Mijn echtgenote en ik hebben een oude boerderijwoning gekocht in Noord-Limburg.
De mogelijkheden om dat pand 'klimaatneutraal' ofwel ecologisch te verbouwen en te bewonen zijn legio. Al meer dan een maand google ik op 'houtvergassers', 'natuurlijke isolatie', LTV-verwarming', 'biogas' etc etc....en steeds kwam ik weer op dit ecologieforum!!!!
Vandaar nu maar eens geregistreerd en ingelogd. Want ook IK heb vragen...
Samen met een (eco)bouwkundig adviseur hebben we besloten het pand te verwarmen met een houtvergassings-CV (LTV-vloerverwarming) i.c.m. met een zonneboiler voor warm water. Als de portemonnee het toelaat liefst ook meteen een warmtepomp, maar dat zien we later wel...
Waar het mij nu om gaat is het volgende:
We zullen het eerste jaar koken op het al aanwezige gasfornuis. Dat wordt gevoed door een butagasfles, want er is geen aansluiting op het aardgasnet. En dat hoeft voor mij ook niet, want ik heb (o.a. op dit forum!) ontdekt dat je prima kunt koken op biogas.
Het pand heeft nog een gierkelder, die op dit moment zelfs nog in gebruik is. Als wij het huis gekocht hebben (over 3 weken) mag dat niet meer en moeten wij aangesloten worden op de gemeentelijke riolering. Maar... die giertabnk is volgens mij IDEAAL om tot biogastank om te bouwen!!! De bak is ongeveer 1,5x2x4m. Wat betreft de 'voeding': we hebben er een stuk landbouwgrond bij met veel fruitbomen en de buurman heeft paarden (en die poepen veel
De 'draad' over biogas op dit forum is geloof ik al 'dood' of opgehouden, maar ik zou het heel prettig vinden als iemand mij tips kan geven hoe ik dat aan moet pakken.
Geen haast, want ik begin er op z'n vroegst volgend jaar mee.
Groet!
Bauke