principe schema, schiet maar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BenKit

principe schema, schiet maar

Bericht door BenKit »

Voor mijn kleine hout gas CV systeempje heb ik het volgende principe schema ontworpen:

Afbeelding

Om de temperatuur van water in de kachel constant te houden ga ik gebruik maken van de "zelfbouw" laddomat van bonkelaar. Het buffervat heb ik bewust in serie gezet met de gaskachel om het water eventueel nog meer te verwarmen, voor het naar de radiatoren gaat.

Verder heb ik nog een verdeelafsluiter gepland staan om te voorkomen dat de gasketel het buffer gaat verwarmen.
P1 is de pomp van de gas CV

Ik hoor graag jullie mening, voordat ik de onderdelen ga bestellen...

groet,

Rob
bonkelaar

Re: principe schema, schiet maar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Rob,

Kan goed zo.

Je hebt wellicht nog een tweede mengventiel nodig om te voorkomen dat je gloeiend heet water in de huis CV krijgt. De buffer kan oplopen naar meer dan 90 graden, in de CV radiatoren heb je liever niet zo'n warm water, dit geeft stofverbranding, stank, getik door uitzetten en krimpen. Vaak ligt de aanvoertemperatuur CV tussen 50 en 60 graden, soms zelfs weersafhankelijk geregeld.
Heb zelf na enkele jaren ook zo'n mengventiel geplaatst, je kunt langer met de buffer, verliest minder warmte.

De buffer verticaal proberen te zetten, dit bevordert de scheiding tussen warm en kouder water. Horizontale buffer = niet goed.

groeten Jos.
BenKit

Bericht door BenKit »

Bedankt Jos,

Goed plan om een extra mengventiel mee te nemen, die je ook nog weersafhankelijk kan regelen.
Gebruik je daar zo'n zelfde heimeier mengventiel voor?

Ik heb bewust gekozen voor een horizontaal vat daar ik die in de kruipruimte kwijt kan.
Maar is het niet zo, daar ik geen gebruik maak van een warmtewisselaar,
dat door de stroming sowieso de temperatuur gelijkmatiger verdeeld is, ook in een staand vat?

groet Rob
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

BenKit schreef:
Ik heb bewust gekozen voor een horizontaal vat daar ik die in de kruipruimte kwijt kan.
dat door de stroming sowieso de temperatuur gelijkmatiger verdeeld is, ook in een staand vat?
Als je bedoeld dat er menging optreedt, dan is dat voor een systeem dat radiatoren moet voeden geen positief gebeuren. Je moet trachten de gelaagdheid in stand te houden zodat je zolang mogelijk water van hoge temperatuur kunt aanvoeren.

Met een horizontaal vat gaat dat moeilijker dan met een verticaal vat. Boilers worden niet voor niets verticaal geplaatst.

Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van horizontale plaatsing van buffervaten, denk maar aan de tuinbouw. Daar staan tanks vanwege de grootte meestal horizontaal.

Wanneer je zorgt dat het inkomende retourwater uit huis en het inkomende warmwater uit de hout-cv geen stroming veroorzaakt, heb je weinig last van menging.

In een boiler komt het inkomende koude leidingwater daarom altijd tegen een soort keerplaat aan.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

BenKit schreef:Bedankt Jos,

Goed plan om een extra mengventiel mee te nemen, die je ook nog weersafhankelijk kan regelen.
Gebruik je daar zo'n zelfde heimeier mengventiel voor?

groet Rob
Hallo Rob,

Heb een DN 32 Heimeier ventiel als menger met dezelfde MNG Honeywell knop als op de Laddomat plaats, gewoon handmatig ingesteld werkt het naar behoren.

Zoals Albert schrijft, proberen de gelaagdheid in stand te houden. misschien kun je de de buffer verticaal ingraven in de kruipruimte?

groet, Jos
BenKit

Bericht door BenKit »

Bedankt Albert, Jos,

Het 1000 liter vat verticaal plaatsen is geen optie.
Of ik kan een 500 liter vat staand plaatsen onderdaks of een 1000 liter in de kruipruimte.
Welke optie zouden jullie kiezen.......

groet,

Rob
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

In dat geval zou ik kiezen voor 1000 l horizontaal.
500 l is veel te weinig.
Beter meer dan 1000 l dan minder.
Ik zelf merk dat bij mijn 20 Kw hout-cv 1000 l buffer te weinig is.
Halverwege de dag is het vat al te ver afgekoeld.

Met 500 l moet je dan ook de hele dag door wat stoken.

Albert
Change, before you have to.
BenKit

Bericht door BenKit »

Albert,

Dat dacht ik ook!
Mijn kacheltje is maar 10 KW.
Als blijkt dat ik de 1000 liter snel genoeg warm krijg kan ik altijd nog een staand 500 liter vat erbij zetten.
Eventueel met een warmtewisselaar...

groet,

Rob
Plaats reactie