cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ

Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi

Bericht door Albert van WdJ »

Precies, en dat werkt prima.
Andere opties is de gas-boiler te bypassen (met een drinkwater geschikte driewegkraan), en die boiler ook gewoon uit te zetten (kan bij de meeste combiboilers).
Maar dan moet je wel kunnen zorgen voor voldoende warmte in je buffer. Anders sta je een keer halverwege het douchen in de kou.
Change, before you have to.
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Expansievaten: er zit er een in de drinkwaterleiding (waarom?) en twee in je CV-circuit. Vuistregel is dat je expansieruimte ca. 12% van je systeemvolume moet zijn. Ik heb ook twee expansievaten, samen halen ze nog net niet die 12%. Gevolg is dat er ca. 0,6 Bar drukverschil optreedt tussen geheel opgewarmd of geheel afgekoeld buffervat. Let wel even op dat ze beiden dezelfde voordruk hebben.

Dank voor de moeite met de pijlen maar echt snappen doe ik het nog niet. Hoe komt het water uit je buffer in beweging? Bij mij zit er een pomp aan de retourzijde, feitelijk parallel aan de CV. Hierbij, alsook bij de CV-pomp, zit een terugslagklep die voorkomt dat output van de ene warmtebron input van de andere kan worden. Dan heb ik geen klep nodig maar de logica stuurt òf de ene, òf de andere pomp aan, afhankelijk van de temperatuur bovenin het buffer.

Je leidingloop is onnavolgbaar. In de blauwe retour vanuit het huis kruis je een andere blauwe lijn, die echter via de leiding langs je kleine expansievat en je boiler toch weer aan elkaar lijken te zitten. Daarmee zijn je oranje en paarse blokje lijkt het parallel geschakeld. Vergelijk het eens met mijn schema, daar heb ik bronnen en gebruikers zoveel mogelijk gescheiden en wordt de stroming veel duidelijker aangegeven:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Kachelaansluiting%20op%20CVsysteem%202.1.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mvanooije

Bericht door mvanooije »

Albert van WdJ schreef:Precies, en dat werkt prima.
Andere opties is de gas-boiler te bypassen (met een drinkwater geschikte driewegkraan), en die boiler ook gewoon uit te zetten (kan bij de meeste combiboilers).
Maar dan moet je wel kunnen zorgen voor voldoende warmte in je buffer. Anders sta je een keer halverwege het douchen in de kou.
:D ik snap hem
mvanooije

Bericht door mvanooije »

Paul Joosten schreef:Expansievaten: er zit er een in de drinkwaterleiding (waarom?) en twee in je CV-circuit. Vuistregel is dat je expansieruimte ca. 12% van je systeemvolume moet zijn. Ik heb ook twee expansievaten, samen halen ze nog net niet die 12%. Gevolg is dat er ca. 0,6 Bar drukverschil optreedt tussen geheel opgewarmd of geheel afgekoeld buffervat. Let wel even op dat ze beiden dezelfde voordruk hebben.

Dank voor de moeite met de pijlen maar echt snappen doe ik het nog niet. Hoe komt het water uit je buffer in beweging? Bij mij zit er een pomp aan de retourzijde, feitelijk parallel aan de CV. Hierbij, alsook bij de CV-pomp, zit een terugslagklep die voorkomt dat output van de ene warmtebron input van de andere kan worden. Dan heb ik geen klep nodig maar de logica stuurt òf de ene, òf de andere pomp aan, afhankelijk van de temperatuur bovenin het buffer.

Je leidingloop is onnavolgbaar. In de blauwe retour vanuit het huis kruis je een andere blauwe lijn, die echter via de leiding langs je kleine expansievat en je boiler toch weer aan elkaar lijken te zitten. Daarmee zijn je oranje en paarse blokje lijkt het parallel geschakeld. Vergelijk het eens met mijn schema, daar heb ik bronnen en gebruikers zoveel mogelijk gescheiden en wordt de stroming veel duidelijker aangegeven:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Kachelaansluiting%20op%20CVsysteem%202.1.jpg
hoi Paul,

dat expansievat heeft de loodgieter er tussen geplaatst omdat de spiraal in de ketel zijnsinziens veel druk creëert op de waterleiding.

ik maak voor de complete instalatie gebruik van de pomp die in de nefit gas-cv zit, deze zuigt retourwater(blauw) aan uit het systeem.
als je daarvandaan de rode lijn volgt in beide tekeningen dan zul je zien dat de driewegklep net voor de gas-cv de regie heeft over het gehele circuit.
deze klep schakelt om als het water in de buffer warmer wordt, volg je me nu :)

expansie:hoe controleer ik of de voordrukken gelijk zijn en hoe pas ik die eventueel aan?
mvanooije

Bericht door mvanooije »

mvanooije schreef:
ik ga eens een keer lang douchen met de gas-cv uit, en dan merk ik hoeveel capaciteit de buffer heeft met betrekking tot SWW.
anders kan misschien de buffer wel rechtstreeks(gemengd tot 60graden) SWW leveren.
mvanooije

Bericht door mvanooije »

mvanooije schreef:
mvanooije schreef:
ik ga eens een keer lang douchen met de gas-cv uit, en dan merk ik hoeveel capaciteit de buffer heeft met betrekking tot SWW.
anders kan misschien de buffer wel rechtstreeks(gemengd tot 60graden) SWW leveren.
nadeel is wel dat je na een poosje niet stoken geen warm water meer hebt, zodoende snap ik die driwegklep dan wel weer ja.
Paul Joosten
Contacteer:

mvanooije schreef: hoi Paul,

dat expansievat heeft de loodgieter er tussen geplaatst omdat de spiraal in de ketel zijnsinziens veel druk creëert op de waterleiding.

ik maak voor de complete instalatie gebruik van de pomp die in de nefit gas-cv zit, deze zuigt retourwater(blauw) aan uit het systeem.
als je daarvandaan de rode lijn volgt in beide tekeningen dan zul je zien dat de driewegklep net voor de gas-cv de regie heeft over het gehele circuit.

expansie:hoe controleer ik of de voordrukken gelijk zijn en hoe pas ik die eventueel aan?
Mmm, je dwingt het warme water uit het buffer dus altijd door de CV-ketel? Dat is niet best voor het rendement van je installatie, de meeste ketels hangen niet in de warme ruimtes. Het kost mij wel een pomp extra maar minder kleppen, je kunt eens gaan rekenen wat het verschil in aanschaf kost en hoeveel rendementverlies kost. Extra verbruik is er overigens niet, de pompen draaien nooit tegelijk.

Normaliter zit er een overdrukventiel op elk warmwatertoestel, dat zit ook op je CV. Zo kan oplopende druk veilig weg en lijkt me een betere oplossing. Een expansievat in je drinkwaterleiding is een 'dood eind' waarin zich mogelijk legionella kan nestelen.

Op het typeplaatje van het expansievat staat de voordruk meestal vermeld. Er zit ook een ventiel op, meestal wel met een fietspompje (geschikt voor autobanden) op te pompen. Als je er een hebt met een beetje betrouwbare drukmeter kan je daarmee de drukken gelijk maken. Een klein verschil is geen ramp maar bij grote(re) verschillen gaat het expansievat met de kleinste voordruk al snel in zijn eindstand en dat vindt het membraan niet fijn.
mvanooije

Bericht door mvanooije »

Paul Joosten schreef:
mvanooije schreef: hoi Paul,

Mmm, je dwingt het warme water uit het buffer dus altijd door de CV-ketel? Dat is niet best voor het rendement van je installatie, de meeste ketels hangen niet in de warme ruimtes. Het kost mij wel een pomp extra maar minder kleppen, je kunt eens gaan rekenen wat het verschil in aanschaf kost en hoeveel rendementverlies kost. Extra verbruik is er overigens niet, de pompen draaien nooit tegelijk.

Normaliter zit er een overdrukventiel op elk warmwatertoestel, dat zit ook op je CV. Zo kan oplopende druk veilig weg en lijkt me een betere oplossing. Een expansievat in je drinkwaterleiding is een 'dood eind' waarin zich mogelijk legionella kan nestelen.

Op het typeplaatje van het expansievat staat de voordruk meestal vermeld. Er zit ook een ventiel op, meestal wel met een fietspompje (geschikt voor autobanden) op te pompen. Als je er een hebt met een beetje betrouwbare drukmeter kan je daarmee de drukken gelijk maken. Een klein verschil is geen ramp maar bij grote(re) verschillen gaat het expansievat met de kleinste voordruk al snel in zijn eindstand en dat vindt het membraan niet fijn.
hoi Paul,

wat bedoel je met rendementsverlies?
de pomp moet toch altijd al door de ketel ''dwingen''?
Paul Joosten
Contacteer:

De warmteverliezen in en om de CV-ketel. Wanneer het buffer voldoende heet is hoeft de ketel er niets aan te doen maar gaat daar wel warmte verloren.
mvanooije

Bericht door mvanooije »

Paul Joosten schreef:De warmteverliezen in en om de CV-ketel. Wanneer het buffer voldoende heet is hoeft de ketel er niets aan te doen maar gaat daar wel warmte verloren.
ik snap wat je bedoelt.
bij ons hangt de cv in de wasruimte en die wordt op 16-18graden verwarmd dus het is niet per definitie verlies, en hout heb ik meer dan voldoende dus dan maar een klos extra in de kachel :)

ik hang meerdere tempmeters op, ook voor en na de ketel om te zien welk effect het heeft, ik ben dus benieuwd hoe dat gaat lopen.
mvanooije

Bericht door mvanooije »

vanavond was het zover, ik heb de eerste stap gezet.
ik heb het originele systeem onderbroken middels de drieweg klep.
foto's komen eraan, foto-emmer is in onderhoud.....

wie heeft er ervaring met loctite 55 afdichtingskoord?

ik wil het oventrop mengventiel aansluiten maar de vraag is welk kant is de warme ingang, is dit A of B?
volgens mijn gevoel moet b warm zijn.
ik kan uit hun boek niets wijs worden.....
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Mijn Oventrop is met de ingang aangesloten op de retourn woning (nr I), met de uitgangen op retour buffer (nr II) en retour gas-cv nr III). Dus niet op de warme aanvoer.
De externe sensor staat op de leiding die retour gas-cv gaat. De Oventrop meet dan de temperatuur van het (gemengde) water op de retour gas-cv. Hoe warmer dat wordt (doordat er veel heet bufferwater bijgevoegd wordt), hoe meer hij de retour richting buffer (nr II) gaat knijpen, en hoe meer hij doorlaat op de uitgang retour gas-cv (nr III). Totdat de sensor de temperatuur meet die je instelde via de draaiknop.
De doorlaat via uitgang III is dus een kortsluitcircuit, je voorkomt daarmee ook dat té warm water teruggaat in je buffer.
oventrop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

mvanooije schreef:
wie heeft er ervaring met loctite 55 afdichtingskoord?
Prima spul, potje geraakt nooit leeg lijkt het wel. Ik heb er ook niet 1 koppeling mee overnieuw hoeven doen, alles dicht in 1 keer.
Laatst gewijzigd door kockie op 25 okt 2016, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat is het voordeel boven teflontape? (ik heb alleen ervaring met hennep en teflon)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mvanooije

Bericht door mvanooije »

Albert van WdJ schreef:Mijn Oventrop is met de ingang aangesloten op de retourn woning (nr I), met de uitgangen op retour buffer (nr II) en retour gas-cv nr III). Dus niet op de warme aanvoer.
De externe sensor staat op de leiding die retour gas-cv gaat. De Oventrop meet dan de temperatuur van het (gemengde) water op de retour gas-cv. Hoe warmer dat wordt (doordat er veel heet bufferwater bijgevoegd wordt), hoe meer hij de retour richting buffer (nr II) gaat knijpen, en hoe meer hij doorlaat op de uitgang retour gas-cv (nr III). Totdat de sensor de temperatuur meet die je instelde via de draaiknop.
De doorlaat via uitgang III is dus een kortsluitcircuit, je voorkomt daarmee ook dat té warm water teruggaat in je buffer.
oventrop.jpg
ik heb deze

[thumbnail]http://i1383.photobucket.com/albums/ah3 ... rxpypq.jpg[/thumbnail]
Laatst gewijzigd door kockie op 25 okt 2016, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding verkleind
Plaats reactie