We hebben de laatste dagen weer behoorlijk wat onweer aan ons voorbij zien trekken.
Nu zitten wij op een punt dat om onduidelijke reden nogal wat onweer aantrekt.
In de loop van de jaren zijn er in onze tuin al meerdere bomen getroffen en ook onze bliksemafleider heeft al een keer bewezen zijn werk goed aan te kunnen.
Ik vroeg mij nu af hoe het zit met schoorstenen die van metaal gemaakt zijn, of schoorstenen die van een metalen binnen voering zijn voorzien.
Als je geen bliksemafleider op je dak hebt staan en de bliksem slaat in je schoorsteen dan lijkt mij dat niet een prettige ervaring.
Je leidt hem naar binnen en daarna is er meestal geen geplande weg naar de aarde, welke hij dan zelf wel ongeleid zal vinden.
Heeft iemand hier wel eens wat over gehoord of ervaring mee?
bliksemgevaar en metalen schoorsteen.
Moderator: Moderators
- frans
bliksemgevaar en metalen schoorsteen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
John Doh
Re: bliksemgevaar en metalen schoorsteen.
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop: de functie van een bliksemafleider is dat de bliksem buiten de constructie wordt gehouden en langs een "voorgebaand" pad naar de grond wordt geleid. Ik geloof dat niet eens het vermogen om stroom te transporteren belangrijk is, als wel een lage weerstand om een makkelijk pad naar aarde te vormen. Is dat pad éénmaal gevonden, dan is het verwerken van de stroom zelf niet zo belangrijk meer, die knalt desnoods wel door de lucht. Daarom is het ook belangrijk dat de stroom buiten de constructie wordt gehouden. De stromen zijn zo groot, dat de constructie (of boom) gewoon uit elkaar spat.
Eén of andere geleider aan je metalen schoorsteen knopen en naar de grond brengen zou afdoende moeten zijn, als mijn verhaal een beetje klopt. Maar wel langs de buitenkant.
Eén of andere geleider aan je metalen schoorsteen knopen en naar de grond brengen zou afdoende moeten zijn, als mijn verhaal een beetje klopt. Maar wel langs de buitenkant.
John
- Atlas
Dag Frans,
Op jou vragen kan ik niet direct een antwoord geven.
Wel kan ik er "onze inslag"aan toevoegen. Vorig jaar juli. Inslagpunt van de blijksem was ca 200 meter van ons huis.
De bliksem (de ontlading vloeit via een golfbeweging, zoals je een steen in het water gooit, weg) heeft zijn weg naar ons huis gevonden via de KPN telefoonleiding. Deze bleek op ca 36 meter van ons aansluitpunt thuis een lek te hebben. Hier is de bliksem dus binnengekomen om op die manier onze modem, computer en fax te vernietigen.
Precies op het moment van inslag was ik bezig onder de kantoortafel te kruipen om de stekkers eruit te trekken. De bliksem was mij voor: met een knal kreeg ik het kleine plastic kapje van de stekker tegen de schouder geschoten. Ik kan je verzekeren dat een dergelijk klein kapje nog een venijnige pijn kan veroorzaken op die manier.
Wel kreeg ik verschillende deskundigen op bezoek die allerlei verhalen over inslagen en manieren van inslagen hadden: Een verhaal betrof het inslaan op de aluminium afvoer van de CV-ketel. Via de ketel is er contact gemaakt met de elektra. Gevolg was dat verschillende radiatoren uit hun beugels gesprongen waren en dat op de gestuukte wanden via de bruine kleur precies de elektra-leidingen te volgen waren. Verder moest de meterkast compleet vernieuwd worden.
Gevoelsmatig denk ik dus dat het voor jou geen overbodige luxe zou zijn wanneer je je bliksemafleider op kleine afstand van je rookgasafvoer in de uurt zou brengen/verlengen. Ook bij de GSM zendmasten zie je dacht ik altijd een net iets hoger geplaatst sprietje van een bliksemafleider.
Wel denk ik -weer gevoelsmatig ik ben beslist geen deskundige- dat wanneer je kachel geen aarding heeft -en dat lijkt mij het geval te zijn wanneer die op droge stenen of tegels staat- de bliksem er niet op in zal slaan. Verder denk ik dat wanneer je een hout-cv kachel hebt die weer via de pomp contact maakt met elektra en met de waterleiding via het thermisch veiligheidsventiel je wel weer aarding hebt en dus kans op inslag.
In deze redenering -vooropgesteld dat die juist is- zou je wellicht van het probleem af kunnen komen door (theoretisch) een stuk pijp eer tussen te metselen, zodat de aarding niet tot stand kan komen?
Je merkt het wel; jou vragen roepen ook veel andere vragen op.
Intrigerend onderwerp; ik zal nog eens verder snuffelen op dit onderwerp.
Nog een linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksemafleider
Ook interessant:http://www.technopolis.be/nl/index.php? ... 69&exp=304 Vooral dat er een "voorloper" is voordat de volle lading van de bliksem komt.
atlas
Op jou vragen kan ik niet direct een antwoord geven.
Wel kan ik er "onze inslag"aan toevoegen. Vorig jaar juli. Inslagpunt van de blijksem was ca 200 meter van ons huis.
De bliksem (de ontlading vloeit via een golfbeweging, zoals je een steen in het water gooit, weg) heeft zijn weg naar ons huis gevonden via de KPN telefoonleiding. Deze bleek op ca 36 meter van ons aansluitpunt thuis een lek te hebben. Hier is de bliksem dus binnengekomen om op die manier onze modem, computer en fax te vernietigen.
Precies op het moment van inslag was ik bezig onder de kantoortafel te kruipen om de stekkers eruit te trekken. De bliksem was mij voor: met een knal kreeg ik het kleine plastic kapje van de stekker tegen de schouder geschoten. Ik kan je verzekeren dat een dergelijk klein kapje nog een venijnige pijn kan veroorzaken op die manier.
Wel kreeg ik verschillende deskundigen op bezoek die allerlei verhalen over inslagen en manieren van inslagen hadden: Een verhaal betrof het inslaan op de aluminium afvoer van de CV-ketel. Via de ketel is er contact gemaakt met de elektra. Gevolg was dat verschillende radiatoren uit hun beugels gesprongen waren en dat op de gestuukte wanden via de bruine kleur precies de elektra-leidingen te volgen waren. Verder moest de meterkast compleet vernieuwd worden.
Gevoelsmatig denk ik dus dat het voor jou geen overbodige luxe zou zijn wanneer je je bliksemafleider op kleine afstand van je rookgasafvoer in de uurt zou brengen/verlengen. Ook bij de GSM zendmasten zie je dacht ik altijd een net iets hoger geplaatst sprietje van een bliksemafleider.
Wel denk ik -weer gevoelsmatig ik ben beslist geen deskundige- dat wanneer je kachel geen aarding heeft -en dat lijkt mij het geval te zijn wanneer die op droge stenen of tegels staat- de bliksem er niet op in zal slaan. Verder denk ik dat wanneer je een hout-cv kachel hebt die weer via de pomp contact maakt met elektra en met de waterleiding via het thermisch veiligheidsventiel je wel weer aarding hebt en dus kans op inslag.
In deze redenering -vooropgesteld dat die juist is- zou je wellicht van het probleem af kunnen komen door (theoretisch) een stuk pijp eer tussen te metselen, zodat de aarding niet tot stand kan komen?
Je merkt het wel; jou vragen roepen ook veel andere vragen op.
Intrigerend onderwerp; ik zal nog eens verder snuffelen op dit onderwerp.
Nog een linkje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksemafleider
Ook interessant:http://www.technopolis.be/nl/index.php? ... 69&exp=304 Vooral dat er een "voorloper" is voordat de volle lading van de bliksem komt.
atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- frans
Het stukje waar je naar verwijst kan ik beamen Atlas.
Het was midden in de nacht en het hoosde van de regen en weinig of geen wind.
Ons dak loopt in een punt uit, daar zit dus mijn schoorsteen en staat mijn bliksemafleider.
Deze heb ik gemaakt van een 12 mm koperen pijp ruim 1 meter met een afdop erin gesoldeert van een messing punt.
Ons bed staat daar min of meer onder .....
Mijn vrouw en ik waren wakker geworden van de regen.
Plotseling stopte de regen totaal.
Na een paar seconden hoorden we eerst de voorontlading, een soort van zacht ruisend geknetter.
Ik wilde nog zeggen "Dit gaat niet goed"...
Wel de knal daarop was voldoende om.....
Ik weet nog wel dat ik na enige tijd kon zeggen, zo we weten nu dat de zelfgemaakte bliksemafleider werkt.
Alleen een zekeringetje in de tv had de geest gegeven en mijn satalietontvanger is zijn geheugen een dag kwijt geweest.
Vond ik wel vreemd, de volgende dag bleek dat weer in orde te zijn.
n.b. Later heb ik toch ook nog aan beide zijden van het huis in een boom een extra bliksem afleider gemaakt die nog hoger is dan het huis, geeft toch een rustiger gevoel.
Het was midden in de nacht en het hoosde van de regen en weinig of geen wind.
Ons dak loopt in een punt uit, daar zit dus mijn schoorsteen en staat mijn bliksemafleider.
Deze heb ik gemaakt van een 12 mm koperen pijp ruim 1 meter met een afdop erin gesoldeert van een messing punt.
Ons bed staat daar min of meer onder .....
Mijn vrouw en ik waren wakker geworden van de regen.
Plotseling stopte de regen totaal.
Na een paar seconden hoorden we eerst de voorontlading, een soort van zacht ruisend geknetter.
Ik wilde nog zeggen "Dit gaat niet goed"...
Wel de knal daarop was voldoende om.....
Ik weet nog wel dat ik na enige tijd kon zeggen, zo we weten nu dat de zelfgemaakte bliksemafleider werkt.
Alleen een zekeringetje in de tv had de geest gegeven en mijn satalietontvanger is zijn geheugen een dag kwijt geweest.
Vond ik wel vreemd, de volgende dag bleek dat weer in orde te zijn.
n.b. Later heb ik toch ook nog aan beide zijden van het huis in een boom een extra bliksem afleider gemaakt die nog hoger is dan het huis, geeft toch een rustiger gevoel.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
walter vaes
- Contacteer:
wij hebben een stalen dak en ook een RVS schoorsteen
Loop ik dan gigantisch veel gevaar?
Loop ik dan gigantisch veel gevaar?