Rocket 177 massakachel
Moderator: Moderators
-
ritsaert snijder
-
Nielvm
Re: Rocket 177 massakachel
De riser is momenteel 95cm hoog. Ik heb nog zo'n 45cm tot waar het plafond moet beginnen.
Hoe hoog zouden jullie dan de riser maken/ruimte boven riser laten?
Hoe hoog zouden jullie dan de riser maken/ruimte boven riser laten?
-
ritsaert snijder
-
Nielvm
Een volledige steen? Dan wordt de riser zo'n 106, ruimte tot plafond zo'n 34.
Of misschien nog een halve steen (100-40)
Of misschien nog een halve steen (100-40)
- SanderL
Volgens de exel sheet van Peter van de Berg is de optimale riser lengte 108 cm. 106 is dus in jou geval het meest handige en nagenoeg optimaal.
Jij kunt metselen zo te zien!
Jij kunt metselen zo te zien!
-
Nielvm
Heb er intussen een halve steen van gemaakt. Volgens een andere excel was de minimale lengte 89cm dacht ik.
De minimale ruimte boven de riser was volgens de een 30cm, volgens een ander 40cm. Daarmee leek een halve steen een mooi compromis.
Het metselwerk is vandaag af geraakt. Ik probeer straks een foto te plaatsen ...
De minimale ruimte boven de riser was volgens de een 30cm, volgens een ander 40cm. Daarmee leek een halve steen een mooi compromis.
Het metselwerk is vandaag af geraakt. Ik probeer straks een foto te plaatsen ...
- SanderL
Het zal wel weinig uitmaken, die paar cm. Het verbaasde mij hoe goed de kachel bij ons trekt. Het stormt echt in het ding. Wel jammer dat het nu zo warm is! Stoken is echt heel leuk.
Als je bij jouw schoorsteen een vlammetje houdt, trekt de vlam dan ook richting de pijp?
Een waxine lichtje dat ik in het horizontale uiteinde van de buis zette woei spontaan uit door de trek.
Wij hebben een gemetselde/ gestortte schoorsteen van 180mm. rond. Alleen het gedeelte in de woonkamer is enkelwandig rvs 180mm.
Als ik de primaire luchttoevoer open zet, dan voel ik de lucht de kachel in tochten. Een vlam uit een aansteker gaat horizontaal de primaire luchtopening in. Kachel is dan koud.
Gaaf dat je zo op schiet!
Als je bij jouw schoorsteen een vlammetje houdt, trekt de vlam dan ook richting de pijp?
Een waxine lichtje dat ik in het horizontale uiteinde van de buis zette woei spontaan uit door de trek.
Wij hebben een gemetselde/ gestortte schoorsteen van 180mm. rond. Alleen het gedeelte in de woonkamer is enkelwandig rvs 180mm.
Als ik de primaire luchttoevoer open zet, dan voel ik de lucht de kachel in tochten. Een vlam uit een aansteker gaat horizontaal de primaire luchtopening in. Kachel is dan koud.
Gaaf dat je zo op schiet!
-
Nielvm
Er zit een rvs geïsoleerde schoorsteen achter van zo'n 7 meter hoog. De trek is best ok...
-
Nielvm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ritsaert snijder
De goede excelsheet is die waar Peter naar verwijst op zijn site. Naar deze site. Ik ben bezig bezig met een nieuwe versie. De oorspronkelijk versie met de verwijzingen naar een tekening waren handiger omdat er als snel misverstand ontstaat over de gebruikte termen. Als ik klaar ben zal ik vragen om de niet geheel juiste versies te verwijder of om er een waarschuwing bij te zetten.
De afspraak was destijds om een goed en compleet overzicht op de wiki te zetten. Maar Pietje heeft zijn eigen versie geplaatst, achteraf bleek hij van mening te zijn dat de mogelijkheden voor verschaling heel beperkt zijn.
Peter heeft maximale en minimale hoogtes aangegeven. Maar je moet het wel ook in verband zien, zeker als je zuinig moet zijn op de ruimte. Een voorbeeld ik ben bezig met een RBB 177 in mijn werkbank waarbij ik de schoorsteen onder de vloer wil laten lopen. Van belang zijn onder meer;
* de hoogte van de riser
* de isolatie van de riser
* de ruimte boven de riser
* het binnenoppervlakte van de bell
* de afzuighoogte van de schoorsteen in de bell
* de isolatie en de hoogte van de schoorsteen
De afspraak was destijds om een goed en compleet overzicht op de wiki te zetten. Maar Pietje heeft zijn eigen versie geplaatst, achteraf bleek hij van mening te zijn dat de mogelijkheden voor verschaling heel beperkt zijn.
Peter heeft maximale en minimale hoogtes aangegeven. Maar je moet het wel ook in verband zien, zeker als je zuinig moet zijn op de ruimte. Een voorbeeld ik ben bezig met een RBB 177 in mijn werkbank waarbij ik de schoorsteen onder de vloer wil laten lopen. Van belang zijn onder meer;
* de hoogte van de riser
* de isolatie van de riser
* de ruimte boven de riser
* het binnenoppervlakte van de bell
* de afzuighoogte van de schoorsteen in de bell
* de isolatie en de hoogte van de schoorsteen
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Nielvm
Wat mij betreft zou het handig zijn als in de excel ook opgenomen wordt wat de minimale afstanden van riser tot muur/plafond van bell zijn. En uiteraard de maximale binnenoppervlakte van de bell, ik geloof niet dat dit reeds in de excel staat.
Van zodra de kachel netjes werkt, stort ik alleszins een kleine bijdrage op batchrocket.eu. Hopelijk kan dit ontwerp verder verfijnd worden, als dit immers nog mogelijk is.
Van zodra de kachel netjes werkt, stort ik alleszins een kleine bijdrage op batchrocket.eu. Hopelijk kan dit ontwerp verder verfijnd worden, als dit immers nog mogelijk is.
-
ritsaert snijder
-
Nielvm
Hoi allemaal,
De kachel is nu helemaal klaar (behalve het voegwerk) en heeft al een aantal keren gebrand.
De stookbeurten gaan zeer vlot, hij brandt en brult lekker, maar de buitenkant wordt toch nog niet echt warm...
De schoorsteen begint volledig onderin de bell, op zo'n 15 cm van de bodem. Gisterenavond heb ik er zo'n 10kg hout door gejaagd, dan werd de buis 150 graden (met zo'n magneet-thermometer). Na de stook bedek ik de luchttoevoeren zodat de kachel niet leeggezogen wordt.
's Morgens is de buitenkant zeer lauw, ik schat maximaal één graad of 35-40. Ik heb ook al eens geprobeerd om 's Morgens en 's Avonds een stookbeurt te houden, maar de buitenkant aangenaam warm krijgen is nog niet gelukt.
Zijn mijn verwachtingen te hoog, of is er toch nog meer hout nodig om de kachel op temperatuur te krijgen? De laatste 3 dagen heb ik er per etmaal zo'n 12 kg gestookt.
Graag jullie advies
De kachel is nu helemaal klaar (behalve het voegwerk) en heeft al een aantal keren gebrand.
De stookbeurten gaan zeer vlot, hij brandt en brult lekker, maar de buitenkant wordt toch nog niet echt warm...
De schoorsteen begint volledig onderin de bell, op zo'n 15 cm van de bodem. Gisterenavond heb ik er zo'n 10kg hout door gejaagd, dan werd de buis 150 graden (met zo'n magneet-thermometer). Na de stook bedek ik de luchttoevoeren zodat de kachel niet leeggezogen wordt.
's Morgens is de buitenkant zeer lauw, ik schat maximaal één graad of 35-40. Ik heb ook al eens geprobeerd om 's Morgens en 's Avonds een stookbeurt te houden, maar de buitenkant aangenaam warm krijgen is nog niet gelukt.
Zijn mijn verwachtingen te hoog, of is er toch nog meer hout nodig om de kachel op temperatuur te krijgen? De laatste 3 dagen heb ik er per etmaal zo'n 12 kg gestookt.
Graag jullie advies
- peterberg
- Moderator
Het metselwerk is nog maar kort klaar, dus zit er nog bergen water in het ding. De meeste warmte wordt door dat vocht opgenomen en afgevoerd door de schoorsteen dus het kan even duren (een paar weken) voordat de buitenkant echt warm wordt.
Als ik het goed heb is jouw kachel dubbelwandig, dan wordt de buitenkant niet warmer dan 50 of 55 graden is mijn ervaring. Maar omdat-ie er 24 uur per dag mee doorgaat en een flinke omvang heeft neemt de temperatuur van de ruimte ook langzaam maar zeker toe. Gewoon rustig doorgaan.
Als ik het goed heb is jouw kachel dubbelwandig, dan wordt de buitenkant niet warmer dan 50 of 55 graden is mijn ervaring. Maar omdat-ie er 24 uur per dag mee doorgaat en een flinke omvang heeft neemt de temperatuur van de ruimte ook langzaam maar zeker toe. Gewoon rustig doorgaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"