Groet,
Hans
Moderator: Moderators
Ter voorkoming van legionella en om èèn systeem te willen houden. Wij hebben ook de behoefte aan water van zestig graden, niet om te douchen maar in de keuken en voor de dieren.Paul Joosten schreef:OK helder. Ik zal eens zien of zoiets te organiseren valt maar waarom zou ik douchewater eerst naar 60° willen verwarmen?
Tja, dat is altijd een punt van aandacht, de boiler had ik nog staan (120 liter Nefit) en voor de doorstroomboiler heb ik 287 euro betaald. Dat laatste vind ik acceptabel om gezond warm tapwater te verkrijgen zonder sores.Paul Joosten schreef:Wat ik aan prijzen zie doet me ook niet direct vermoeden dat het economisch rendabel te maken is...
Legionella vermeerdert zich tussen 20 en 55 graden. Des te dichter rond de 37 graden, des te sneller dit proces. In koud leidingwater is de groei niet heel sterk, maar hij overleeft het wel als hij er al zit. En ja, in leidingwater zit een klein beetje Legionella. Uitsluitend boven de 60 graden gaat Legionella dood. Het stilstaande afkoelende water in jouw leiding (38 graden) is nog steeds een prima bron voor het ontstaan van een biofilm. Vergelijk het met een pak melk die een paar uur buiten de koelkast is geweest en die je daarna weer terug zet.Paul Joosten schreef: Legionella: treedt alleen op bij water dat gedurende enige tijd tussen de 20 en 55 graden is. Koud leidingwater niet. Wanneer ik dat verwarm naar douchetemperatuur en direct gebruik zie ik echt niet hoe dat een legionella risico kan zijn? In de keuken een close-in boiler op 65° ook geen risico. Ik ben gaarne bereid bij te leren maar hoor dan graag waar ik fout zou zitten.