplaat.
Dampscherm aan de binnenzide tegen de muur, rachels er tegen en dan de panelen. Je woning wordt binnen dus een paar centimeter kleiner. De gips(vezel) plaat heeft ook de vocht accumulerende eigenschappen.
- Kingspan,
- Ecotherm
Zijn voorbeelden van fabrikanten van dergelijke oplossingen.
familie flenterie

Bericht door familie flenterie »

HArstikke bedankt voor de vele reacties die ik heb mogen ontvangen.
DE optie om binnen iets te doen is haast onmogelijk , en wil dan ook iets "doen" aan de buitenkant

Kort samen gevat is in de meeste gevallen iets inspuiten in de buitenmuur het minst lange effect.
een isotuc oplossing aan de buitenkant zou dus een goed werkende oplossing zijn.
ik ga eens informeren wat dit kost.
Albert van WdJ

JantjeV8 schreef:Het opvullen van spouwmuren achteraf is heel vaak niet succesvol.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nou na zo'n 2 jaar nog geen problemen heb. Minder vocht in huis, en zeker geen schimmels o.i.d.
Maar ik spreek vanzelf alleen over mijn situatie.
JantjeV8 schreef: Natte isolatie isoleert niet, zakt uit naar beneden, geeft schimmel en gaat stinken. Ook de glaswol en steenwol vlokken, al zeggen fabrikanten van niet. Wat dat betreft maakt het niks uit, of je nou wolvlokken, cacaudoppen of wat dan ook toe past.
De aannemer geeft 10 jaar garantie of glaswol. Wat betreft nat worden betwijfel ik of glaswol water opneemt. Je kunt het wel nat maken, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als water opnemen zoals dat in een spouw kan plaatsvinden.

Glaswol is een anorganisch materiaal, dus kan dat in principe niet schimmelen omdat schimmels simpelweg geen anorganische kunnen gebruiken als voedingsbodem. Er moet een organische stof aanwezig zijn. En die zit er niet in mijn spouw.
En gaat het materiaal uitzakken door vocht, dan moet je dat toch terug gaan zien aan de vochtdoorslag naar de binnenmuren?

Wat het spul na 10 jaar doet? Bij gezondheid zal ik het t.z.t. eens controleren hier en daar. De gasmeter zou ook een signaal moeten geven.
familie flenterie schreef:Kort samen gevat is in de meeste gevallen iets inspuiten in de buitenmuur het minst lange effect.
een isotuc oplossing aan de buitenkant zou dus een goed werkende oplossing zijn.
ik ga eens informeren wat dit kost.
Laat je ook voorlichten wat of men langere garantie kan geven op inspuiten. De ontwikkelingen staan tenslotte ook niet stil. En deze optie is bouwkundig de minst ingrijpende!

Groet,

Albert
walter vaes
Contacteer:

OPGELET!!

Als je een luchtspouw hebt, ga dan NIET langs buiten isoleren, ZONDER eerst de spouw te vullen.
Anders krijg je een schoorsteeneffect in je spouw en heeft de buitenisolatie niet zoveel effect!
Albert van WdJ

@Walter,

Klinkt heel aannemelijk wat je zegt over het schoorsteeneffect. Maar je krijgt dan alleen lucht aangevoerd vanuit een evt. kruipruimte, want de ventilatie in je buitenspouwblad zit dan al dicht (met isostuc panelen bijv.)

En als je toch eerst je spouw moet vullen, dan hoef je buiten toch niet meer iets extra's aan te brengen?

Albert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad Albert, met IsoStuc dicht je de ventilatieopeningen af.

Op dit moment is ons bedrijf bezig met het renoveren van wanden van Trafoboxen voor een landelijk bekende energieleverancier.
Deze wanden zijn niet eens geisoleerd om de traforuimtes warm te houden, maar om het geluid te isoleren. (Combinatie van absorberen en isoleren van resonanties). De oorspronkelijke gevelopbouw was ontwikkeld door 's-lands meest vooraanstaand bouwfysisch bureau. De huidige trafoboxen zijn zo'n 7 a 8 jaar oud, de isolatie dus ook.

Het huidige isolatiepakket bestond uit glaswol (bekende merk, zwaarste persing 22kg/m3) wat strak tegen de buitenste baksteen (half steens met een aantal open stootvoegen) buitenmuur geklemd zat. De glaswol was doordrengt van water, stonk, plaatselijk zwaar beschimmeld en verrot...

We hebben de wanden nu van binnenuit gesloopt en brengen een nieuwe, weliswaar dezelfde isolatielaag aan, maar houden hem los van de baksteenwand. Het door de buitenwand doorgeslagen vocht heeft geen kans gehad naar buiten te ventileren, zelfs niet na zo'n lange droge zomer en voorjaarsperiode als 2009 het geval is geweest.
Albert van WdJ

JantjeV8 schreef:
Het huidige isolatiepakket bestond uit glaswol (bekende merk, zwaarste persing 22kg/m3) wat strak tegen de buitenste baksteen (half steens met een aantal open stootvoegen) buitenmuur geklemd zat. De glaswol was doordrengt van water, stonk, plaatselijk zwaar beschimmeld en verrot...

Ik blijf het toch vreemd vinden dat een anorganisch materiaal (glaswol) schimmelt en verrot.
Dat het met water doordrenkt kan raken kun je op elke bouwplaats wel zien.
Maar voor schimmel en rot heb je toch organisch materiaal nodig. Dat moet dan óf al als verontreiniging in het glaswol zitten óf van buitenaf (met bijv. regenwater) aangevoerd zijn.

Albert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het regenwater brengt algengroei met zich mee. Vochtige plekken trekken allerhande beestjes aan. Vochtige mortelvoegen zijn wel een bron voor organismen. Door verzadiging loopt het steeds verder het isolatiepakket in.
walter vaes
Contacteer:

@ Albert van WdJ
Als je alleen de spouw opvult heb je nog maar 5 of 6 cm isolatie
Dus voor de huidige normen maar zwakjes.
Wij hebben spouwvulling (al 30 jaar) en nu zijn we nog aan het bij isoleren. (gelijkvloers langs binnen met wandverwarming en op 1 ste verdieping langs buiten )
Als je eens een idee wil hebben, we doen mee aan de openklimaathuizen van BBL
Die van ons is in Houthalen.
http://www.ecobouwers.be/klimaathuizen? ... to_one=All

wat het schoorsteeneffect betreft, zou minder zijn als je buitenisolatie luchtdicht zou kunnen aanbrengen.
Maar dat is volgens mij zeer moeilijk (bijvoorbeeld aan ramen en zo)
Albert van WdJ

Mooi huis Walter!

Bedankt voor je toelichting.

Ons huis heeft inderdaad maar 6 cm spouw. Deze is twee jaar geïsoleerd met glaswol. Warmtecomfort is enorm toegenomen, maar meer isolatie zou wel prettig zijn. Ik heb echter geen zin om de buitengevel te bekleden, die bestaat nl. uit een mooie kwaliteit bakstenen. En binnen extra isolatie tegen de muren zie ik even niet zitten. Er zit net twee jaar spachtelputz en glasvezel op de meeste wanden.

Daarnaast heb ik ook geen idee welke extra isolatie ik op de binnenwanden zou moeten toepassen. Welke waarde moet ik bereiken? Welke materialen zijn beschikbaar? etc.

Groet,

Albert
Plaats reactie