Ik ben er weer even tussenuit geweest.
Heb mijn idee om een massakachel te maken nog steeds niet kunnen loslaten.
Ik heb een ontwerpje gemaakt en wens hierover ook wat te discussiëren.
Ik wens te werken met een dubbelwandig systeem zoals Peter weergeeft, meer constante warmte.
Ik zou het binnenste deel vervaardigen in schamottesteen (klamp gemetseld) en het buitenste met gewone stenen (ook klamp gemetseld). Het geheel zal bezet worden met een dunne laag leem en indien nodig op die manier nog verzwaard worden.
Als vuurkamer maak ik een systeem gebaseerd op de Ortner grundofen daar ik ook een volledig gesloten systeem wil.
De warmtemuur is redelijk ondiep (20 cm binnenkant gemeten) maar wel 2 meter breed (onderaan de breedte van de buurkamer aftrekken) en 2.2 meter hoog.
Ik wens een systeem te ontwikkelen met rechts een soort kleine "Bell" el links een soort kanalen systeem zoals een grundofen.
Nu is mijn vraag, is dit optimaal? gaat het kanalen gedeelte niet zorgen voor een te hoge "gassnelheid" waardoor te weinig warmte kan worden afgegeven?
De "bell" is uiteraard ook maar klein, maak ik deze beter grote en de kanalen vervolgens kleiner (maar dan vrees ik nog een grotere gassnelheid in de kanalen).