Schoorsteenkap oplappen of vervangen?
Moderator: Moderators
-
Glemli
Schoorsteenkap oplappen of vervangen?
Dag allemaal!
Mijn vriendin en in hebben onlangs een eerste nieuwe woning gekocht. Het is een Finse blokhut met als hoofdverwarming een houtkachel. We hebben in de voorbije weken gemerkt dat we soms de kachel gemakkelijk aangestoken krijgen en soms absoluut niet. Dan krijgen we het vuur maar niet aan en ziet heel het huis blauw van de rook die binnenkomt.
Volgens mijn vader zou het probleem te wijten zijn aan de schoorsteenkap. daar staat een wiek op die de kap mee zou moeten laten draaien met de wind om een goede trek te verzorgen. Als die dus gesmeerd wordt zou het weer goed moeten gaan.
Maar is dit volgens u de beste oplossing? Zou het niet beter zijn een andere kap te installeren die niet of minder afhankelijk is van de wind?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Glemli
P.S.: De schoorsteen werd door de vorige eigenaars 1 à 2 keer per jaar geveegd, dat zou het probleem dus niet mogen zijn.
Mijn vriendin en in hebben onlangs een eerste nieuwe woning gekocht. Het is een Finse blokhut met als hoofdverwarming een houtkachel. We hebben in de voorbije weken gemerkt dat we soms de kachel gemakkelijk aangestoken krijgen en soms absoluut niet. Dan krijgen we het vuur maar niet aan en ziet heel het huis blauw van de rook die binnenkomt.
Volgens mijn vader zou het probleem te wijten zijn aan de schoorsteenkap. daar staat een wiek op die de kap mee zou moeten laten draaien met de wind om een goede trek te verzorgen. Als die dus gesmeerd wordt zou het weer goed moeten gaan.
Maar is dit volgens u de beste oplossing? Zou het niet beter zijn een andere kap te installeren die niet of minder afhankelijk is van de wind?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Glemli
P.S.: De schoorsteen werd door de vorige eigenaars 1 à 2 keer per jaar geveegd, dat zou het probleem dus niet mogen zijn.
-
dormos
Re: Schoorsteenkap oplappen of vervangen?
Je schrijft dat het hier een blokhut betreft, dus waarschijnlijk allen begane grond?
In dat geval is de schoorsteen waarschijnlijk erg kort, en dan kan het moelijk worden om een goede trek te krijgen.
Soms helpt het om de schoorsteen te verlengen, en te beginnen met een heel klein vuurtje met alleen wat aanmaakhoutjes om het kanaal voor te verwarmen en voor trek te zorgen.
Groet,
Hans
In dat geval is de schoorsteen waarschijnlijk erg kort, en dan kan het moelijk worden om een goede trek te krijgen.
Soms helpt het om de schoorsteen te verlengen, en te beginnen met een heel klein vuurtje met alleen wat aanmaakhoutjes om het kanaal voor te verwarmen en voor trek te zorgen.
Groet,
Hans
-
Glemli
Dag Hans,
Neen, het zijn twee verdiepingen. Ik denk dat de schoorsteenkap zo'n 8 à 10 meter van de grond staat.
Neen, het zijn twee verdiepingen. Ik denk dat de schoorsteenkap zo'n 8 à 10 meter van de grond staat.
-
dormos
OK, forse blokhut dus..
Steekt de kap voldoende boven de nok uit?
Hangt een beetje af van wat er in de omgeving staat, maar bij voorkeur minimaal een halve meter.
Groet,
Hans
Steekt de kap voldoende boven de nok uit?
Hangt een beetje af van wat er in de omgeving staat, maar bij voorkeur minimaal een halve meter.
Groet,
Hans
-
jwardenier
Ik heb ook net zo een gehad , bij nevel gecombineerd met wat nachtvorst vroor het ding vast ,ik had er speciaal een lat voor liggen om hem dan los te slaan , totdat ik een keer zo gek in de kop werd en het ding er af gemept hebt ,waardeloos dus ,een trek verhogende kap is een betere oplossing . als je geen last hebt van valwind door bomen of hogere bebouwing zou ik een chinees hoedje er op zetten tegen regen inslag ,kraaienkapje er onder indien je last van vogels hebt .
-
JantjeV8
Glemli schreef: P.S.: De schoorsteen werd door de vorige eigenaars 1 à 2 keer per jaar geveegd, dat zou het probleem dus niet mogen zijn.
U vertrouwt blindelings op de expertise van een derde? Persoonlijk zou ik graag zelf even een blik werpen, danwel iemand laten doen waarvan je de expertise echt mag verwachten.
- Pietje
- Moderator
- Contacteer:
Zowiezo voor het begin van het stookseizoen vegen, kan de veger meteen de kap inspecteren.
Maar het kan ook liggen aan de manier waarop je de kachel aan maakt, of welke houtsoort / droogte ervan.
Maar het kan ook liggen aan de manier waarop je de kachel aan maakt, of welke houtsoort / droogte ervan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --