beste,
voor mijn huis uit 1978, ben ik een plan aan het uitwerken
voor een duurzame oplossing voor vv en sww
de bedoeling is dat er overal vloerverwarming komt,
de boven verdieping gaat zodra de warmte pomp installeert in als eerst voorzien worden van vloerverwarming hart op hart ca. 10cm
voor de warmte pomp had ik eerst een panasonic(7,5kw) met geintergeerde boiler(200ltr) in gedachten (split unit)
verder heb ik een dovre met warmtewisselaar van ca. 8kw
met liefste zou ik een monovalent systeem bouwen en mijn bestaande combi ketel met hoge temperatuur radiatoren voorlopig laten zoals het is.
als blijkt dat alles werkt zoals geplant wil ik die ruimen en volledig elektrisch gaan
zijn er personen die me kunnen helpen een hydrolischema te maken van de componenten?
er zal voor de hout kachel een buffer moeten komen, of is het beter 1 buffer met meerdere spiralen voor vv en sww, en de boiler van de warmtepomp te scrappen?
ik heb al best wat uurtjes gegoogled, maar had graag wat mensen met ervaring uit de pratijk er bij willen betrekken.
hydrolischema warmtpomp-cv houtkachel- combi cv
Moderator: Moderators
-
marcel78
-
Ingir
Re: hydrolischema warmtpomp-cv houtkachel- combi cv
Een duurzame oplossing begint bij het structureel verlagen van de warmtebehoefte in de woning. Voor een woning uit 1978 betekent dat het verbeteren van de luchtdichting, het aanbrengen van WTW-ventilatie, het vervangen van beglazing door 0.6-1.1 glas en het isoleren van dak, gevels en BG-vloer. Wanneer die zaken zijn uitgevoerd is de warmtebehoefte zoveel lager dat volstaan kan worden met een eenvoudige verwarmingsinstallatie of als je het echt goed aanpakt zelfs zonder CV-installatie.marcel78 schreef:...voor mijn huis uit 1978, ben ik een plan aan het uitwerken voor een duurzame oplossing voor vloerverwarming en SWW...
Het zoeken naar een duurzame oplossing voor vloerverwarming en SWW is bij voorbaat vergeefse moeite als bovenstaande niet eerst wordt aangepakt. Je zult dan nooit een duurzame, comfortabele en energiezuinige woning hebben maar alleen de verspilling verduurzamen. Voor meer informatie: zie Trias Energetica.
Wanneer je desondanks nog steeds een uitgebreide CV-installatie wilt met warmtepomp en houtkachel dan zul je daar de woning op moeten uitrusten door zoveel mogelijk warmtebuffering in bouwmassa mogelijk te maken. Hoe meer bouwmassa geactiveerd wordt hoe gemakkelijker de overcapaciteit van een houtkachel opgevangen kan worden. Dus veel vloerverwarming/wandverwarming/BKA... en dan alleen een kleine SWW-boiler, 80 liter is voor de meeste gezinnen voldoende.
-
marcel78
Re: hydrolischema warmtpomp-cv houtkachel- combi cv
hoi Ingir,
bedankt voor de snelle reactie,
U heeft gelijk met de warmtevraag zo klein mogelijk te maken voor de woning
mij dak en gevels zijn vorig jaar geïsoleerd,
wat betreft een ventilatie systeem(wtw) daar heb ik persoonlijk niet echt behoefte aan mij hout kachel zorgt zo ie zo voor de ventilatie in huis.
de beglazing van mijn huis staat zeker op de verlanglijst, maar er staan nog wat verbouwingen in de planning.
overal is wel dubbelglas maar geen hr glas
nu heb ik een over capaciteit op mijn zonnepanelen van 1300kwh, die ik graag als warmte mijn huis terug in wil pompen
mvg marcel
bedankt voor de snelle reactie,
U heeft gelijk met de warmtevraag zo klein mogelijk te maken voor de woning
mij dak en gevels zijn vorig jaar geïsoleerd,
wat betreft een ventilatie systeem(wtw) daar heb ik persoonlijk niet echt behoefte aan mij hout kachel zorgt zo ie zo voor de ventilatie in huis.
de beglazing van mijn huis staat zeker op de verlanglijst, maar er staan nog wat verbouwingen in de planning.
overal is wel dubbelglas maar geen hr glas
nu heb ik een over capaciteit op mijn zonnepanelen van 1300kwh, die ik graag als warmte mijn huis terug in wil pompen
mvg marcel