Ik heb behoeft aan wat support, nieuwe ideeën, en stimulans. In plaats van een korte omschrijving zal ik het meteen goed omschrijven waar ik mee zit. Een desillusie.
Ik ben al twee jaar aan het renoveren (met een plan natuurlijk), en nu valt het enorm tegen.
Ik krijg het niet warm! Na heel veel lezen en peinzen, heb ik besloten twee houtkachels in mijn huis te plaatsen, een kachel beneden aangesloten op een bestaande stenen schoorsteen, en een kachel boven met een nieuwe schoorsteen. Het is mijn enige verwarming, ik heb geen gas.
Beneden staat een 10 KW Invicta geschikt voor 50 cm hout, beneden ook een Invicta de 14 KW Chamane, mooi, schoon en functioneel dacht ik. Die Chamane staat midden in de kamer, de woning is geïsoleerd volgens de laatste normen, van binnen uit, want het huis is 230 jaar oud.
De Chamane is met een dubbelwandige geïsoleerde RVS schoorsteen aangesloten, 180mm, bijna 6 mtr hoog, kaarsrecht en komt bij de nok uit, steekt 80cm boven het dak uit. En heeft een trekkap. De kachel staat op de vloer en krijgt verse verbrandingslucht door een rooster onder de kachel met een aangelegd kanaal door de vloer, lucht uit de garage. Allemaal zelf aangelegd, eigenlijk heb ik alles geheel gedaan zoals het moet.
Boven de Chamane kachel heb ik -in het enkelwandige rookkanaal deel- een T-stuk geplaatst met een trek klep, die dus automatisch lucht uit de kamer wegzuigt als de trek te groot is.
Want de trek is enorm! De grote deur van de kachel kan je wel open krijgen, maar zuigt zichzelf vast, en maakt ook een zuigend geluid als hij gesloten is. Ook als de trekklep zichzelf open zet. Zeker met harde wind, ik woon geïsoleerd, en het kan hier hard waaien.
Beneden kan ik -met drie flinke blokken hout- de ruimte geweldig warm stoken, geen probleem, maar boven met de nieuwe schoorsteen krijg ik het niet warm, ook niet na twee armen vol met houtblokken. En nu komt het: IK VOEL OOK GEEN WARMTE. Waar blijft de warmte?
Al het hout is beuken en droog, en brand super. Er is een voordeel met mist en windstilte brand de kachel ook goed. Het is boven 100m2 beneden 24m2 dus ik had wel verwacht meer te moeten stoken, maar ik kan bij de Chamane zitten om 30cm afstand en voel nauwelijks dat hij brandt, en dat na 4 uur eiken blokken stoken. Ik snap het niet, en weet niet hoe verder te gaan, de woning moet ook nog afgebouwd worden, maar de isolatie laag rondom is klaar. Wie kan me inspireren?