De isolatiewaarde van de kapel is lager dan die van de woning (R=2,5 tegen 3,5). Hierdoor is de betreffende kamer eigenlijk de zwakke plek in onze schil. Ik onderzoek de mogelijkheden om na te isoleren.
De opbouw van het dak van de kapel is van boven naar onder:
EPDM
Groene spaanplaat
Geperste kunststof isolatie (waarschijnlijk piepschuim, EPS?)
Groene spaanplaat
Dragende balken
Gipsplaat, op meerdere plekken over het hele dakoppervlak een rond gat voor 220V lichtspotjes (LED).
Het dakoppervlak is vrij groot (4,5x5 meter), glasoppervlak aan voorzijde is ook vrij groot, ca 4 x 1,20m (HR++).
De leverancier zegt dat als ik de ruimte tussen de dragende balken wil vullen met isolatiemateriaal, er eerst een dampwerende laag moet worden aangebracht onderop de onderste groene spaanplaat. Dit betekent dus dat de gipsplaten volledig verwijderd moeten worden en dus vervangen. Dit heeft niet de voorkeur. Is het denkbaar om een isolatie te gebruiken zonder deze destructieve handelingen? Bijvoorbeeld door deze in te blazen door de ronde gaten, maar dan zonder dat op enig moment bij sloop er ontelbare piepschuim korrels vrijkomen. Ook zou het materiaal dan ademend moeten zijn?
Wat is jullie ervaring en/of advies?
(NB ik weet dat we 8 jaar geleden andere keuzes hadden moeten maken, maar de kennis was er toen nog niet. Deze reacties kunnen worden bespaard