geachte techneuten,
Ik zou graag wat informatie willen hebben over platen wisselaars en wel het vermogen van het apparaat in mijn situatie.
Het betreft dus een wisselaar tussen mijn systeem van een houtkachel met een buffervat van 1000 liter ,en aan de andere kant een gas CV met 13 radiators ( 18-20 KW totaal) zie annex schema.
Ik wil de CV deze winter op 20 gr. water temperatuur zetten en dan de rest van de warmte uit de buffer halen tot zo,n watertemperatuur van 40 tot 50 graden, dat houdt alles hier wel warm.
vragen:
1/ is een wisselaar van 25 KW voldoende (ik heb er een gezien van slechts 73mm x 191 mm dik 70 mm ( vermogen 0-25 KW) is dit voldoende om aan mijn eis te voldoen.?
2/ Wat moet er verder nog voor zaken bij zoals filters/terugslag kleppen/afsluitkranen. etc. en.....hoelang gaat zo,n unit mee.?
Dit alles geldt alleen voor de wisselaar. alles werkt verder prima ( zowel houtkachel als CV instalatie, alleen de warmte overdracht zoals ik het nu heb is niet voldoende , vandaar dat ik dit nu wil proberen.
Gaarne wacht ik op Uw reactie in deze,
mvg sasanki
platen warmtewisselaar tussen houtkachel en CV
Moderator: Moderators
-
sasanki
platen warmtewisselaar tussen houtkachel en CV
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
iPanini
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: platen warmtewisselaar tussen houtkachel en CV
Aan je tekening te zien dwing je heet water uit je buffer eerst door de CV voordat het naar de gebruikers gaat. Dat betekent (m.i. nodeloos) verlies! Kijk even hoe ik het heb gedaan (met vallen en opstaan), welke valkuilen ik had etc. in dit draadje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam