Hoe vallen een houtkachel, vloerverwarming in de keuken en radiatoren op de slaapkamers goed te combineren? De houtkachel verwarmt de thermostaat in de woonkamer, vloerverwarming en radiatoren slaapkamers vallen hierdoor uit. De radiator in de woonkamer mag uit (daar is het 23 graden met de houtkachel), de naastgelegen vloerverwarming in de keuken op een constante 18 graden (?) en de drie slaapkamers op 19 graden.
Hoe?
Houtkachel, vloerverwarming en radiatoren
Moderator: Moderators
-
Hein
-
tvw
Re: Houtkachel, vloerverwarming en radiatoren
ik heb om dit probleem te voorkomen in elke kamer een thermostaat opgehangen, die op de vloerverwarmingsverdeler 1 klepje open schakelt voor de desbetreffende kamer, en de ketel wordt ingeschakeld. bij de woonkamer worden er meerdere zones tegelijk ingeschakeld omdat de ruimte uit meerdere zones bestaat.
mogelijk is dit ook draadloos te installeren in een bestaande woning. ik heb met het bouwen van me huis gelijk rekening mee gehouden door electra buizen aan te leggen naar de vloerverwarmingsverdeler vanuit elke kamer.
mogelijk is dit ook draadloos te installeren in een bestaande woning. ik heb met het bouwen van me huis gelijk rekening mee gehouden door electra buizen aan te leggen naar de vloerverwarmingsverdeler vanuit elke kamer.
-
Ruuben
Moet alles geautomatiseerd?
Welke thermostaat heb je?
Meeste digitale thermostaten hebben een 'haard' stand. Pomp blijft aan. Reageert dan niet op omgevingstemperatuur, maar schakelt wel op ingeprogrammeerde tyd uit.
Dan handmatig woonkamerradiator uitzetten.
Maar eenvoudig is ook op de woonkamer een elektrische thermostaatknop op je radiator schroeven dan kun je zonder gedoe telkens stoken. Neem er een met usb aansluiting. Dat is heel prettig programmeren.
Er is al een boel over geschreven hier.
Welke thermostaat heb je?
Meeste digitale thermostaten hebben een 'haard' stand. Pomp blijft aan. Reageert dan niet op omgevingstemperatuur, maar schakelt wel op ingeprogrammeerde tyd uit.
Dan handmatig woonkamerradiator uitzetten.
Maar eenvoudig is ook op de woonkamer een elektrische thermostaatknop op je radiator schroeven dan kun je zonder gedoe telkens stoken. Neem er een met usb aansluiting. Dat is heel prettig programmeren.
Er is al een boel over geschreven hier.
-
Ingir
Ik heb dit probleem opgelost door de radiatoren op de slaapkamers te vervangen door wandverwarming in leem. De leemmassa werkt als een warmtebuffer die lange tijd warmte blijft afgeven nadat de gasketel is afgeslagen.