M'n kippen (7 hennen, 1 haan) lopen semi-vrij rond buiten. Ik hou ze in een net (wat soms onder spanning staat zodat ze er niet uitwillen). Tot nu toe had ik naar de deur van een stalletje lopen en daar konden ze dan op stok gaan. Dat stalletje hebben we nu nodig voor de schapen die komen. En, we willen sowieso de kippen door de boomgaard heen 'verweiden', zodat ze overal de fruitmot uit de grond kunnen eten en het onderste deel van de bast van de boom kunnen eten.
Ik heb het schuildeel van een mobiele konijnenren omgetoverd tot kippenmobiel. Hier passen ze allemaal precies in. Het is niet ruim, maar het past op zich goed. Ik heb er legkastjes ingemaakt en stokken. De legkastjes (of tenminste, 1 van de 2) gebruiken ze inmiddels. Die kippenmobiel staat dus in het net.
Nu is het probleem dat ze er 's avonds niet in gaan uit zichzelf. Dat deden ze bij de stal altijd wel. Nu gaan ze 's avonds schuilen onder de loopplank die ze gebruiken om op één van de composthopen te klimmen die daar ook staat.
De vraag is: hoe 'dwing' ik ze in de kippenmobiel?
Ik dacht zelf eerst gewoon rigoreus te werk te gaan: de hele boel te verplaatsen naar een open deel van de boomgaard, daar ook de kippenmobiel neer te zetten, zodat ze eigenlijk geen keuze hebben en dan maar in de kippenmobiel gaan zitten. Maar hoewel ik met slachten geen enkele moeite heb, vind ik dit dan weer zielig
Wat zouden jullie doen? Heeft iemand hier tips voor, ervaringen?
gr.,
Alef
p.s. als ik straks klaar ben zal ik wat foto's maken en die delen