Beste forumleden,
De beste wensen voor 2017. IK ben nieuw op dit forum omdat ik na het lezen van de diverse onderwerpen jullie capabel acht om bovenstaand rekensommetje (zie onderwerp) te maken. Mij lukt dit zeker niet.
In verband met de bouw van een poolhouse en zwembad in de tuin (ca. 20 meter van het vrijstaand woonhuis verwijderd)
en het feit dat ik 365 dagen per jaar wil zwemmen in water van ca. 28 graden ben ik op zoek naar de juiste grootte van de houtvergasser. De aanvoer van acacia stukhout (gekliefd 1 meter lengtes) is geen probleem.
De vergasser moet gaan zorgen voor de verwarming van poolhouse, zwembad en woning. Gegeven is hetvolgende:
poolhouse 7,5 x 5 meter en hoogte ca. 3 meter. Plat dak met een raam erin van 2x2m. Dakisolatie.
opbouw : betonnen geisoleerde vloer met vloerverwarming. Wanden van hout en glaswolisolatie. 2 x een glazen schuifpui
over een totale lengte van 5 meter.
In het poolhouse komt de technische ruimte van het zwembad en de houtvergasser te staan alsmede de bufferreservoirs
die bij de vergasser horen. 1 x douche,toilet en wastafel en de zitruimte.
gemetseld zwembad 8x4x1.6 meter wordt voorzien van een solardek in polycarbonaat. Isolatie hier waarschijnlijk alleen
in de vloer. Wanden zou niet nodig zijn. Zwembad en poolhouse liggen de hele dag in de zon (mocht die er zijn) en er is geen schaduw. De wind heeft vrij spel. Een warmtepomp wordt voorzien voor de maanden buiten het houtstookseizoen.
De vergasser zal dus uit staan vermoed ik van half Mei - half Oktober.
Woonhuis (1980) is 10x15 meter in opp. Het is een houtskeletbouw met 2 spaumuren tot aan 1e verdieping. Op de 2e verdieping is alles met gipsplaat afgewerkt. Overal glaswolisolatie en dubbele beglazing. De Itho Kli-Max 2 gasketel ca. 37 kilowatt voedt de radiatoren boven en de vloerverwarming beneden. Vloer is ook geisoleerd. De ketel heeft ruim voldoende capaciteit voor het huis. Het huis heeft schuine daken en in de toekomst is het mogelijk om op het zuiden voldoende zonnepanelen te leggen. Ik denk dat ik alle benodigde info heb gegeven om het rekensommetje te maken, dus ik ben benieuwd wat jullie reactie zal zijn.
Groetjes Polly
Hoeveel kilowatt nodig voor houtvergasser?
Moderator: Moderators
-
polly
-
remco d
Re: Hoeveel kilowatt nodig voor houtvergasser?
De som kan ik niet maken. Maar 50.000 liter water op 28 graden houden jaarrond kost waarschijnlijk meer energie dan meerdere huizen behaaglijk houden.
Mijn advies zou zijn goed isoleren alles en zoveel mogelijk gebruik maken van de zon. En dan een systeem met heattubes of iets dergelijks om het seizoen wat te verlengen. Dan blijven er een paar maanden over waarin het minder warm zal zijn, wat voor zwemmen btw niet erg is. Die maanden zou ik gaan zwemmen in het plaatselijke zwembad, dat is toch al warm. Voor het geld van de houtvergasser kun je waarschijnlijk jaren de entree daarvan betalen.
Dit is misschien een beetje een dooddoener maar het feit dat het hout om te verwarmen geen probleem is, maakt het niet minder verspilling om het zo te gebruiken.
Mvg remco
Mijn advies zou zijn goed isoleren alles en zoveel mogelijk gebruik maken van de zon. En dan een systeem met heattubes of iets dergelijks om het seizoen wat te verlengen. Dan blijven er een paar maanden over waarin het minder warm zal zijn, wat voor zwemmen btw niet erg is. Die maanden zou ik gaan zwemmen in het plaatselijke zwembad, dat is toch al warm. Voor het geld van de houtvergasser kun je waarschijnlijk jaren de entree daarvan betalen.
Dit is misschien een beetje een dooddoener maar het feit dat het hout om te verwarmen geen probleem is, maakt het niet minder verspilling om het zo te gebruiken.
Mvg remco
-
dormos
Helemaal met Remco eens.
Niets ecologisch aan deze vraag, en volgens mij zijn we hier geen gratis rekenbureau.
Volgens mij zijn er bedrijven genoeg die tegen betaling een warmteverlies berekening kunnen maken, en op basis daarvan kunnen adviseren hoe groot je verwarmingstoestel moet zijn. Bij een dergelijke investering moet dat toch wel kunnen?
Groet,
Hans
Niets ecologisch aan deze vraag, en volgens mij zijn we hier geen gratis rekenbureau.
Volgens mij zijn er bedrijven genoeg die tegen betaling een warmteverlies berekening kunnen maken, en op basis daarvan kunnen adviseren hoe groot je verwarmingstoestel moet zijn. Bij een dergelijke investering moet dat toch wel kunnen?
Groet,
Hans
-
JantjeV8
Capabel waarschijnlijk wel, maar kijk eens naar de titel van dit forum... En als zo'n poolhouse tot uw mogelijkheden behoort, zal een dergelijke berekening door uw ontwerper ook moeten kunnen.
-
swake
Openlucht zwembad in de winter? lol. Dik waterdicht duikpak aan doen. Deftige pik en houweel kopen voor als het een paar dagen vriest, kwestie van de bovenste laag water door te komen....
Voor de zomer en nazomer veel zonnepanelen op het dak van de poolhouse, dan is het tot 6 maanden doenbaar.
Meeste dek dingen zijn van EPDM dacht ik. Als het effectief EPDM is dan kan je dat niet echt het kwalificatief 'isolatie' geven. Lambda is rond de 0.25 als ik het goed heb. Trekt op niks dus, helpt wel een beetje voor de verdamping.
Voor de zomer en nazomer veel zonnepanelen op het dak van de poolhouse, dan is het tot 6 maanden doenbaar.
Meeste dek dingen zijn van EPDM dacht ik. Als het effectief EPDM is dan kan je dat niet echt het kwalificatief 'isolatie' geven. Lambda is rond de 0.25 als ik het goed heb. Trekt op niks dus, helpt wel een beetje voor de verdamping.