cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler
Moderator: Moderators
-
mvanooije
Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi
uit het boek:
Do – Connect the stove to a double feed, indirect hot water cylinder via 28mm copper flow
and return pipework, rising continuously from the boiler to the cylinder. The cylinder and
heat leak radiator must be sited higher than the stove.
Do – Connect the stove to a double feed, indirect hot water cylinder via 28mm copper flow
and return pipework, rising continuously from the boiler to the cylinder. The cylinder and
heat leak radiator must be sited higher than the stove.
-
Ruuben
Open vat: is al heel veel over geschreven, drukloos systeem, alles staat hier al om het zelf vry eenvoudig te maken! Paar pagina's met onderwerpen even doorsnuffelen, is echt leuk om zo baas over je eigen systeem te worden.mvanooije schreef:albert, je hebt gelijk.
quote uit hun boek:
Do Not – Under any circumstances connect the stove to a sealed (pressurised)
heating system or unvented hot water cylinder.
de zoveelste tegenvaller.........
maar ik wil nog niet opgeven.
paul ik heb bij jou ook een ombouw naar open systeem plaats zien vinden.
wat heb ik nodig?
een platenwisselaar, hoe groot?
een open vat, zelf maken?
wat zijn de eisen van deze onderdelen, het is toch eigenlijk allemaal nieuw voor mij.
Hier staan ook nuttige info
http://technologieforum.forumatic.com/v ... 53cf42458c
-
mvanooije
hoi Ruuben,
dankje!
staat inderdaad heel veel over.
wel is elke installatie uniek merk ik en klakkeloos kopiëren is geen garantie op succes.
ik heb zelf een topic geopend op dat forum.
http://technologieforum.forumatic.com/v ... =19&t=1312
dankje!
staat inderdaad heel veel over.
wel is elke installatie uniek merk ik en klakkeloos kopiëren is geen garantie op succes.
ik heb zelf een topic geopend op dat forum.
http://technologieforum.forumatic.com/v ... =19&t=1312
-
Albert van WdJ
@Moshe,
Jij hebt toch een buffervat met spiraal?
Dan heb je helemaal geen platenwisselaar nodig. Alleen een open expansievat en een veiligheidsradiator.
Je buffervat staat onder druk, de spiraal is drukloos. Buffervat verwarm je middels de spiraal.
Je krijgt dan twee gescheiden circuits. (je moet het systeem dus iets anders in elkaar zetten)
In dit geval moet je wel een extra pomp aansluiten voor de boiler. Dat water haal je dan bovenuit de buffer, en is dus uit het drukgedeelte. Je zou een aanlegthermostaat kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat de boilerpomp alleen kan gaan draaien als er warmte geleverd wordt vanuit de houtkachel aan de buffer. Anders gaat je boilerpomp de gelaagdheid van je buffer verbreken, wanneer deze onbeperkt mag aanslaan bij afkoelende boiler.
(by the way, hier staan waarschijnlijk nu een keer antwoorden in, van vragen die je stelde op het technoforum. Maar ik schrijf maar op één forum. Want veel achter de pc zitten is niet echt een hobby van me.)
Dan heb je helemaal geen platenwisselaar nodig. Alleen een open expansievat en een veiligheidsradiator.
Je buffervat staat onder druk, de spiraal is drukloos. Buffervat verwarm je middels de spiraal.
Je krijgt dan twee gescheiden circuits. (je moet het systeem dus iets anders in elkaar zetten)
In dit geval moet je wel een extra pomp aansluiten voor de boiler. Dat water haal je dan bovenuit de buffer, en is dus uit het drukgedeelte. Je zou een aanlegthermostaat kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat de boilerpomp alleen kan gaan draaien als er warmte geleverd wordt vanuit de houtkachel aan de buffer. Anders gaat je boilerpomp de gelaagdheid van je buffer verbreken, wanneer deze onbeperkt mag aanslaan bij afkoelende boiler.
(by the way, hier staan waarschijnlijk nu een keer antwoorden in, van vragen die je stelde op het technoforum. Maar ik schrijf maar op één forum. Want veel achter de pc zitten is niet echt een hobby van me.)
Change, before you have to.
-
mvanooije
hoi Albert,Albert van WdJ schreef:@Moshe,
ik begrijp je helemaal.
alleen die rvs spiraal is nu al aangesloten voor SWW, dus dan zou ik dat weg moeten breken.
het installeren van een PWW zie ik momenteel niet als een probleem.
maar in mijn geval heb ik dus twee opties.
SWW via een extrene extra boiler en dan geen PWW nodig,
of PWW voor het buffer en de spiraal in het buffervat voor SWW
lastig keuze maken zonder enige vorm van ervaring
ik kan in ieder geval wel de koperen leiding(en) aan gaan leggen naar de cv-ruimte voor de laddomat pomp en het open expansievat aanschaffen/maken en installeren.
ik kies voor 22mm leiding
is de:
Henco meerlagenbuis glad, wanddikte 3mm, uitwendige buisdiameter 26mm, binnenlaag kunststof, kwaliteitsklasse binnenlaag PEHD-Xc, tussenlaag aluminium, kwaliteitsklasse tussenlaag EVOH, buitenlaag kunststof, kwaliteitsklasse buitenlaag PEHD-Xc, buis wit, 5 lagen
wellicht wel geschikt als retour leiding in een drukloos dus zuurstofrijk systeem?
als dat zo is hoef ik alleen de aanvoer naar de pomp te veranderen naar koper.
-
Albert van WdJ
Waarom niet. De temperatuur zal waarschijnlijk bepalend zijn.mvanooije schreef: is de:
Henco meerlagenbuis glad, wanddikte 3mm, uitwendige buisdiameter 26mm, binnenlaag kunststof, kwaliteitsklasse binnenlaag PEHD-Xc, tussenlaag aluminium, kwaliteitsklasse tussenlaag EVOH, buitenlaag kunststof, kwaliteitsklasse buitenlaag PEHD-Xc, buis wit, 5 lagen
wellicht wel geschikt als retour leiding in een drukloos dus zuurstofrijk systeem?
En je systeem wordt niet zuurstofrijk hoor met een open expansievat.
Ik vond na 2 jaar gebruik van een oude oliedrum als expansievat, alleen in de aangesloten leiding in de eerste meter wat slib. oliedrum zelf ook wel wat roest, maar dan vooral op het gedeelte dat aan niveauschommeling onderhevig was. Dus er komt wel wat zuurstof in het systeem, maar dat is best beperkt. Gebruik je een oude rvs boiler als expansievat, heb je ook weinig last van slibvorming waarschijnlijk.
Zo'n open expansievat hoeft ook maar een beperkte opening te hebben naar de atmosfeer. 2 of 3 duims gat is ruim voldoende. Ik had in de opening een losse prop glaswol geklemd tegen vervuiling van buitenaf. Gaat erom dat bij een calamiteit (koken van je kachel), het kokende water en de stoom vrij weg kan.
-
mvanooije
ok, Top!Albert van WdJ schreef:Waarom niet. De temperatuur zal waarschijnlijk bepalend zijn.mvanooije schreef: is de:
En je systeem wordt niet zuurstofrijk hoor met een open expansievat.
Ik vond na 2 jaar gebruik van een oude oliedrum als expansievat, alleen in de aangesloten leiding in de eerste meter wat slib. oliedrum zelf ook wel wat roest, maar dan vooral op het gedeelte dat aan niveauschommeling onderhevig was. Dus er komt wel wat zuurstof in het systeem, maar dat is best beperkt. Gebruik je een oude rvs boiler als expansievat, heb je ook weinig last van slibvorming waarschijnlijk.
Zo'n open expansievat hoeft ook maar een beperkte opening te hebben naar de atmosfeer. 2 of 3 duims gat is ruim voldoende. Ik had in de opening een losse prop glaswol geklemd tegen vervuiling van buitenaf. Gaat erom dat bij een calamiteit (koken van je kachel), het kokende water en de stoom vrij weg kan.
dus jij zegt eigenlijk dat ook ik de leiding van hout kachel naar buffervat uit cv-staal zou kunnen maken ipv koper.
dat zou prettig zijn want die heb ik nog voldoende liggen, het koper is verder op.
de kookleiding maak ik dan wel uit 28mm koper met een mooie bocht naar boven het expansievat in.
wat vindt je van deze uitvoering?
de laddomat pomp staat bij het buffervat.
die laat ik op de laagste stand pompen om verlies in de(lange) leiding te minimaliseren.

-
Albert van WdJ
Er moet nog een afbeelding bij je laatste post?
-
mvanooije
ja klopt, fotoemmer was in onderhoud, ondertussen doet hij het!Albert van WdJ schreef:Er moet nog een afbeelding bij je laatste post?
- Paul Joosten
- Contacteer:
Ik zou de Laddomat zo dicht mogelijk bij de kachel houden. Het doel van het thermisch ventiel is immers het beperken van warmteverlies in de opstookfase van de kachel, zodat het vuur zo snel mogelijk goed op temperatuur komt en 'schoner' wordt. Zet je pomp en kortsluitleiding naast de kachel hoeft hij pas na het bereiken van een voldoende hoge bedrijfstemperatuur die 2x 14m leiding te gaan opwarmen. Je PWW wel strak naast het buffer om de thermosifon werking niet te hinderen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
mvanooije
ja, ik snap hem.Paul Joosten schreef:Ik zou de Laddomat zo dicht mogelijk bij de kachel houden. Het doel van het thermisch ventiel is immers het beperken van warmteverlies in de opstookfase van de kachel, zodat het vuur zo snel mogelijk goed op temperatuur komt en 'schoner' wordt. Zet je pomp en kortsluitleiding naast de kachel hoeft hij pas na het bereiken van een voldoende hoge bedrijfstemperatuur die 2x 14m leiding te gaan opwarmen. Je PWW wel strak naast het buffer om de thermosifon werking niet te hinderen.
helaas is het nu zover dat de pomp nog bij de kachel plaatsen eigenlijk niet meer kan.
ik hoop het retour water voldoende warm te krijgen door de leidingen goed te isoleren en misschien een hogere thermostaat temperatuur te plaatsen in de laddomat.
wie weet eigenlijk waar ik die kan bestellen?
die laddomat pomp heb ik via mijn loodgieter dus daar weet ik de leverancier niet van.
-
mvanooije
een update:
sinds donderdag brandt de kachel.
de eerste proef liep uit in dweilen want het kookvaatje liep over.
de tweede proef met een groter kookvaatje ging beter.
het ontluchten van de pomp nam de nodige tijd in beslag maar ook dat is gelukt.
vervolgens de kachel een half uurtje laten branden zonder circulatie, de noodvoorziening werkt prima.
het vaatje vangt het stoom goed op en de kachel blaast elke vijf minuten even zijn stoom af.
vervolgens de pomp op automatisch, en het vat gaan verwarmen.
een paar dingen vallen mij gelijk op.
de eerste is dat het geen enkel probleem is dat tussen kachel en pomp circa 30meter buis zit, in 5-10 minuten levert de pomp al 75+ aan de PWW.
de tweede dat het overdragen van de warmte naar het buffervat heel mooi gaat, tot het buffervat bovenin ca 75 graden is.
dan neemt de delta-T over de PWW af en krijg ik retour water van circa 85 graden terug bij mijn kachel.
de kachel maakt daar 88-90 graden van.
dit gebeurt na circa 3-4uur hout stoken.
het laden van het vat gaat vanaf dat moment langzaam(gevoelsmatig).
het verdelen van de warmte in huis is ook een uitdaging.
ik heb overal (bovenverdieping)thermostaatkranen en ik heb in de keuken en de hal vloerverwarming.
de vloerverwarming krijgt pas warme aanvoer als 8 van de 10 thermostaatkranen dicht zijn gegaan.
tot die tijd blijft het water gewoon koud.
ik zoek nu een manier om de vloerverwarming voorrang te kunnen geven, ik heb alleen nog geen idee hoe?!
in ieder geval wil ik iedereen die mij geholpen heeft tot hiertoe, ontzettend hartelijk bedanken!!!!
ik heb vanaf donderdag ongeveer 400liter gas verbruikt, geweldig!
ik geniet van het hout stoken en het is de moeite waard geweest om er meer dan een jaar op te moeten hebben wachten.
nogmaals, BEDANKT!
ik ben benieuwd naar jullie verdere antwoorden.
sinds donderdag brandt de kachel.
de eerste proef liep uit in dweilen want het kookvaatje liep over.
de tweede proef met een groter kookvaatje ging beter.
het ontluchten van de pomp nam de nodige tijd in beslag maar ook dat is gelukt.
vervolgens de kachel een half uurtje laten branden zonder circulatie, de noodvoorziening werkt prima.
het vaatje vangt het stoom goed op en de kachel blaast elke vijf minuten even zijn stoom af.
vervolgens de pomp op automatisch, en het vat gaan verwarmen.
een paar dingen vallen mij gelijk op.
de eerste is dat het geen enkel probleem is dat tussen kachel en pomp circa 30meter buis zit, in 5-10 minuten levert de pomp al 75+ aan de PWW.
de tweede dat het overdragen van de warmte naar het buffervat heel mooi gaat, tot het buffervat bovenin ca 75 graden is.
dan neemt de delta-T over de PWW af en krijg ik retour water van circa 85 graden terug bij mijn kachel.
de kachel maakt daar 88-90 graden van.
dit gebeurt na circa 3-4uur hout stoken.
het laden van het vat gaat vanaf dat moment langzaam(gevoelsmatig).
het verdelen van de warmte in huis is ook een uitdaging.
ik heb overal (bovenverdieping)thermostaatkranen en ik heb in de keuken en de hal vloerverwarming.
de vloerverwarming krijgt pas warme aanvoer als 8 van de 10 thermostaatkranen dicht zijn gegaan.
tot die tijd blijft het water gewoon koud.
ik zoek nu een manier om de vloerverwarming voorrang te kunnen geven, ik heb alleen nog geen idee hoe?!
in ieder geval wil ik iedereen die mij geholpen heeft tot hiertoe, ontzettend hartelijk bedanken!!!!
ik heb vanaf donderdag ongeveer 400liter gas verbruikt, geweldig!
ik geniet van het hout stoken en het is de moeite waard geweest om er meer dan een jaar op te moeten hebben wachten.
nogmaals, BEDANKT!
ik ben benieuwd naar jullie verdere antwoorden.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Gefeliciteerd! Je ervaringen lijken op die van mij. Ik meen ergens in mijn topic wat grafiekjes gedeeld te hebben van het temperatuurverloop, misschien leuk als vergelijkingsmateriaal. Het probleem met de vloerverwarming speelt bij mij niet. Die is hier hoofdverwarming en staat dus rechtstreeks aan de warmtebronnen gekoppeld, niet via de radiatoren. De meeste daarvan staan trouwens standaard in standje vorstvrij houden omdat die ruimtes niet continue gebruikt worden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
-
mvanooije
hoi Paul,
hoe denk jij dat ik het verhaal met mijn vloerverwarming het beste aan kan pakken?
en hoe voorkom jij dat snachts je gas-cv het huis gaat verwarmen?
van mij mag het buffervat zijn warmte volledig afstaan en daarna maar wachten totdat de houtkachel weer aan gaat.
hoe denk jij dat ik het verhaal met mijn vloerverwarming het beste aan kan pakken?
en hoe voorkom jij dat snachts je gas-cv het huis gaat verwarmen?
van mij mag het buffervat zijn warmte volledig afstaan en daarna maar wachten totdat de houtkachel weer aan gaat.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Thermostaat omlaag draaien lijkt mij het eenvoudigst.mvanooije schreef:hoe voorkom jij dat snachts je gas-cv het huis gaat verwarmen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter