De alternatieven moeten dus voldoen aan de eis om ons SWW te leveren en in zeldzame dagen het huis (en de planten daarin) op een minimum temperatuur (10°?) te kunnen houden. Ik zie hierbij drie mogelijkheden: een pelletCV, een warmtepomp of gewone elektrische verwarming met COP 1. De laatste vergt verreweg de minste investeringen maar kent een hoger verbruik. Voor SWW met de rekenregel 1 kuub gas is 10 kWh zou dat op 1200 kWh/j uitkomen. Gezien mijn overschot aan opgewekte elektriciteit (ca. 3000 kWh/j netto teruglevering) is dat zowel groen als betrekkelijk goedkoop. Een paar elektrische kacheltjes kosten niet veel qua aanschaf en gezien het te verwachten zeer lage aantal branduren ook niet teveel stroom. Dit lijkt me dus de eenvoudigste en op het eerste gezicht in mijn geval goedkoopste oplossing. Een pelletCV is wel mogelijk maar vergt een behoorlijke investering en nogal wat bouwkundige aanpassingen (realisatie opslagbunker en plaatsen nieuwe schoorsteen met doorvoer van de kelder naar het dak). Een warmtepomp is een nog grotere investering en behoeft een lelijke unit buiten, en de enige plek waar die redelijkerwijze geplaatst zou kunnen worden ligt binnen gehoorsafstand van de slaapkamer van de buren of lange leidingen van/naar het dak.
Ik zoek een rekenkundig model om de verschillende alternatieven op langere termijn met elkaar te kunnen vergelijken en mogelijke andere argumenten pro of contra de een of de andere mogelijkheden. Brandt maar los...