Ervaring met LTV radiatoren ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jakub

Ervaring met LTV radiatoren ?

Bericht door Jakub »

NIet lang geleden heb ik een Hr-ketel gekocht. Ik wil de temperatuur verlagen naar maximaal 55/60 om de ketel goed te laten condenseren.

Nu ben ik op zoek naar LTV radiatoren. Ik heb Jaga DBE gezien, maar ook vogel& Noot. beide vind ik erg duur.
Ik heb ook gezien dat er systemen zijn die op mijn type 22 radiatoren passen zoals Speedcomfort of Climatebooster.

Heeft iemand daar ervaring mee, of kent nog andere systemen voor maximaal €500 voor 2.60 meter type 22 radiator en 80 cm radiator?
swake

Re: Ervaring met LTV radiatoren ?

Bericht door swake »

Iedere gewone radiator kan dienen als lage temperatuur exemplaar. Het ding gaat bij die lagere temperatuur natuurlijk niet meer zoveel vermogen afgeven als wat opgegeven is.

Bij de installatie werd hier ongeveer 2 keer zo hoog vermogen genomen als wat de klassieke berekening aangaf (was die klassieke berekening nu bij 75/65 of bij 85/75, ik weet het niet meer :oops: ). Vorige winter was wel redelijk zacht en we zijn hier nooit boven de 50°C voor de aanvoer gegaan, hiermee bleek ook nog voldoende reserve te zijn. Momenteel met 8°C buiten staat de aanvoer op 45° en het kan zeker nog lager maar daarvoor moet ik wat meer gaan meten en ook een deftige sturing met buitenvoeler plaatsen.

Hierboven is maar een voorbeeld natuurlijk, ik raad je aan van het goed uit te (laten) rekenen voor jouw specifiek geval.
benthuis
Moderator

Re: Ervaring met LTV radiatoren ?

Bericht door benthuis »

Ik heb hier een DBE hangen. Fantastisch!
Maar idd en wat grotere traditionele had ook voldaan.
Hiervoor was bij mij geen ruimte, of ik wilde hem niet opofferen. De ventilatoren zou je makkelijk kunnen vervangen door pc versies... simpele schakeling er voor en klaar. Als je iets met 48v kunt kan ik je een doosje vol bezorgen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie