Verbrandingstabel hout cv kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hanskraayeveld

Verbrandingstabel hout cv kachel

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo forumleden,

Ik ben altijd al benieuwd geweest wat de beste setting voor de verbranding bij een houtkachel is.
Nu heb ik thuis diverse metingen gedaan, en alles in een grafiek en tabel gezet.
Het is allemaal berekend, maar met een paar gissingen. Nu wil ik graag dat jullie naar de grafiek en tabel kijken of het naar jullie idee redelijkerwijs klopt. Het lijk me ook een leuk discussiepunt. Want wat is nu de ideale verbrandingsverhouding?
Hoe hard moet ik mijn kachel nu gaan stoken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Verbrandingstabel hout cv kachel

Bericht door nck »

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je het rendement van de vergasser bepaalt.
Hiervoor zul je toch de restzuurstof in de rookgassen moeten weten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
hanskraayeveld

Re: Verbrandingstabel hout cv kachel

Bericht door hanskraayeveld »

Dat is half gissen, half berekenen.

Wat ik zeker goed meet, zijn de rookgastemp (meet ik in de pijp, net boven de kachel) en de opbrengst naar cv.
Wat ik half en half goed probeert te berekenen, is de opbrengst naar de ruimte.
Dat is heel lastig. Vooral de stralingswarmte. Daar heb ik een kleine constante voor genomen.
De convectie heb ik ongeveer berekend door het oppervlak van de kachel te meten, en de temp.
Staan div formules op internet. Plus mijn gevoel zegt dat ik er niet heel veel naast zit.
Ik heb trouwens een wraparound boiler.
Daarnaast heb ik het verlies naar de schoorsteen betekend, door middel van deze formule:
1 kg hout heeft ongeveer 4,5 m3 lucht nodig om goed te verbranden.
Mn houtverbruik meet ik voordat het de kachel ingaat, redelijk secuur.
Gewicht van de lucht per uur dat door mn kachel heen gaat, gaat ook door mn schoorsteen heen.
De hoeveelheid kg lucht die afgevoerd wordt door mn schoorsteen vermenigvuldigd met 1000 joule maal het temperatuur verschil levert de informatie op voor het verlies door de schoorsteen. (omzetten joule naar kwh)

Hout heeft een verbrandingswaarde van ongeveer 4,22 kwh per kilo.
De rest van de overgebleven waarden is (lijkt mij) het energierestant onverbrande gassen...
Plaats reactie