besturing houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

edvdvoort

besturing houtvergasser

Bericht door edvdvoort »

Ik heb een vraag . Ik probeer inzicht te krijgen in de kosten van een PLC voor de besturing van een houtvergasser met geforceerde trek.
Het ding moet de temperatuur van het water sturen (PT 100) naar het ventilator toerental (0-24v dc)Het signaal van de lambda sensor (0-5v)omzetten in een +/_ en _/+ signaal voor een 24 v DC motor van de primaire /sec. luchttoevoer sturing . De vergasser uit en aanzetten via een thermostaat en de cv pomp met een nalooptimer.
Dit zijn de belangrijkste parameters.
Wie weet hier meer over ? Alvast bedankt
Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: besturing houtvergasser

Bericht door kockie »

zoiets zoek je? http://www.flammtronik.de/

Wat heb je zelf al aan spullen? Heb je al een lambdasensor met uitleeselektronica? Heb je al sensoren etc?

Alles wat je noemt kan in principe door een arduino of raspberry pi gedaan worden, maar of het handig is....?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Eenvoudiger te programmeren is bijvoorbeeld de Siemens logo.
Met vele mogelijkheden uit te bouwen.
Mijn hele huisinstallatie draait er al jaren 24/7 op zonder 1 enkele storing.
viewtopic.php?f=3&t=1041&hilit=plc+besturing
Vinden wanneer je stopt met zoeken
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

kockie schreef:zoiets zoek je? http://www.flammtronik.de/

Wat heb je zelf al aan spullen? Heb je al een lambdasensor met uitleeselektronica? Heb je al sensoren etc?

Alles wat je noemt kan in principe door een arduino of raspberry pi gedaan worden, maar of het handig is....?

Bedankt voor je reactie Kockie ,

Ik heb een LSU4 met een innovate besturing die eigenlijk voor de motorsport gebruikt wordt .
Het werkt wel maar is niet toegesneden voor de overige funkties voor een vergasser.
Over de flammtronik wil ik graag meer weten. Wat kost zo n systeem b.v. ongeveer ?

Groet ,

Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Is allemaal op die website te vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

Misschien kan een van jullie mij hieruit helpen :
De flammtronic geeft een stuursignaal van 0 tot 10 volt , afhankelijk van het voltage dat de lambda sonde afgeeft (0-5v dc) Mijn vraag is deze: Hoe zet ik dit signaal om in een DC stuurstroom voor een 12 v DC motortje van ong. 5 watt waarbij van 0 tot 5 volt de motor linksom loopt , bij 5 volt stilstaat en bij 5 tot 10 volt rechtsom draait ( of andersom ) Ik ben een electroanalfabeet dus hoop ik dat er een kant en klaar moduuletje voor te krijgen is.
Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zou je eerst aan willen geven wat je daarmee wilt? Ik heb zo geen kant en klare oplossing. Wel een idee, maar dat wordt dan een knutsel oplossing.
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

kockie schreef:Zou je eerst aan willen geven wat je daarmee wilt? Ik heb zo geen kant en klare oplossing. Wel een idee, maar dat wordt dan een knutsel oplossing.
Jawel,
De bedoeling is een verticaal bewegende schuif aan te drijven met een 12 volt dc motortje via een schroefspindel.
De schuif bedient de primaire lucht opening waarmee de vergassing geregeld wordt en de secundaire opening daaronder die de vlam van lucht voorziet.
Zo wordt , door de lucht in het vergassingsbed te verminderen en de lucht in de vlam te vermeerderen de verbranding armer (luchtovermaat) en omgekeerd rijker.
Vanuit de Bosch breedbandsonde kan ik het signaal versterken zodat dit de motor kan aandrijven.
Hier komt mijn vraag aan de orde.
De lambdasonde geeft via een innovate besturing met klok een signaal van 0 tot 5 volt dc resp. bij een lambdawaarde van 8,3 tot 22,4, op dezelfde wijze geeft ook een flammtronic besturing een signaal van 0 tot 10 volt dc .
Om het geheel te laten werken moet de motor echter 2 kanten op draaien vanaf het stochimetrische punt dat ligt bij ongeveer 2,5 volt (of 5 volt bij de flammtronic)
Ik zou ook wel iets in elkaar kunnen knutselen dat werkt door bv een servomotortje uit de modelbouw hiermee aan te sturen via de bijbehorende(gemodificeerde) servo tester (Conrad).
en dan links en rechts van de aandrijfhendel hiervan een microschakelaartje te plaatsen voor een +/_ en _/+ stuursignaal (volg je me nog? :? ).
Maar ik hoop een wat meer professioneel idee.
Ik ben heel benieuwd naar jouw oplssing.
Groet Ed
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb een servo gebruikt aan mijn lambdacheck. DIe regelt overigens alleen de secundaire luchtaanvoer.

Dat ding is hiervoor gemaakt
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... rvo#p87021
Afbeelding

15 euro op marktplaats. Kun je je geen buil aan vallen. 24 volt voeding is nodig en 10 V stuursignaal.

Bovenstaande oplossing werkt nog steeds, alleen met een "nieuwe" servo. De oude kon niet tegen een vallende moker :shock: :shock: :shock: :o :o
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

kockie schreef:Ik heb een servo gebruikt aan mijn lambdacheck. DIe regelt overigens alleen de secundaire luchtaanvoer.

Dat ding is hiervoor gemaakt
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... rvo#p87021
Afbeelding

15 euro op marktplaats. Kun je je geen buil aan vallen. 24 volt voeding is nodig en 10 V stuursignaal.

Bovenstaande oplossing werkt nog steeds, alleen met een "nieuwe" servo. De oude kon niet tegen een vallende moker :shock: :shock: :shock: :o :o
Bedankt voor het idee :idea: Ik had deze lijn nog niet gezien . Zo zou het in ieder geval goed moeten werken . Ik denk dat een professionele oplossing dan alleen bestaat uit het programmeren van een plc wat zelf niet kan :mrgreen:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het is (toegegeven) een soort houtje touwtje oplossing. Maar deze werkt al weer twee jaar zonde problemen en Ïf it ain't broke, don't try to fix it"

Waarom wil je een plc als je een flammtronic hebt?
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

kockie schreef:Het is (toegegeven) een soort houtje touwtje oplossing. Maar deze werkt al weer twee jaar zonde problemen en Ïf it ain't broke, don't try to fix it"

Waarom wil je een plc als je een flammtronic hebt?
Ik heb nog niks maar ik ben me aan t orienteren . Mijn huidige vergasser werkt , lach niet , met een heel klein led lampje dat verbonden is met de innovate lambda sturing en oplicht bij 2,5 volt 10 Ma . hiermee belicht ik een fotocelletje dat op zijn beurt via een kleine transistorschakeling een stuurstroom van 0 tot 12 volt genereert waarmee ik de spindelschuif motor aanstuur . Het werkt al jaren goed en kost geen drol maar blijft afhankelijk van een een 2e stuurstroom van 6 volt in omgekeerde polarisatie die ik met een intervalschakeling van conrad elke 2 sec. omzet. De schuif gaat dan lichtjes op en neer maar dat stoort de verbranding niet . De stuurmotor is wel de hele tijd aan t razen en dat is waarom ik het graag anders wil proberen .
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dan is een servo toch handiger... DIe blijft netjes in een bepaalde stand staan
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

kockie schreef:Dan is een servo toch handiger... DIe blijft netjes in een bepaalde stand staan
Denk ik ook
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Bedankt Kockie, goed voorbeeld doet volgen. Hier ook een lambdacheck erachter geknoopt. Met een forumservo. Inmiddels draait het al weer een paar weken naar tevredenheid. Houtverbruik is echt lager. Bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie