Ik meld me net aan op dit forum, maar lees al een paar jaar mee. Twee jaar geleden heb ik mijn huidige installatie in onderdelen aangekocht en geïnstalleerd bestaande uit een 15 kW (5 Ruimte en 10 CV) CV houtkachel, aangesloten op een 1000 L buffervat (zonder spiralen). Het buffervat (bovenin) loopt via een driewegklep via de solo CV ketel (26 kW) naar een zestal radiatoren verdeel over drie verdiepingen en een vloerverwarming op de woonverdieping. De driewegklep regelt of de CV ketel warm buffervatwater krijgt of de retour van de CV leidingen. In mijn ogen een redelijk eenvoudige installatie.
De regeling geschiedt met een regelaar die ik constant uitlees met een Raspberry Pi (vier temperaturen en twee relais).
Allereerst ben ik nog niet tevreden over de werking van de installatie en hoop ik hier wat advies te krijgen hoe het beter zou kunnen: wanneer we flink gestookt hebben en het buffervat deels vol zit (temp bovenin 60 graden en onderin 30) en ik laat de CV ketel draaien, dan daalt de temperatuur bovenin binnen een uurtje al naar 30 of lager en gaat het buffervat al dicht. Kort daarna stijgt die temperatuur weer (zelfs zonder stoken) 10-20 graden, dus het lijkt alsof de warmte er wel is. Enig idee wat hier mis gaat (of gaat er helemaal niets mis). In mijn simpele gedachten stoken we met 5 kW de woonkamer met de houtkachel makkelijk warm, dan moet de rest van het huis (2 verdiepingen) toch met de 10 kW waterzijdig warm te houden zijn, zeker als de temperatuur op die verdiepingen lager mag zijn...
Daarnaast wil ik dit jaar het systeem gaan uitbreiden met zonnecollectoren (2xCPC24) en tapwater verwarming in de hoop in de zomer gratis te douchen en in de lente en herfst het huis warm te houden zonder veel hout stoken. Hierbij moet ik toch al een nieuw buffervat aanschaffen met een spiraal onderin en een warmtewisselaar voor het tapwater. Ik kan daarbij ook een tweede spiraal nemen bovenin waar ik zat te denken om de CV over te laten lopen, dus: De houtkachel verwarmt het buffervat direct, de zonnecollectoren indirect via de spiraal en de CV wordt indirect verwarmd door het buffervat. Ik hoop dat ik dan veel meer van de warmte uit het buffervat kan benutten dan met de huidige opstelling, maar ik laat me graag adviseren door jullie! wat zijn de voor- en nadelen van beide opstellingen?
Dank bij voorbaat voor het meedenken!