Ik vraag het me zomaar af
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
Ik vraag het me zomaar af
Ja, Vannacht was een behoorlijk stormachtige nacht met heel veel lichtflitsen. Doen PV panelen daar nog iets op?
-
Dutch John
Re: Ik vraag het me zomaar af
Grapjas. Het antwoord is nee, maar vooral omdat het verstandig is om de omvormer zowel aan de AC als aan de DC kant uit te schakelen. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
swake
Het antwoord is wel degelijk ja. Het is echter zo weinig dat het niks opbrengt natuurlijk.
Als je van die LED lichtjes met mini-zonnepaneeltje in de tuin hebt staan kan je ze na een paar bliksems even zien oplichten. Stelt niet veel voor maar wel grappig om zien.
Als je iets uitschakelt zou ik het ook helemaal afschakelen in de zin van ontkoppelen. Alleen maar afzetten met het standby knopje is zeker niet voldoende. Afzetten met een klassieke aan/uit knop is al een stuk beter maar ook niet voldoende, de afstand tussen de contacten in de knop is meestal te klein om de energie uit de bliksem helemaal tegen te houden.
Als je van die LED lichtjes met mini-zonnepaneeltje in de tuin hebt staan kan je ze na een paar bliksems even zien oplichten. Stelt niet veel voor maar wel grappig om zien.
Als je iets uitschakelt zou ik het ook helemaal afschakelen in de zin van ontkoppelen. Alleen maar afzetten met het standby knopje is zeker niet voldoende. Afzetten met een klassieke aan/uit knop is al een stuk beter maar ook niet voldoende, de afstand tussen de contacten in de knop is meestal te klein om de energie uit de bliksem helemaal tegen te houden.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Gedeeltelijk mee eens.... Een volledige bliksemflits hou je niet niet tegen met een schakelaar. Die komt immers al een kilometer naar beneden gedenderd en laat zich niet zomaar tegenhouden. Voor inductiespanningen geldt volgens mij echter iets heel anders. Die worden wel voor een groot deel tegengehouden. Die maken het meeste kapot.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
JantjeV8
Ik bedoel niet de inslag, maar zoals Swake aangeeft de opname van licht en omzetting in stroom. De lichtintensiteit is zo hevig en de hoeveelheid flitsen volgende elkaar zo hard op dat ik dacht dat dat wel effect zou kunnen hebben.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mijn antwoord was ook bedoeld voor Swake. Over het opwekgedeelte deel ik de mening van DJ.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
Radagast
Wel interessant, maar buiten of je nou opbrengst hebt van het licht moet je panelen nou wel of niet aarden ?
-
Dutch John
Aarden tegen bliksem of aarden tegen eigen stroomlekkage? Beide geschiedt in Nederland -naar ik begrepen heb- zelden, terwijl de fabrikant het wel in de instructie vermeldt.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- SanderL
Om invloed van elektromagnetische velden zo veel mogelijk bij de bron al te voorkomen het ik de de bekabeling van de panelen niet in een cirkel gelegd, maar de heen en terug gaande draad naast elkaar. Dus eigenlijk een slechte antenne gemaakt. Ik las die tip ergens en ik denk dat het wel helpt tegen te grote inductiespanning. Het kost een paar meter extra kabel maar de de spanning van de panelen in serie is zo hoog dat het verlies over het extra stuk draad wel mee valt.