mvg Hans
Salix-
Moderator: Moderators
- Bufferboost
Re: Salix-
Opgetast "groeikapitaal"
.
mvg Hans
mvg Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Hier beginnen ze ook al. Heb er ook een paar "gestekt". Nog geen foto's gemaakt overigens. Ook mijn kachelhout begint nu blaadjes te krijgen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
2 mm neerslag in de afgelopen maand is te weing.
Tijd voor actie "dorst".
Tijd voor actie "dorst".
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
We zijn nu elf maanden verder en de aanplant van afgelopen jaar doet het prima en staat vol in de knop.
Vandaag begonnen met het maken van nieuwe stekken, eerst moet er 15 volwassen wilgen plat. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan wanneer die bomen van een meter of 12 de verkeerde kant op hellen.
Dus dan maar een duwtje in de goede richting. Plat ga je en ook waar ik dat hebben wil.
Na een dik uur zagen liggen er 15 wilgen in het land van de buren.
Nu die hele vracht over de heg naar ons eigen terrein. Het lijkt zo makkelijk hanteerbaar wanneer zo'n stam op 7 meter vlucht voor je langs draait. Maar vergis je er niet op, het zijn nog best flinke stammen van gemiddeld 30 centimeter doorsnede. Alleen doe je daar niks meer mee, enkel ter plekke in moten zagen. Gezien de tijd van het jaar kan ik dat niet meer op het land van de buren doen, er kan elk moment bemest worden.
Morgen verder met stekken en brandhout zagen.
Om te laten zien wat voor mij oogstrijp is, hier 2 jaar oude knotten op volgroeide bomen. dit is de moeite waard.
En hier de knotten van vorig jaar, de stekken hiervan zijn te zien aan het begin van dit bericht.
tot zover, aanstaand weekend meer.
Jan
Vandaag begonnen met het maken van nieuwe stekken, eerst moet er 15 volwassen wilgen plat. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan wanneer die bomen van een meter of 12 de verkeerde kant op hellen.
Dus dan maar een duwtje in de goede richting. Plat ga je en ook waar ik dat hebben wil.
Na een dik uur zagen liggen er 15 wilgen in het land van de buren.
Nu die hele vracht over de heg naar ons eigen terrein. Het lijkt zo makkelijk hanteerbaar wanneer zo'n stam op 7 meter vlucht voor je langs draait. Maar vergis je er niet op, het zijn nog best flinke stammen van gemiddeld 30 centimeter doorsnede. Alleen doe je daar niks meer mee, enkel ter plekke in moten zagen. Gezien de tijd van het jaar kan ik dat niet meer op het land van de buren doen, er kan elk moment bemest worden.
Morgen verder met stekken en brandhout zagen.
Om te laten zien wat voor mij oogstrijp is, hier 2 jaar oude knotten op volgroeide bomen. dit is de moeite waard.
En hier de knotten van vorig jaar, de stekken hiervan zijn te zien aan het begin van dit bericht.
tot zover, aanstaand weekend meer.
Jan
- Bufferboost
Mooi woark Jan!
Handig zo'n kraan er bij. Zoals op je fotoos te zien is wil je vermoedelijk knotwilgen maken van die boompjes die je hebt laten staan. Ik heb veel ervaring met knotwilgen: advies is om de zaagsnede (ná het gedeeltelijk vellen om inscheuren te voorkomen tijdens val) zo'n 15 graden hellend af te werken (nog een plakkie eraf zeg maar) en dan de hoge zijde aan de windzijde houden (zuidwesten). Is de beste garantie voor ongestoorde uitloop en vooral voorkomt versnelde inrotting (na ca. 5 jaar).
Groet Hans
Handig zo'n kraan er bij. Zoals op je fotoos te zien is wil je vermoedelijk knotwilgen maken van die boompjes die je hebt laten staan. Ik heb veel ervaring met knotwilgen: advies is om de zaagsnede (ná het gedeeltelijk vellen om inscheuren te voorkomen tijdens val) zo'n 15 graden hellend af te werken (nog een plakkie eraf zeg maar) en dan de hoge zijde aan de windzijde houden (zuidwesten). Is de beste garantie voor ongestoorde uitloop en vooral voorkomt versnelde inrotting (na ca. 5 jaar).
Groet Hans
-
Albert van WdJ
Ziet er inderdaad heel goed uit.
Ik vroeg me echter later af, of het niet veel rendabeler is om ergens in het land een perceeltje wilgen te gaan knotten.
Volgens mij staan er veel percelen met hakhout kapot te groeien, omdat ze niet meer gekapt worden.
Volgens mij zijn ze blij als je het komt doen voor het hout.
Misschien krijg je zelfs geld toe!
Laat onverlet dat het natuurlijk heerlijk is om zo'n Hollands bos van knotwilgen rondom je huis te hebben.
En zo te zien kan er al versnipperd worden.
Heb je al tijd kunnen vrijmaken om je versnipperaar af te maken?
Of heb je andere ideeën?
Groet,
Albert
Ik vroeg me echter later af, of het niet veel rendabeler is om ergens in het land een perceeltje wilgen te gaan knotten.
Volgens mij staan er veel percelen met hakhout kapot te groeien, omdat ze niet meer gekapt worden.
Volgens mij zijn ze blij als je het komt doen voor het hout.
Misschien krijg je zelfs geld toe!
Laat onverlet dat het natuurlijk heerlijk is om zo'n Hollands bos van knotwilgen rondom je huis te hebben.
En zo te zien kan er al versnipperd worden.
Of heb je andere ideeën?
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
Dutch John
Mijn gestekte wilgen van afgelopen jaar doen het niet zo best. Te dun, te droog. Dit jaar beter, dikker plantmateriaal; een dikke honderd stuks. Volgend jaar een omheining om het weiland poten/stekken. Wat kun je verwachten aan droge stof per jaar per volgroeide wilg? Plantafstand 1 meter.
Ik moet wel voor eigen hout gaan zorgen. Winter 2008/2009 werd hier (land van maas en peel) al ontzettend gesleept met hout. Afgelopen winter was het absurd. Werkelijk iedere woning in het buitengebied heeft een stapel stookhout liggen. Maar binnen de bebouwde kom zijn ze er inmiddels ook niet vies van. Nog hoeft er niet betaald te worden. Maar kon wel eens rap veranderen.
Dit is wat ik wil gaan bouwen om ze te verwerken: http://www.youtube.com/watch?v=HLVPRhnphrA
Maar dan aangedreven door een elektromotor met vertragingskast. Of een bromtol op houtgas. Het mes dat Wayne gebruikt was in zijn vorig leven deel van een autovelg...
Groet,
DJ
Ik moet wel voor eigen hout gaan zorgen. Winter 2008/2009 werd hier (land van maas en peel) al ontzettend gesleept met hout. Afgelopen winter was het absurd. Werkelijk iedere woning in het buitengebied heeft een stapel stookhout liggen. Maar binnen de bebouwde kom zijn ze er inmiddels ook niet vies van. Nog hoeft er niet betaald te worden. Maar kon wel eens rap veranderen.
Dit is wat ik wil gaan bouwen om ze te verwerken: http://www.youtube.com/watch?v=HLVPRhnphrA
Maar dan aangedreven door een elektromotor met vertragingskast. Of een bromtol op houtgas. Het mes dat Wayne gebruikt was in zijn vorig leven deel van een autovelg...
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Ik ben weer bezig met bouwen, dat heet onderdelen en materiaal verzamelen. Dit voorjaar versnipper ik nog 1 keer met een grote schijvenhakselaar.Albert van WdJ schreef:En zo te zien kan er al versnipperd worden.
Of heb je andere ideeën?
Herkenbaar, vorig jaar ook verschillende te dunne stekken gezet. ze doen het wel maar het is beter om dikkere stammen te zetten. veel sneller resultaat. Dit jaar ga ik tot maximaal 14 centimeter. Wel zet ik ze korter op elkaar, maar dit is puur omwille van erfinrichting.Dutch John schreef:Mijn gestekte wilgen van afgelopen jaar doen het niet zo best. Te dun, te droog. Dit jaar beter, dikker plantmateriaal; een dikke honderd stuks.
Volgens een Duits onderzoek levert een wilg 150 kilo droge stof per oogst, eens in de vijf jaar. dat is dus 30 kilo per jaar.Dutch John schreef:Wat kun je verwachten aan droge stof per jaar per volgroeide wilg? Plantafstand 1 meter.
Ikzelf ga uit van een oogst van 30 kilo per twee jaar. De tijd zal leren of dit haalbaar is, in ieder geval ga ik oogsten op een takdikte van ongeveer vijf - zeven centimeter, afhankelijk van wat de hakselaar nog goed kan verwerken. Ik zal proberen de bron van die info te achterhalen, was een heel interessant stuk.
Bij mij leeft datzelfde gevoel ook al met sloophout. Misschien wel door veranderde / verscherpte regelgeving qua afvoer en registratie.Dutch John schreef:Nog hoeft er niet betaald te worden. Maar kon wel eens rap veranderen.
Mooie lange snijkant. Nu nog een aanvoer erop maken. Zit je hoegenaamd op hetzelfde wat ik in de werkplaats heb staan.Dutch John schreef:Dit is wat ik wil gaan bouwen om ze te verwerken: http://www.youtube.com/watch?v=HLVPRhnphrA
Bij mij komt er ook nog een zeefinstallatie bij.
Ik wil de stukken groter dan vier centimeter doorsnede ergens anders voor gebruiken dan in mijn vergasser. Mag jij raden waarvoor.
Jan
-
Dutch John
Hehehe...nck schreef: Mag jij raden waarvoor.![]()
Een tip voor je: je weet inmiddels hoe de maten van een houtgasgenerator uit te rekenen. Vuistregel voor de maat van het te gebruiken hout: ca 15% van de diameter van de nozzletip ring.
Zeven van gehakseld hout doe ik nu nog handmatig, om uit te vinden wat het best is. Volgens mij werken twee manieren goed: een lange trommelzeef met verschillende mazen of een omgebouwde aardappelsorteermachine. Maar dan wel een die het materiaal op en vooruit gooit. Alleen schudden werkt niet. Net als bij de trommelzeef moet het materiaal vallen. Dan heeft het meer kansen ergens door een passend gat te vallen. Bij schudden kan klein materiaal te ver doorschuiven.
14 cm dikke stekken? Dat zijn weipalen...
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
In grasland plant ik die dingen met een grondboor, op benzine. en ik kwam erachter dat ze zo'n grote boor hadden dus waarom niet. Normaal bleef ik onder de 10 cm.Dutch John schreef:14 cm dikke stekken? Dat zijn weipalen...
En wanneer je iets werkbaars hebt op gebied van zeeftechniek, laat maar weten. Ikzelf heb wel het plan opgevat om het te gaan doen maar constructief is er tot nu toe nog niets. Wanneer ik iets tegenkom zie je het wel.
Heb je wel eens aan een "ontgrondingstrommel" voor aardappelen gedacht? Is niet zo groot. Zeg maar een klein uitgevallen zeeftrommel.
In Oostenrijk / Duistland gaat men uit van gemiddeld 14-15 ton droge stof per hectare.kockie schreef:One hectare of a well-managed willow plantation can yield 10 - 12 tonnes of dry matter
http://www.youtube.com/watch?v=PmiR0ZRI-C8
- frans
Dit tuinhuisje is ook een idee, en heb je er genoeg van dan stook je het op.
Made in China.
Made in China.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Tweede "levende schutting" de eerste dertig. Het weer zat ook niet mee vanmiddag. Vorig jaar waren we met drie man, nu alleen.
Dan is de vaart er wel uit.
Morgen is er weer een dag.
Dan is de vaart er wel uit.
Morgen is er weer een dag.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Weipalen plantenDutch John schreef:Dat zijn weipalen...
-
Albert van WdJ
Waarom plant je die stammen niet met de kraan?
In nieuw op te zetten boomgaarden drukken ze met een kraan vaak de boompalen in de grond. Kwestie van neerzetten, even aan- en indrukken met de grondbak en hoop daar staat ie. Een meter de grond in.
Zou met die wilgenstekken toch ook moeten gaan. Je moet alleen even met 2 man zijn.
Albert
In nieuw op te zetten boomgaarden drukken ze met een kraan vaak de boompalen in de grond. Kwestie van neerzetten, even aan- en indrukken met de grondbak en hoop daar staat ie. Een meter de grond in.
Zou met die wilgenstekken toch ook moeten gaan. Je moet alleen even met 2 man zijn.
Albert
Change, before you have to.