incus schreef: ↑27 feb 2018, 00:59Ik moet nu de deur gaan maken met de gecombineerde lucht inlaat voor floorchannel en primaire lucht. Ik heb nog een nieuwe doorsnede gemaakt met het hoekprofiel 10 mm lager dan het hoekprofiel van de deur.
Ik heb een hoekprofiel van 15x15x2 gekozen, dan blijft er een spleet van 15 mm over tussen dit profiel en de deur. Zou dat genoeg zijn?
Effe namete... Bij mij is dat 14 mm over een breedte van 30 cm, mijn deurtje is breder dan de vuurkamer. Die spleet is OK, alleen nog even kijken naar de maximale doorlaat.
Wat ik tegenwoordig doe is de inlaat vol open (25% riser doorsnede) en de deur een kier. Als de schoorsteen temperatuur meer wordt dan 80 ºC dan sluit ik de deur. Dan blijft alles doorgaan, op de top van de stook stijgt de temperatuur naar 120 ºC en dan halveer ik de inlaat nog weer. Ook dan gaat alles gewoon door, de trek is dan zo sterk dat het volume lucht wat binnenkomt ruim voldoende is. Ehhh... de inlaat vol open is 150x30 mm.
Nu ik het zo zie, vraagt dat eigenlijk om een uitlaat temperatuur gestuurde lucht inlaat...
Ervaring van anderen: de drempel verandert het karakter van de kachel, het wordt wat minder gewelddadig en de naverbrander vlam blijft veel lager in de riser. De standtijd van de floor channel wordt drastisch verlengd.
Die van mij (p**bakken staal) is nu aan zijn derde seizoen bezig, het eerste seizoen was testen en toen heeft-ie flink op zijn donder gekregen. Geschatte standtijd bij normaal gebruik: 5 jaar. RVS 304 gaat mijn volgende worden, die houdt het waarschijnlijk langer uit.
incus schreef: ↑27 feb 2018, 00:59Verder vraag ik me af hoe het luchtinlaat deurtje functioneert. Zit er een scharnier aan de onderkant of bovenkant of is het een schuifdeurtje.
Er zit helemaal geen scharnier aan, er zitten twee wangetjes achterop die allebei vlak bij het deurtje aan de onderkant een keepje hebben waar ze over scharnieren. Die wangetjes zijn aan de achterkant verbonden door een dik stuk staf dat als tegenwicht fungeert. Staat-ie open dan is het klepje zwaar genoeg om open te blijven. Staat-ie dicht dan zorgt het tegenwicht dat-ie dicht blijft. Om de opening te halveren heb ik een stukje hoeklijn dat ik er tussen zet en het tegenwicht houdt het in die stand. Niet erg geavanceerd maar het werkt.