cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler
Moderator: Moderators
-
mvanooije
cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boiler
hallo Allemaal,
ik heb een vraag.
ik wil mijn houtgestookte cv-kachel parallel aansluiten op ons huis vis de cv-ketel.
nu is het zo dat onze cv-ketel een indirect gestookte boiler heeft.
volgens het schema dat ik heb zou dit een probleem kunnen vormen wanneer ik warm tap water zou gaan gebruiken terwijl ik het huis aan het verwarmen ben met de houtkachel, omdat de 3wegklep van de ketel dan een niet gewenst circuit opend.
kent iemand dit probleem en hoe heb je dit dan opgelost?
groetjes,
moshe
ik heb een vraag.
ik wil mijn houtgestookte cv-kachel parallel aansluiten op ons huis vis de cv-ketel.
nu is het zo dat onze cv-ketel een indirect gestookte boiler heeft.
volgens het schema dat ik heb zou dit een probleem kunnen vormen wanneer ik warm tap water zou gaan gebruiken terwijl ik het huis aan het verwarmen ben met de houtkachel, omdat de 3wegklep van de ketel dan een niet gewenst circuit opend.
kent iemand dit probleem en hoe heb je dit dan opgelost?
groetjes,
moshe
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: cv-houtkachel parallel aansluiten indirect gestookte boi
Misschien heb je wat aan mijn draadje. Ik heb een houtgestookt fornuis dat een buffervat warm stookt. Dat staat parallel aan de CV-ketel, de besturing bepaalt a.d.h.v. de buffertemperatuur of het buffer dan wel de CV de warmtevraag moet beantwoorden. Mijn SWW wordt alleen door de CV-ketel geleverd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
Albert van WdJ
Ik heb het zo opgelost:
1. Hout-cv stookt op een buffer, dus er loopt een aparte set leidingen van de hout-cv naar de buffer.
2. Retour van de radiatoren is aangesloten aan onderzijde buffer en via bovenzijde van de buffer gaat een leiding richting retouraansluiting gas-cv. Deze gas-cv trekt dus warm water uit de buffer via de retouraansluiting. Zolang buffer warm is, brandt de gas-cv niet, want het cv-water is al heet.
3. Aparte SWW indirect-boiler van 200L staat met de drinkwaterleiding serieel met indirect-boiler in gas-cv (maar kan nooit door gas-cv verwarmd worden). Een aftakking van de warmwaterleiding uit de hout-cv verwarmd de spiraal in de SWW indirect-boiler tijdens het hout stoken. Zolang er heet water uit de 200L SWW indirect-boiler komt in de gas-cv, gaat deze zelf geen SWW maken.
Als de 200L SWW indirect-boiler koud is, maakt de gas-cv bij SWW-vraag zelf het water warm via gasstook. Dat dan de driewegklep het radiatorencircuit eruit schakelt maak niet uit. De houtkachel stook toch gewoon door op de buffer in een apart circuit.
In deze opzet blijft de gas-cv het centrale punt qua regeling en warmtetransport door de woning.
Klinkt ingewikkeld, maar als je het even uittekent is het helder.
Er zitten nog wel wat extra's op het systeem, maar die heb ik er voor de duidelijkheid maar even uitgelaten.
1. Hout-cv stookt op een buffer, dus er loopt een aparte set leidingen van de hout-cv naar de buffer.
2. Retour van de radiatoren is aangesloten aan onderzijde buffer en via bovenzijde van de buffer gaat een leiding richting retouraansluiting gas-cv. Deze gas-cv trekt dus warm water uit de buffer via de retouraansluiting. Zolang buffer warm is, brandt de gas-cv niet, want het cv-water is al heet.
3. Aparte SWW indirect-boiler van 200L staat met de drinkwaterleiding serieel met indirect-boiler in gas-cv (maar kan nooit door gas-cv verwarmd worden). Een aftakking van de warmwaterleiding uit de hout-cv verwarmd de spiraal in de SWW indirect-boiler tijdens het hout stoken. Zolang er heet water uit de 200L SWW indirect-boiler komt in de gas-cv, gaat deze zelf geen SWW maken.
Als de 200L SWW indirect-boiler koud is, maakt de gas-cv bij SWW-vraag zelf het water warm via gasstook. Dat dan de driewegklep het radiatorencircuit eruit schakelt maak niet uit. De houtkachel stook toch gewoon door op de buffer in een apart circuit.
In deze opzet blijft de gas-cv het centrale punt qua regeling en warmtetransport door de woning.
Klinkt ingewikkeld, maar als je het even uittekent is het helder.
Er zitten nog wel wat extra's op het systeem, maar die heb ik er voor de duidelijkheid maar even uitgelaten.
Change, before you have to.
-
mvanooije
beide bedankt voor jullie antwoorden.
ik zal mijn verhaal bij deze eens volledig maken.
vorig jaar zijn wij verhuist naar een oude boerderij. Om het huis van 700m3 in zijn geheel te verwarmen kwamen wij op het idee van een houtgestookte cv.
in ons vorige huis stookten wij alleen op hout en dit beviel prima, destijds hadden wij een efel harmony, een geweldige kachel!!
toen we verhuisden heb ik het er met mijn eigen loodgieter over gehad en die zag het helemaal zitten om het te bouwen.
hij bedacht zelfs dat het beter kon met een grote buffer tank erbij.
we hebben toen een hunter herald 80B gekocht en een buffer vat.
de loodgieter nam een doos vol koppelingen mee en een laddomat 21.
vol goede moed is de beste man twee dagen geweest en sinds dien nooit meer.
telkens belooft hij te komen, maar mensen met meer problemen gaan voor, hij is een paar maanden het land uit geweest maar beloofde mij 1 maand geleden het systeem voor deze winter op te leveren voordat mijn cv ketel het huis zou moeten verwarmen.
ondertussen brand de cv ketel gezellig om de boel hier aannemelijk te maken binnen.
ik heb geprobeerd om andere loodgieters hier te krijgen maar ik heb er geen een gevonden die het ziet zitten zo'n "gevaarlijk systeem''.
ik heb ook leveranciers van cv-houtkachels geprobeerd maar die werken alleen met hun eigen merk en niet aan andermans kachel....
vervolgens ben ik uren bezig geweest op internet waaronder deze site, en nu zie ik het zitten om zelf te gaan bouwen.
ik heb de kachel momenteel naar mijn zin aangesloten.
een thermische beveiliging en een overdruk erop gemonteerd met een uitloop naar buiten, zichtbaar, zodat ik altijd kan kijken of er geen water lekt oid.
ook een thermisch relais voor het schakelen van de pomp en een vlotterontluchter.
ik heb het buffervat ook nog staan, maar in eerste instantie wil ik die nog niet gebruiken, dat is denk ik nu even teveel voor mij, ik wil dit later wel heel graag!
maar nu loop ik dus tegen de drieweg klep aan.
ondertussen denk ik dat ik een afsluiter na de retour van de boiler plaats zodat ik 100%op de kachel ga verwarmen en mijn cv-ketel alleen de boiler kan verwarmen.
het nadeel is dan dat de cv-ketel geen back-up warmte kan leveren als mijn kachel uit is en het huis te koud zou worden.
deze manier geeft mij wel de kans om te testen met de kachel en met hoeveel warmte ik hierdoor kan krijgen.
tevens ligt er vloerverwarming maar die wil ik ook nog even met rust laten.
wat vinden jullie van de oplossing om proef te draaien met een afsluiting in de retour?
ik ben met een tekening bezig, deze zal ik asap plaatsen!
ik zal mijn verhaal bij deze eens volledig maken.
vorig jaar zijn wij verhuist naar een oude boerderij. Om het huis van 700m3 in zijn geheel te verwarmen kwamen wij op het idee van een houtgestookte cv.
in ons vorige huis stookten wij alleen op hout en dit beviel prima, destijds hadden wij een efel harmony, een geweldige kachel!!
toen we verhuisden heb ik het er met mijn eigen loodgieter over gehad en die zag het helemaal zitten om het te bouwen.
hij bedacht zelfs dat het beter kon met een grote buffer tank erbij.
we hebben toen een hunter herald 80B gekocht en een buffer vat.
de loodgieter nam een doos vol koppelingen mee en een laddomat 21.
vol goede moed is de beste man twee dagen geweest en sinds dien nooit meer.
telkens belooft hij te komen, maar mensen met meer problemen gaan voor, hij is een paar maanden het land uit geweest maar beloofde mij 1 maand geleden het systeem voor deze winter op te leveren voordat mijn cv ketel het huis zou moeten verwarmen.
ondertussen brand de cv ketel gezellig om de boel hier aannemelijk te maken binnen.
ik heb geprobeerd om andere loodgieters hier te krijgen maar ik heb er geen een gevonden die het ziet zitten zo'n "gevaarlijk systeem''.
ik heb ook leveranciers van cv-houtkachels geprobeerd maar die werken alleen met hun eigen merk en niet aan andermans kachel....
vervolgens ben ik uren bezig geweest op internet waaronder deze site, en nu zie ik het zitten om zelf te gaan bouwen.
ik heb de kachel momenteel naar mijn zin aangesloten.
een thermische beveiliging en een overdruk erop gemonteerd met een uitloop naar buiten, zichtbaar, zodat ik altijd kan kijken of er geen water lekt oid.
ook een thermisch relais voor het schakelen van de pomp en een vlotterontluchter.
ik heb het buffervat ook nog staan, maar in eerste instantie wil ik die nog niet gebruiken, dat is denk ik nu even teveel voor mij, ik wil dit later wel heel graag!
maar nu loop ik dus tegen de drieweg klep aan.
ondertussen denk ik dat ik een afsluiter na de retour van de boiler plaats zodat ik 100%op de kachel ga verwarmen en mijn cv-ketel alleen de boiler kan verwarmen.
het nadeel is dan dat de cv-ketel geen back-up warmte kan leveren als mijn kachel uit is en het huis te koud zou worden.
deze manier geeft mij wel de kans om te testen met de kachel en met hoeveel warmte ik hierdoor kan krijgen.
tevens ligt er vloerverwarming maar die wil ik ook nog even met rust laten.
wat vinden jullie van de oplossing om proef te draaien met een afsluiting in de retour?
ik ben met een tekening bezig, deze zal ik asap plaatsen!
Laatst gewijzigd door mvanooije op 14 okt 2016, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mvanooije
-
mvanooije
hoi Albert,
ik probeer je uitleg te doorgronden
daarbij heb ik gelijk een vraag:
hoe voorkom je dat de gas-cv het buffervat warm gaat stoken via het retour circuit?
verder lijkt het erop dat met weinig moeite en een extra 200 liter indirect boiler het voor mij goed te doen is om aan te sluiten.
ik heb even gekeken, een NIBE 200liter boiler is 124cm hoog en 60cm diameter, die kan ik wel plaatsen qua maat..
een NEFIT 200liter is 115cm dus komt nog beter uit, is wel 200 euro duurder.
prijzige machientjes beide trouwens, terugverdientijd
het buffer vat wat ik al heb met 1 spiraal erin is 178cm hoog en 75-80 cm dia. het merk weet ik niet, het is een grijs vat met zwarte kunststof bovenkant.
ik heb ook nog een gesloten expansievat van 100liter.
groet,
moshe
ik probeer je uitleg te doorgronden
daarbij heb ik gelijk een vraag:
hoe voorkom je dat de gas-cv het buffervat warm gaat stoken via het retour circuit?
verder lijkt het erop dat met weinig moeite en een extra 200 liter indirect boiler het voor mij goed te doen is om aan te sluiten.
ik heb even gekeken, een NIBE 200liter boiler is 124cm hoog en 60cm diameter, die kan ik wel plaatsen qua maat..
een NEFIT 200liter is 115cm dus komt nog beter uit, is wel 200 euro duurder.
prijzige machientjes beide trouwens, terugverdientijd
het buffer vat wat ik al heb met 1 spiraal erin is 178cm hoog en 75-80 cm dia. het merk weet ik niet, het is een grijs vat met zwarte kunststof bovenkant.
groet,
moshe
-
Albert van WdJ
Dat is nu net een extra regeling die ik niet heb genoemd. Er zit een driewegklep tussen cv-circuit en de buffer. Met een oude boilersensor meet ik de bovenzijde van de buffer. Als die lager komt dan 35 braden C, schakelt de driewegklep de buffer er tussen uit. Voeding van de driewegklep (24V) komt gewoon uit de gas-cv. Ga ik nu weer hout stoken, en wordt bovenzijde buffer weer warmer dan 35 graden Celsius, dan wordt de buffer automatisch er weer tussen geschakeld.mvanooije schreef:hoe voorkom je dat de gas-cv het buffervat warm gaat stoken via het retour circuit?
Soms worden ze tweedehands aangeboden. Niet nieuw kopen, gewoon even jezelf de tijd geven om er een te vinden. En de aansluitingen alvast gereed maken, zodat je hem er zo tussen kunt monteren.mvanooije schreef:prijzige machientjes beide trouwens, terugverdientijd![]()
Is een vat van zo'n 800 liter dus. Moet je goed mee uit de voeten kunnen.mvanooije schreef:het buffer vat wat ik al heb met 1 spiraal erin is 178cm hoog en 75-80 cm dia. het merk weet ik niet, het is een grijs vat met zwarte kunststof bovenkant.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
mvanooije
ok duidelijk 
mijn loodgieter, ook met de naam Albert, heeft ook een mengventiel gemonteerd aan de uitgang warm tapwater, blijft die nodig?
als ik het goed begrijp gaat de uitgang van de 200liter spiraal op de ingang tapwater koud van de boiler?
mijn loodgieter, ook met de naam Albert, heeft ook een mengventiel gemonteerd aan de uitgang warm tapwater, blijft die nodig?
als ik het goed begrijp gaat de uitgang van de 200liter spiraal op de ingang tapwater koud van de boiler?
-
Albert van WdJ
Mengventiel zou ik zeker laten zitten Mijn SWW in de boiler gaat soms naar 80 graden Celsius. Dat wil je niet uit je douchekop laten lopen
euh, nee. De uitgang van heetwater uit je 200 liter boiler gaat op de ingang koudwater van de boiler. De spiraal wordt gevoed met warm cv-water uit je hout-cv.mvanooije schreef:als ik het goed begrijp gaat de uitgang van de 200liter spiraal op de ingang tapwater koud van de boiler?
-
mvanooije
ik overweeg toch gelijk in 1x alles goed te doen.
albert, ik denk dat ik je uitleg in de hoofdlijn aardig volg.
heb je een schema met alle bijbehorende onderdelen?
betreffende de aankoop van onderdelen verbaast mij wel wat er op diverse advertentiesites wordt aangeboden, dat houd het leuk
verder sprak je over 24v voeding vanuit de gas-cv voor het bedienen van de 3-weg klep voor het voorkomen dat de buffertank wordt verwarmd,
ik neem aan dat je bedoeld dat de ketel dus 'gewoon' de 24v voedingsspanning levert en dat het relais (op 35 graden buffertank) de driewegklep schakelt?
albert, ik denk dat ik je uitleg in de hoofdlijn aardig volg.
heb je een schema met alle bijbehorende onderdelen?
betreffende de aankoop van onderdelen verbaast mij wel wat er op diverse advertentiesites wordt aangeboden, dat houd het leuk
verder sprak je over 24v voeding vanuit de gas-cv voor het bedienen van de 3-weg klep voor het voorkomen dat de buffertank wordt verwarmd,
ik neem aan dat je bedoeld dat de ketel dus 'gewoon' de 24v voedingsspanning levert en dat het relais (op 35 graden buffertank) de driewegklep schakelt?
-
mvanooije
ok, precies andersom dus.Albert van WdJ schreef:Mengventiel zou ik zeker laten zitten Mijn SWW in de boiler gaat soms naar 80 graden Celsius. Dat wil je niet uit je douchekop laten lopen![]()
euh, nee. De uitgang van heetwater uit je 200 liter boiler gaat op de ingang koudwater van de boiler. De spiraal wordt gevoed met warm cv-water uit je hout-cv.mvanooije schreef:als ik het goed begrijp gaat de uitgang van de 200liter spiraal op de ingang tapwater koud van de boiler?
ik ben wel technisch maar niet thuis in de speciefieke materie, is het gebruikelijk dat de spiraal dus het ''verwarmende'' element, en de tank zelf het ''absorberende'' deel van de boiler is?!
klopt het dan dat bij het buffervat voor de radiatoren dit precies andersom is, dus de spiraal is voor de radiatoren en de tankinhoud is voor de hout-cv?
-
mvanooije
- Paul Joosten
- Contacteer:
Het ontbreekt me even aan tijd om hier in te duiken, misschien na het weekend even. Nogmaals de tip om mijn draadje even grondig door te vlooien, daar word je ongetwijfeld al veel wijzer van. Voor mij was het een fors leerproces! Juist omdat je alles in 1 keer goed wilt hebben zou ik eerst even goed kijken wat er bij mij in eerste instantie fout is gegaan....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
-
mvanooije
Hoi Paul,Paul Joosten schreef:Het ontbreekt me even aan tijd om hier in te duiken, misschien na het weekend even. Nogmaals de tip om mijn draadje even grondig door te vlooien, daar word je ongetwijfeld al veel wijzer van. Voor mij was het een fors leerproces! Juist omdat je alles in 1 keer goed wilt hebben zou ik eerst even goed kijken wat er bij mij in eerste instantie fout is gegaan....
dat heb ik zeker gedaan, veel info.
bedankt!
verschil wat getekkeld moet worden is mijn externe boiler.
ben benieuwd wat je van mijn schema vind!
groet
-
Albert van WdJ
Ik zou helemaal geen spiralen (=buisvromige warmtewisselaar in de buffer) gebruiken.mvanooije schreef:klopt het dan dat bij het buffervat voor de radiatoren dit precies andersom is, dus de spiraal is voor de radiatoren en de tankinhoud is voor de hout-cv?
Hout-cv voert heet water aan bovenin de buffer.
Gas-cv onttrekt heet water bovenuit de buffer.
Spiraal in de buffer laat je onbenut, want die verstoord je gelaagdheid in de buffer veel te veel.
Daarnaast kun je zonder spiraal te gebruiken bijna tot de laatste liters toe het hete water onttrekken uit je buffer. Dat gaat je met een spiraal zeker niet lukken.
De enige plaats waar je de spiraal wel gebruikt is de indirect gestookte SWW boiler. Daar gebruik je de spiraal om de boiler te verwarmen. Dat kan ook niet anders, omdat je het schone drinkwater gescheiden moet houden van het 'vuile' cv-water.