Ik heb dat ook wel, maar de genoemde 400 toeren is meer een maximum. Ik heb verschillende toerentallen "bekeken" op de draaibank en dan krijg je al heel gauw een idee wat er mogelijk is. Echter de praktijk zal de oplossing brengen.
2 scenario's: bij een wat hoger toerental zal het materiaal naar onderen toe "weggeslagen" worden waardoor de trommel hoegenaamd niet volloopt.
of door de snelheid en de centrifugaalkracht blijft het materiaal juist in de trommel zitten en gaat bij het vollopen in alle richtingen weggeslingerd worden.
Dat laatste is dus zeker niet de bedoeling.
Om een en ander uit te proberen ga ik een dubbele aandrijving maken, enerzijd rechtstreeks op de aftakas van de trekker, hiermee kan ik dan het optimale toerental bepalen. Is dit toerental eenmaal bekend en kan ik het benodigde vermoge globaal inschatten dan maak ik er een electromotor onder van 7.5 Kw. Ik heb nog een 6 polige staan dus die heeft een mooi hoog koppel. Ook gaat de eerste overbrenging met een set v-snaren voor de noodzakelijke "overlast-beveiliging"
Hier komt dan ook gelijk het tweede vraagstuk om de hoek kijken.
Wel of geen vliegwiel.
Des te langzamer de trommel draait, des te meer behoefte aan een vliegwiel.
Wanneer je het vooraanzicht bekijkt zie je aan de rechterzijde een verdikking op de as. Dit is de plaats waar een eventueel vliegwiel kan zitten.
Dit kan dan zo'n 40 mm dik zijn en maximaal 500 mm rond
Dit geeft een vlieggewicht van ongeveer 60 kilo waarvan het buitenste derde gedeelte effectief is dus zeg maar ongeveer 25-30 kilo.
Op dit moment twijfel ik nog over de constructie van het frame, inzoverre of ik niet meer ruimte moet maken voor een groter, (lees breder) vliegwiel.
Ik ben alleen niet thuis in de berekening van een vliegwiel. Is te lang geleden. En moet ik de mechanicaboeken eerst nog weer terugvinden.
Eigenlijk is de opmerking hier neerzetten gelijk het antwoord geven.
Je ziet de frame-contructie wel verschijnen een dezer dagen.
Wat het mes betreft, De vrijloop, dus het scherpe gedeelte zit in de omtrek van de trommel.
het tegenmes is gewoon haaks, vierkant stuk tool-bits van 25x25x200