Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SanderL

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door SanderL »

Als de kachel uit is, tenminste het vuur dan is de trek in de schoorsteen nog steeds heel hoog. Er blijft dus een warmte lek bestaan door de schoorsteen. Zou je daar veel energie door verliezen?
Nielvm misschien kun je ook de spleet voor de windowwash eens dicht maken, nadat het vuur uit is, met een latje of zo dat je taps hebt gemaakt. Gisteravond had ik met mijn kachel flink gestookt en ik hoorde de lucht door de spleet boven het ruitje gieren. Met een stukje hout was het makkelijk dicht te duwen.
Hoe kun je de rookgas temperatuur het makkelijkst meten? Via het veegluikje kan ik wel in de kachel komen, maar welke sensor kun je het beste nemen?
Nielvm

Bericht door Nielvm »

3,3kg hout om de hele kachel op te warmen lijkt mij zeer weinig, maar ik ken de berekening verder niet...

De window wash bestaat uit 3 stukjes van 1cm kachelkoord die ik heb weggelaten. In totaal spreken we dus van zo'n 1cm2. Ok, dit zal wel wat trek geven, maar om te zeggen dat dit heel de kachel doet leeglopen...?

Morgen probeer ik het intern rookkanaal volledig te isoleren. Hopelijk verlaagt dit de afgastemperatuur en kan de kachel daardoor meer warmte opnemen.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Is 3,3Kg veel? Of weinig? De natuurkunde leert ons dat jouw kachel met een houthoeveelheid van ergens boven de 3,3Kg warm te stoken moet zijn. Ik kan er niets anders van maken...
Nielvm schreef:Hopelijk verlaagt dit de afgastemperatuur
Hoe heb je op dit moment de afgastemperatuur gemeten? En hoe hoog istie?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
martijn1984

Bericht door martijn1984 »

3,3 kg om de 35 graden aan de massa toe te voegen.

Zodra je begint te stoken aan die 3,3 kg gaat er ook gelijk warmte naar buiten , de bell slaat niet alles gelijk op , je hebt immers een afgastemperatuur?

Hier staat een 314 met een bell , dubbelwandig.
Als ik een kg of vijf verstook word hij wel degelijk een 40-50 graden aan de buitenkant.
Nielvm

Bericht door Nielvm »

En hoe zwaar is je kachel? 3,3 is bij een 314 een kwart lading ofzo?

Deze ochtend een snelle stook gedaan en de luchttoevoer gel toegedaan wanneer hij goed op gang was. Met meer dan de helft toe bleef hij lekker brullen en kwam er geen rook uit de schoorsteen. Ondanks de beperkte stook werd de kachel al een beetje warm. Ik leid hieruit af dat de schoorsteen enorm goed trekt waardoor de hete lucht niet lang blijft "hangen" in de bell?
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Nielvm schreef:Hopelijk verlaagt dit de afgastemperatuur
Hoe heb je op dit moment de afgastemperatuur gemeten? En hoe hoog istie?[/quote]

Ik heb zo'n magneet-thermometer. Is dus niet zo nauwkeurig, maar komt na 6kg op zo'n 100 graden.
martijn1984

Ietsje meer dan een kwart. , kilo of 12 stoken we , momenteel twee keer daags. Rookgastemperatuur 150-175 graden aan het eind vd stook , gemeten in het hart van het rookkanaal.
Gewicht was na de bouw uitgerekend op een 3500 kg , zonder de leem.

Waarom smoor je hem eigenlijk?
Nielvm

Bericht door Nielvm »

Hu? Vanwaar komt die 3,3kg dan? Je stookt 24kg per dag?

Van zodra de schoorsteen warm is, verhoogt de luchtsnelheid. Als hij lekker blijft brullen en er komt geen rook uit de schoorsteen, lijkt er mij geen probleem? Door de luchttoevoer wat te knijpen, verlaagt de gassnelheid weer wat zodat de warme gassen meer tijd krijgen binnenin de bell om hun warmte af te geven?

Of ben ik helemaal verkeerd?
martijn1984

Mijn eerste reactie was een vraag , min of meer aan Pietje

De 3,3 kg komt ook van hem af , dat rekende hij voor je uit.

De afgelopen dagen inderdaad 2x12 kg ongeveer , een 3/4 volle 314

Misschien ook een optie voor je , om net als mij in de bell te meten naast je rookgas temp
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Nielvm schreef:Ondanks de beperkte stook werd de kachel al een beetje warm. Ik leid hieruit af dat de schoorsteen enorm goed trekt waardoor de hete lucht niet lang blijft "hangen" in de bell?
Nee, dat kun je zo niet stellen. De lucht kan brullend door de poort gaan, maar als ' ie in de bell komt vertraagt de snelheid, koelt, krimpt, vertraagt nog meer... Waar het uiteindelijk om gaat is hoe warm de lucht nog is als 'ie door de schoorsteen gaat.

Overigens genereert de schoorsteen geen trek voor het vuur; de schoorsteen is er alleen om de rookgassen uit de bell te zuigen. De trek van het vuur wordt gegenereerd in de buis direct na de poort.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Nielvm schreef:Ik heb zo'n magneet-thermometer. Is dus niet zo nauwkeurig, maar komt na 6kg op zo'n 100 graden.
OK, das een beetje duidelijk. Op wat voor soort buis zit 'ie? (diameter, staal/rvs, dikte, geisoleerd/ongeisoleerd)
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

martijn1984 schreef:3,3 kg om de 35 graden aan de massa toe te voegen.

Zodra je begint te stoken aan die 3,3 kg gaat er ook gelijk warmte naar buiten , de bell slaat niet alles gelijk op , je hebt immers een afgastemperatuur?
Dat klopt, ik heb in mijn berekening geen enkel verlies meegenomen. Het ging me er om, om een beeld te krijgen hoeveel hout je nodig zou hebben om de bell warm te krijgen. Het verschil tussen deze 3,3Kg en de hoeveelheid die Nielvm nodig heeft, kun je "rendementsverlies" noemen. En dat verlies is veel te groot. Daarom wil ik zo graag weten hoe heet de gassen uit de schoorsteen komen; dat geeft namelijk meteen een beeld van hoe warm de binnenkant van de bell is.

Nielvm, je kan de schoorsteenmeting het best doen met zo'n meter:
rookgasthermometer.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nielvm

Bericht door Nielvm »

De magneet-thermometer zit op de stalen buis net vooraleer die in de muur naar buiten in dubbelwandig overgaat. Die stalen buis van 15cm gaat door het deksel van de kachel helemaal naar beneden. Intern heb ik de bovenste meter ofzo geïsoleerd, daaronder staat op de planning.

Bedankt voor je uitleg, is me weer wat duidelijker geworden.

Nog iets wat ik niet begrijp: als ik nu op mijn magneet-thermometer 150 graden meet (200 in de kern?) Wilt dit toch zeggen dat de temperatuur onderin de bell toch minstens zo heet moeten zijn? Het is toch vreemd dat de buitenkant daar geen enkele merkbare warmte levert? Vandaar mijn gedachtengang dat de isolatie tussen binnen en buitenkant te veel tegenhoudt.
martijn1984

Ik heb zon thermometer met een steel bij vuurmeesters gekocht.
Let erop dat je verschillende lengtes kunt kopen , dat je dus wel in het
midden van je pijp uitkomt.
Bij onze kachel is geen ew gebruikt , alles dw tot 20cm vanaf de vloer.

Onze kachel word onderaan( rondom de eerste halve meter van de grond) ongeveer 30tot 35
graden. Boven de deur zit het op 40-45.

De bovenste helft word 55-60 graden.
Leem zit er eigenlijk niet op , nog geen cm gemiddeld.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Nielvm schreef:Nog iets wat ik niet begrijp: als ik nu op mijn magneet-thermometer 150 graden meet (200 in de kern?) Wilt dit toch zeggen dat de temperatuur onderin de bell toch minstens zo heet moeten zijn? Het is toch vreemd dat de buitenkant daar geen enkele merkbare warmte levert? Vandaar mijn gedachtengang dat de isolatie tussen binnen en buitenkant te veel tegenhoudt.
Ja, dat speelt zeker mee. Maar in een bell moet de stroomsnelheid zo laag zijn, dan de lucht alle tijd heeft om de warmte af te geven aan de wand, en dan al afkoelend te zakken. Als je bell te klein is, dan kan ik me voorstellen dat de luchtsnelheid er zo groot wordt, dat de rookgassen niet de tijd hebben af te koelen en te heet naar buiten gaan. Als de isolatie te dik is, kan het zijn dat de binnenste wand van de bell lekker heet is, maar deze warmte kan niet (snel genoeg) naar buiten trekken.

Genoeg mogelijkheden dus :D Maar voor je iets gaat veranderen, zou ik eerst een betrouwbare meting doen van de temperatuur van de rookgassen. (Je magneet-thermometer doet vermoeden dat het wel meevalt, maar de berekening doet vermoeden dat het niet meevalt ;-) ) Meten is weten...

Misschien kan Peter van den Berg aangeven hoe je het functioneren van de bell verder kan onderzoeken.
Plaats reactie