Ik kijk al een tijdje mee bij sommige discussies hier op het forum en merk dat hier veel mensen komen met verstand van zaken.
Ik ben benieuwd of ik hier wat antwoorden kan krijgen op mijn vragen.
Wij hebben een nog te bouwen nieuwbouw woning gekocht waar ik het volgende in wil gaan aanbrengen.
Houtcvkachel, buffervat, zonneboiler en vacuumbuiszonnepanelen.
Nu heb ik zelf veel ervaring in het aansluiten van deze situaties, dit gaat ook geen probleem vormen.
Wel heb ik nog wat moeite met de volumebepalingen van de boilers, aantal kw's van de houtcv en het aantal buizen.
De woning krijgt op de gehele bg grond vloerverwarming met een aparte wk (+-56m3) hal (28m3) en woonkeuken (65m3) dit ga ik alledrie apart regelen.
De 1e verdieping (140m3) 3 slaapkamers met radiatoren en badkamer met vloerverwarming.
2e verdieping komt de cv ketel en boilers.
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht en wou ik het op de volgende wijze aan gaan sluiten.
De houtcv komt in de woonkamer puur als bijverwarming en zal bij gelegenheid af en toe savonds en in het weekend gestookt gaan worden.
De hout cv gaat eerst het 1e spiraal in de wwboiler warm stoken en hierna zonder spiraal het buffervat.
De vacuumbuizen gaan op hun beurt het 2espiraal van de ww boiler warm stoken en mocht deze op temperatuur zijn verder gaan met het spiraal in het buffervat.
Kwa appendages en dergelijke komt het goed ik ben er alleen nog niet zeker van welke volumes ik moet nemen.
Ik kan aankomende week zeer voordelig een nordic fire houtcv kopen, welke ongebruikt terug is gekomen met lakschade. Deze heeft 3.5kw in de wk en 9kw op de cv.
Zelf had ik bedacht om een 200liter ww boiler te nemen met 2spiralen.
Een 500liter buffervat met 1 spiraal.
En 30 vacuumbuizen (op zeer waarschijnlijk het zuid-zuidwesten onder ongeveer 45')
Het dakvlak wat ik over heb voor de buizen is 2.8 meter breed en 2.3 meter hoog. Hier passen de 30 buizen goed in.
Verder zijn wij nu nog met zijn 2en maar wil rekening houden met een 4 persoons huishouden, met regendouche bad en vw en wasmachine ook op warm water uit de boiler.
De cv ketel gaat zorgen voor de eventuele naverwarming.
Hoop dat jullie zo genoeg informatie hebben
En ben razend benieuwd wat jullie mening hier over is en wat ik eventueel over het hoofd zie?
Henry