Rocket 177 massakachel
Moderator: Moderators
-
Nielvm
Re: Rocket 177 massakachel
Ik dacht een calciumcilicaat plaat...
De muur die erachter zit is van Ytong en is dus ook isolerend, of raden jullie nog extra isolatie aan?
De muur die erachter zit is van Ytong en is dus ook isolerend, of raden jullie nog extra isolatie aan?
-
ritsaert snijder
Niel,
een open en ventilerende spouw is heel effectief. Je kan het ook toepassen in combinatie met reflectie. Is het een buitenmuur?
een open en ventilerende spouw is heel effectief. Je kan het ook toepassen in combinatie met reflectie. Is het een buitenmuur?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Tom_84
Ritsaert,ritsaert snijder schreef:Niel,
Ik wil mijn kachel tegen de buitenmuur aanzetten, een vergelijkbare bouw als niel.
De buitenmuur is een spouwmuur, met aan de binnenkant kalkzand steen en buitenmuur zijn betonnen stenen.
Hoe groot zou zon spouw moeten zijn?
Is het afdoende als de spouw alleen aan de bovenkant open is?
Hoe en waar zou je eventueel reflectie moeten toepassen?
-
Nielvm
Bedoel je daarmee dat je de kachel wel los van de muur zou bouwen?ritsaert snijder schreef:Niel,
-
Nielvm
En ja, komt tegen een buitenmuur...
-
ritsaert snijder
Warmteoverdracht is conductie, convectie en straling.
Met een open spouw is conductie (geleiding door contact) uitgesloten. Convectie is de warme lucht stroom; die gaat de spouw uit. Met reflectie weerkaats je de stralingswarmte. Reflectiescherm toepassen na een spouw van minimaal 3 cm tegen de buitenmuur aan dan in dit soort gevallen.
Als we te maken hebben met de hetere delen (vuurkamers) dan kan het nodig zijn om nog verder te gaan. Ik denk dan aan een dubbele spouw.
Isolatie heeft zijn waarde, maar als een kachel 24/7 warm staat te zijn is isolatie niet veel meer dan vertraging.
Met een open spouw is conductie (geleiding door contact) uitgesloten. Convectie is de warme lucht stroom; die gaat de spouw uit. Met reflectie weerkaats je de stralingswarmte. Reflectiescherm toepassen na een spouw van minimaal 3 cm tegen de buitenmuur aan dan in dit soort gevallen.
Als we te maken hebben met de hetere delen (vuurkamers) dan kan het nodig zijn om nog verder te gaan. Ik denk dan aan een dubbele spouw.
Isolatie heeft zijn waarde, maar als een kachel 24/7 warm staat te zijn is isolatie niet veel meer dan vertraging.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Nielvm
Is het echt zo erg dat er wat warmteoverdracht is naar de muur? Deze muur warmt op en verliest inderdaad wat warmte naar buiten toe, maar geeft toch evengoed zijn warmte terug af in de ruimte?
Of zal het warmteverlies werkelijk te groot zijn? Een kleine spouw achter de kachel heeft dan weer als nadeel dat er vuil-en stofophoping plaatsvindt en dat de kachel meer plaats inneemt in de ruimte...
Of zal het warmteverlies werkelijk te groot zijn? Een kleine spouw achter de kachel heeft dan weer als nadeel dat er vuil-en stofophoping plaatsvindt en dat de kachel meer plaats inneemt in de ruimte...
-
ritsaert snijder
Het is inderdaad een afweging per woning. Maar bedenk wel dat het aandeel van de normale isolatie van de buitenmuur niet zo groot is. En het is een massakachel met relatief weinig vermogen, die dan 24/7 naar buiten staat te lekken.
En...minder ruimte binnen betekent minder ruimte te verwarmen
En...minder ruimte binnen betekent minder ruimte te verwarmen
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Nielvm
Ok, beter dus wat van de muur af dan...
Het probleem is dat ik in de diepte toch wel ietwat beperkt ben. Ik wil maximaal 1 meter afstand van de muur innemen. In de breedte maximaal 120cm.
Een ander idee: vuurkamer rechts, sidewinder-riser links. Voor-, rechter-, en achterwand aansluitend aan de vuurkamer. Links dan de afvoer, al dan niet via het dak. Dan kan de kachel van de muur staan
Het probleem is dat ik in de diepte toch wel ietwat beperkt ben. Ik wil maximaal 1 meter afstand van de muur innemen. In de breedte maximaal 120cm.
Een ander idee: vuurkamer rechts, sidewinder-riser links. Voor-, rechter-, en achterwand aansluitend aan de vuurkamer. Links dan de afvoer, al dan niet via het dak. Dan kan de kachel van de muur staan
-
Nielvm
Vraagje mbt een achthoekige riser.
Als je een ronde riser hebt van 150mm diameter, moet je dan een achthoekige riser nemen met diameter 150mm of met 150mm tussen 2 overstaande zijden?
De afmetingen verschillen immers een stuk bij de sketchup tekeningen op batchrocket.eu. Bovendien wordt er de ene keer een gelijkzijde achthoek gebruikt, de andere keer niet?
Wat is het beste?
Als je een ronde riser hebt van 150mm diameter, moet je dan een achthoekige riser nemen met diameter 150mm of met 150mm tussen 2 overstaande zijden?
De afmetingen verschillen immers een stuk bij de sketchup tekeningen op batchrocket.eu. Bovendien wordt er de ene keer een gelijkzijde achthoek gebruikt, de andere keer niet?
Wat is het beste?
- peterberg
- Moderator
Het beste is om een achthoek te maken die gewoon in een vierkant van 150 mm past, dus 150 mm tussen twee overstaande zijden. Dan wordt de riser doorsnede iets groter waar dan weer de hoekige vorm tegenover staat die wat minder gunstig is dan een cirkel. Het is niet exact maar wel eenvoudiger om te maken/tekenen.
Voor zover ik weet heb ik altijd een gelijkzijdige achthoek voor de tekeningen gebruikt.
Voor zover ik weet heb ik altijd een gelijkzijdige achthoek voor de tekeningen gebruikt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
Nielvm
Bedankt, dat is duidelijk.
Vandaag een plaat gegoten in vuurvast beton die zal dienen als deksel van de vuurkamer. Volgens de fabrikant is het een speciale soort die geen trillingen behoeft. Ben benieuwd hoe die uit de mal gaat komen...
Hoe zit het weer met de droogtijd van vuurvast beton? Ben het hier al tig keren tegengekomen, maar vind het nu niet terug. Na hoeveel tijd uit de mal en langzaam instoken?
Vandaag een plaat gegoten in vuurvast beton die zal dienen als deksel van de vuurkamer. Volgens de fabrikant is het een speciale soort die geen trillingen behoeft. Ben benieuwd hoe die uit de mal gaat komen...
Hoe zit het weer met de droogtijd van vuurvast beton? Ben het hier al tig keren tegengekomen, maar vind het nu niet terug. Na hoeveel tijd uit de mal en langzaam instoken?
- peterberg
- Moderator
Dek het vers gestorte beton af met plastic tegen uitdrogen, het spul wordt heet. De meeste soorten vuurbeton kunnen na 8 uur gelost worden. Dan eerst laten drogen voordat er ingestookt wordt.
Welke soort van welke fabrikant heb je gebruikt?
Welke soort van welke fabrikant heb je gebruikt?
groeten, Peter
-
Nielvm
De beton is van de firma ectp, type autec.
De firma raadde aan om het niet af te dekken. Zit maar 6% water in, valt dus ook niet te veel te drogen mijn inziens...
De firma raadde aan om het niet af te dekken. Zit maar 6% water in, valt dus ook niet te veel te drogen mijn inziens...
-
Nielvm
Zo druk bezig geweest dat ik haast vergeet om hier foto's te plaatsen 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.