Lucht Warmtewisselaar houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rick40

Lucht Warmtewisselaar houtkachel

Bericht door Rick40 »

Beste allen, thans zit ik in Tsjechië en heb ik een lucht warmtewisselaar gekocht. Tesamen met pijpen van 1,5 mm staal. De warmte wisselaar is ook van 2 mm staal. Ik had al langer het idee om zo een warmtewisselaar te kopen en hiermee het rendement van mijn houtkachel, een jacobus 12, te vergroten. Ik heb een afbeelding bijgevoegd. Kennen jullie de warmtewisselaar?

Hebben jullie een idee wat deze aan extra rendement op moet gaan leveren?
Ik ben iig erg benieuwd.

Gr rick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rick40

Re: Lucht Warmtewisselaar houtkachel

Bericht door Rick40 »

O ja, de warmtewisselaar moet aangesloten worden op het rookkanaal vlak achter de kachel. In tsjechie zijn deze rendementverhogers vrij normaal en in diverse vormen verkrijgbaar. Dit was de beste volgens de shopeigenaar. Wel was er nog een grotere versie van dubbele proporties.
In nederland kom je ze bijna niet tegen. Na lang zoeken op internet kun je ze wel kopen in een andere vorm. Deze vertoning is in nl niet tw verkrijgen, slechts via internet uit duitsland of tsjechie.
Wat zou de reden zijn dat ze in nl niet te verkrijgen zijn?
Lopen we zo achter als houtkachel land?

Of zou het toch niet zo,n fantastisch idee zijn?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Rick40 schreef:Of zou het toch niet zo'n fantastisch idee zijn?
Voel je nattigheid dan...? ;-)

Met het verlagen van de schoorsteentemperatuur + het toevoegen van extra weerstand gaat je kachel niet beter branden...

Er zijn andere manieren om het rendement van kachel te verbeteren, namelijk met een "bell" (bijv. hier: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3101) Een voordeel van een bell boven jouw constructie is dat de warmteoverdracht over een groter oppervlak gaat, en dat de weerstand voor de rookgassen minimaal toeneemt.

Er bestaat altijd kans dat de warmteafvoer van zo'n bell te groot is, en dat de trek vermindert en condens optreedt. Er zijn dus wel grenzen.

Eigenlijk is een bell een symptoombestrijder: als de kachel zijn warmte niet goed kwijt kan door slecht ontwerp, kan je dat hiermee verbeteren. Maar niet zonder gevolgen voor het verbrandings-proces. De beste oplossing is nog steeds een goed ontworpen kachel kopen, of beter; bouwen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Rick40

Bericht door Rick40 »

Hallo pieke, ik heb ffsnel door je topic gelezen en het ziet er fantastisch uit. Volgens mij werkt de wisselaar van mij met hetzelfde principe: oppervlakte vergroten en luchtstromen erlangs en doorheen verwarmen.. Dat geeft dus extra rendement. Iig wil ik de uitlaatgassen wat meer benutten.
Ik zie hier in tsjchie een kleinere versie van de wisselaar op een kachel en dit werkt erg goed. Dus ik ben super benieuwd naar de werking van mijn wisselaar. Is toch 500 mm lang en 200 mm breed!.
De van de trek moet ik even afwachten. Mogelijk kan er een trekkap op. Nadeel is dat mijn 150mm buis de schoorsteen ingaat in een 220 mm asbest buis. Daar is qua teek nog winst te halen denk ik. EvT een flexibele geisoleerde pijp van 150 mm erdoorheen.
Het idee van dit forum om een eigen massa kachel te bouwen spreekt me ook zeer aan. Zeker met een water wisselaar.
Hier moet ik met echter flink in verdiepen want ik heb er nog niet veel kaas van gegeten.
Bedankt voor je reactie.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Het verschil tussen jouw constructie en een bell is dat jouw constructie de luchtstromen "dwingt", terwijl in een bell de luchtstroom zelf kiest hoe te stromen, en dat is de weg van de minste weerstand..
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

en nog een groot verschil dat niet te onderschatten is: stralingswarmte bij een bell versus convectiewarmte bij de afgebeelde warmtewisselaar...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Inderdaad, gebakken lucht heeft serieuze nadelen! Veel liever stralingswarmte!

Ik en wel nieuwsgierig hoe de rook door dat ding gaat. Kan je hem niet op de kop monteren en zo een bell maken?
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

Hoi Rick,

Zet dat ding maar es mooi in de pijp en kijk wat ie doet. Houd dan even in de gaten of je rookgassen boven de wisselaar niet te koud worden en dat misschien je trek wegvalt maar dat zal wel meevallen. Als je kachel een hoge afgastemperatuur heeft win er er toch mooi wat warmte mee. Optimaal zijn dit soort oplossingen niet maar het is beter dan de warmte helemaal aan de mussen te voeren.
Mocht je nu een èchte houtkachel willen in de toekomst kijk dan eens op: http://batchrocket.eu/
Houtkachels moet je een beetje ingroeien voordat je beseft waar het om draait :lol:
holtere

Bericht door holtere »

Nadeel is dat mijn 150mm buis de schoorsteen ingaat in een 220 mm asbest buis
Hier krijg je mogelijk wel problemen mee :twisted: :twisted: :twisted:
Stel, ik zeg stel!
Je krijgt aanslag in je asbestpijp en dat ga je krijgen want je gaat over van150 mm naar 220 mm en waarschijnlijk ongeisoleerd! Dan krijg je mogelijk een keer een schoorsteenbrandje. Geen probleem denk je want asbest brandt niet....mooi mis want asbest springen de stukken vanaf en die gaan mee de lucht in. Je omgeving zal besmet worden met asbest en iedereen gaat je aansprakelijk stellen voor die ellende. Daarbij komt dat jij of de schoorsteenveger de schoorsteenpijp gaat reinigen met een staalborstel. Daarbij doe je het allerstomste wat je met asbest kunt uithalen want juist die vezels veroorzaken kanker, juist ja, bij jezelf of degene die je inhuurt!
Je bent dus nu een gewaarschuwd man en ik kan je alleen het dringende advies geven om deze schoorsteenpijp te vervangen en op juiste wijze het asbest af te voeren! Hier is geen uitstel mogelijk :shock: :shock: :shock:
Je mag nooooooit een houtkachel branden (èn geen andere ook) op een asbest kanaal!
Rick40

Bericht door Rick40 »

Je hebt idd gelijk over de asbestpijp. Ik wil hier ook mee aan de slag. Heb al gekeken om hem eruit te laten halen. Dat is vrij kostbaar. Hierna de gedachte om een nieuwe flexibele pijp er doorheen te laten trekken. Kost 700 euro. Is te doen. Hierna zei de schoorsteenverger dat dit allemaal onzin was en dat ik me niet bang moest laten maken. Vegen was geen probleem, trekkap erop en dan was het goed. Hij trekt nu overigens ook goed.

Maar ik zit ook meer op jou lijn, renoveren. Alleen is dat een kostbaar verhaal om de pijp eruit te trekken. Er zit ook los cement omheen.

Heb je een idee hoe ik het cement los zou kunnen maken en de pijp eruit trekken?

Bvd
Laatst gewijzigd door Rick40 op 18 mei 2016, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Rick40

Bericht door Rick40 »

Nu ik hierover toch bezig ben zal ik mijn situatie even schetsen.
Ik heb 2 jaar geleden een prachtig huis uit 1929 gekocht.

Mijn acties:
Zonnepanelen
Spouwmuurisolatie
Dak isoleren
Boven hr++ glas
Beneden nog voorzet ramen, maar dit jaar hr++ glas.
Nieuwe jacobus 12 hoogrendement kachel.

Nu wil ik dus mijn rendement nog verder verhogen met de lucht warmtewisselaar op de kachel.

Omdat het in de winter bij ons in de morgen 15 graden is, heb ik al eens uitvoerig gekeken naar een speksteenkachel.
Ook naar een massa kachel van dit forum heb ik gekeken.
Deze rocket heeft mijn voorkeur. Zou dan 1,12 meter breed, 90 cm diep en 2,5 meter hoog kunnen worden.
Zijn er echter mensen die dit met mij kunnen bouwen, tegen een vergoeding?
Als dit zo is dan doe ik de jacobus de deur uit.

Idialiter zou ik de kachel ook op mijn cv aan willen sluiten. Echter dit gaat een moeilijk verhaal bij mij worden. De afstand tussen kachel en cv ketel is horizontaal 15 meter.

Graag zou ik ook de bovenverdieping verwarmen. De schoorsteen gaat door de kamers van mijn dochters. Alleen weet ik dus niet hoe ik dit aan moet pakken.

Zouden jullie mij de weg kunnen wijzen?
Alleen bouwen is voor mij geen optie, leren wil ik wel graag.
Bvd
holtere

Bericht door holtere »

Dat zijn nog eens berichten, fijn dat je zover al denkt over een betere oplossing. Neem daarvoor een aantal maanden, je gaat beslissingen nemen voor een zeer lange periode en
In de tussentijd zou ik een rustig kijken hoe je die asbest pijp eruit zou krijgen. Dat moet echt, het blijft een donkere wolk die je achtervolgt. Slik een keer en haal diep adem en dan dat zooitje eruit :lol:
Daarna een mooie rvs-pijp, geisoleerd en wel. Die heb je altijd nodig! Misschien kun je nu ook nog een andere / betere plaats overwegen centraal in je huis als dat nodig is. Je kunt best nog wel een jaartje stoken met die jacobus om alles voor te kunnen bereiden. (wel op een nieuwe pijp!)
Welke omgeving van het land woon je? Ga dan eerst eens kijken naar een massakachel bij iemand anders!
Heb je ruimte voor een buffer, wil je ook SWW er op aansluiten, wil je misschien pellets of een vergasser als je buren ver weg wonen :fff
Ruimte genoeg om vragen te stellen hier!
Rick40

Bericht door Rick40 »

Zojuist gesproken met een schoorsteen veger hier in tsjechie.
Mijn schoorsteen is 8 meter lang , recht omhoog. 150 mm doorsnede vanuit de kachel. Na 2 meter gaat hij over in de asbestbuis van 22 cm.

De schoorsteenveger hier vertelde dat de kachel met warmtewisselaar minsstens een rookkanaal van 20 cm nodig had.

Wat is jullie mening hierover?

Ik zal het thuis maar eens snel gaan proberen.

Binnenkort zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

Gr rick
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Om hier op in te haken, da massakachel is op circulatie van de rookgas gebaseerd, zodat die z'n warmte maximaal afgeeft vooraleer te verdwijnen.

Stel nu dat je dat in 2-traps doet, dus beneden de kachel, de hete rookgas naar de verdieping en daar de Bell of 2e massa o.i.d. bouwen, daarna pas afgekoeld naar buiten?
holtere

Bericht door holtere »

Waar zit je nu eigenlijk, Tjechie of thuis en waar is dat dan :lol:
Mijn schoorsteen is 8 meter lang , recht omhoog. 150 mm doorsnede vanuit de kachel. Na 2 meter gaat hij over in de asbestbuis van 22 cm.

De schoorsteenveger hier vertelde dat de kachel met warmtewisselaar minsstens een rookkanaal van 20 cm nodig had.

Wat is jullie mening hierover?
Je schoorsteenveger heeft al eerder malle dingen gezegd maar....
Welke kachel ga je stoken? En blijf je die ook stoken in de toekomst?
Een geisoleerde pijp van 8 meter hoog van 150 mm geeft een fantastische trek waar de meeste kachels en ook een massakachel met een rocket 177 genoeg aan hebben. (de rocket is genoemd naar de opp. van de afvoerpijp, de z.g. system size) Een 177 is dus 177 cm2 en gelijk aan een schoorsteen van 150 mm. Een rocket 314 is dus voor een 200 mm schoorsteenpijp. Een pijp van 200 is dus ècht groot te noemen! Je Jacobus kan waarschijnlijk uit met een 150, ook nog wel met die wisselaar ertussen. Die gaat echt niet zo heel veel doen!
Ik zou zeggen....wat dacht je van 180 mm. altijd goed :fff
Plaats reactie