Soms voel ik me wel eens een roepende in de woestijn. Dan is het goed om te weten dat je niet alleen bent, dat geeft moed om door te gaan.
Daarbovenuit is het belangrijk om te laten weten dat -wanneer je het met iets eens bent- het geen eenzame mening is, maar dat de mening gedeeld wordt. Dat maakt de boodschap vele malen sterker, en alleen zo kunnen we een breder draagvlak voor de mening creëren.
Ter overvloede wellicht: Ik heb niet de indruk dat swake bij het eerste zuchtje tegenwind omvergeblazen wordt
Hij was toevallig diegene die deze keer door zijn eigen (onbewuste) wensen misleid werd. Ik durf rustig te stellen dat niemand voor zoiets immuun is. Ik ben er meer dan eens geweest
Wat ik belangrijk vind is dat we van zulke ervaringen leren en meer mens worden. Dat kan alleen als we naar de oorzaken in ons zelf zoeken die hiertoe geleid hebben. In plaats van te verlangen dat er iemand anders voor moet zorgen dat wij zoiets niet meer kunnen.
De samenleving zit vandaag de dag barstensvol regeltjes. De grote meerderheid hiervan is ooit bedoelt om de samenleving te verbeteren. Maar het uiteindelijke resultaat is dat we nu in een samenleving leven waar alles mag als het legaal is. Mensen die verantwoordelijkheid nemen zijn maar moeilijk meer te vinden. Is het strafbaar of niet is kennelijk het enige wat belangrijk is.
Wat mij betreft mogen al die regeltjes weg
...
en worden vervangen door absolute persoonlijke (ja JIJ en IK) aansprakelijkheid.