Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Moderator: Moderators
-
m.bouwer
Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Midwoud,
Bedankt voor de link
http://www.h-peters.com/bosch/
Het lijkt me dat stator en rotor voor de molengenerator veel eenvoudiger te maken zijn dan voor de autodynamo.
Zeker met de inspirerende lay out op de site van http://www.enercon.de
Bedankt voor de link
http://www.h-peters.com/bosch/
Het lijkt me dat stator en rotor voor de molengenerator veel eenvoudiger te maken zijn dan voor de autodynamo.
Zeker met de inspirerende lay out op de site van http://www.enercon.de
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
m.bouwer
Vooraanzicht hoofdas met lageropsluitplaat en geleiding van de wiekverstellingsstang tevens ophanging van de sleepringen.
Het gat is voor de doorvoer van de stroomdraden naar de sleepringen.
Het gat is voor de doorvoer van de stroomdraden naar de sleepringen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Adriaan Kragten
Een nadeel van sleepringen en borstels is dat die wrijving veroorzaken. Daar komt dan nog de wrijving bij van de keerring op de rotoras die groter is naarmate je een dikkere as gebruikt. Als je een stator gebruikt zonder ijzer in de spoelen dan heb je geen magnetisch kleefkoppel maar het kleefkoppel van de borstelwrijving zal toch aanzienlijk zijn. De ontworpen rotor heeft maar een geringe startkoppelcoëfficiënt en ik ben bang dat de aanloopwindsnelheid daardoor veel te hoog wordt als de bladen in de werkstand staan. Bij de echte Enercon treedt dit probleem ook op maar daar start men de rotor met een grote instelhoek en wordt de instelhoek geleidelijk verkleind naarmate het toerental toeneemt. Dit vereist een geavanceerde regelstrategie en ik vraag me af of je dat voor zo'n klein molentje kunt realiseren.
-
m.bouwer
Er zijn elektrotechniekers ( wellicht zelfs met belangstelling voor windenergie ) die die geavanceerde regelstrategie kunnen maken.
Met zo iemand wil ik graag in contact komen.
Stator drager toegevoegd aan hoofdas
Met zo iemand wil ik graag in contact komen.
Stator drager toegevoegd aan hoofdas
-
m.bouwer
GE ontwerp beklede vakwerkmast
aangedreven kruilager
hoofdas gereed voor Enercon-type generator
aangedreven kruilager
hoofdas gereed voor Enercon-type generator
-
m.bouwer
Vestas bouwt een mast met meerdere rotoren.
Vraagje: Hoe krijgen we ook meerdere mensen met belangstelling voor windenergie op dit forum?
Vraagje: Hoe krijgen we ook meerdere mensen met belangstelling voor windenergie op dit forum?
-
pelletpower
Enthousiast ben ik wel. Tijd is wat lastig. Hier heb ik wat druk nodig. Evenals voor de zonneboiler. Die gaat nu het 2 e seizoen in. Ingepakt in de doos....
-
m.bouwer
Met al die windenergie activiteiten om ons heen moet zelfbouw toch ook weer meer gaan leven?
-
pelletpower
Geen idee. Er worden wekelijks nieuwe minimolentjes gepresenteerd. Is ook wel makkelijk. Eens zit daar een goeie bij.
-
m.bouwer
Het gaat hier om een werkstuk dat energie levert en we hebben zoveel mogelijkheden.
-
Adriaan Kragten
Ik denk dat dit forum maar matig bezocht wordt omdat bijna niemand het kan vinden. Vroeger was er een levendig windenergieforum waar je kwam als je via dochters van startpagina "windenergie" intypte maar dit forum is een paar jaar geleden opgeheven. Je komt pas op deze discussie over de ontwikkeling van kleine windmolens als je eerst het ecologieforum gevonden hebt en windenergie heeft daar geen aparte pagina maar zit verscholen in de pagina zelfopwek. Misschien is het mogelijk om op de pagina windenergie van startpagina een verwijzing te verkrijgen naar dit forum. Mijn bedrijf Kragten Design is daar te vinden onder "advies".m.bouwer wrote:Vestas bouwt een mast met meerdere rotoren.
- kockie
- Site Admin
Waar zou deze link dan onder moeten staan? En dan naar het forum, of het onderdeel zelfopwek op dit forum?
Ik ben zelf van mening dat als je zelfbouw wilt stimuleren, je een bouwdag/weekend/dagen moet gaan organiseren. Lastige is natuurlijk wie/wat/waar en wanneer, hoe betaal je de materialen, waar zet je het bouwwerk neer etc etc.
We hebben op dit forum al eens vaker rondgelopen met het idee om een of meerdere bouwdagen te organiseren, er waren ook een aantal zelfbouwers met ervaring bereid om hun kunst en kunde te delen, maar toch is het nooit van de grond gekomen.
Ik ben zelf van mening dat als je zelfbouw wilt stimuleren, je een bouwdag/weekend/dagen moet gaan organiseren. Lastige is natuurlijk wie/wat/waar en wanneer, hoe betaal je de materialen, waar zet je het bouwwerk neer etc etc.
We hebben op dit forum al eens vaker rondgelopen met het idee om een of meerdere bouwdagen te organiseren, er waren ook een aantal zelfbouwers met ervaring bereid om hun kunst en kunde te delen, maar toch is het nooit van de grond gekomen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
dormos
Misschien is er wel minder animo omdat ten eerste PV veel betaalbaarder is geworden en ieder geval economisch een uitstekende optie is. Afhankelijk van welk onderzoek je leest is ook de EROEI acceptabel tot uitstekend.
Bij windmolens is volgens mij genoegzam bekend dat "bigger is better", en dat kleine windmolens econmisch niet uitkunnen.
EROEI weet ik niet, maar zeker in combinatie met accu's vraag ik me af of het een zinnige optie in situaties waar eilandbedrijf niet echt nodig is.
Verder wonen maar weinigen zo ruim dat ze een molen op kunnen stellen, dus dat beperkt de doelgroep al weer verder.
Blijft over een kleine groep die het puur voor de hobby doet, wat op zich prima is. Dit zal daardoor echter wel altijd een kleine groep blijven, net als bij alle ander hobbies die niet perse iets nuttigs opleveren, maar wel leuk zijn om te doen en om over te praten.
Groet,
Hans
Bij windmolens is volgens mij genoegzam bekend dat "bigger is better", en dat kleine windmolens econmisch niet uitkunnen.
EROEI weet ik niet, maar zeker in combinatie met accu's vraag ik me af of het een zinnige optie in situaties waar eilandbedrijf niet echt nodig is.
Verder wonen maar weinigen zo ruim dat ze een molen op kunnen stellen, dus dat beperkt de doelgroep al weer verder.
Blijft over een kleine groep die het puur voor de hobby doet, wat op zich prima is. Dit zal daardoor echter wel altijd een kleine groep blijven, net als bij alle ander hobbies die niet perse iets nuttigs opleveren, maar wel leuk zijn om te doen en om over te praten.
Groet,
Hans
- kockie
- Site Admin
Ik vind alle ontwerpen die hier voorbij komen best mooi, maar zou zelf toch echt kiezen voor iets simpels. Dan hoeft er minder gemaakt te worden, kan er minder kapot en is het zelf te repareren. Ik heb zelf maar een beperkte werkplaats. Een draai en freestoestel is bij mij helaas niet aanwezig; daarbij ontbeer ik helaas ook de kennis en kunde om zo'n apparaat te bedienen.
Desalniettemin zou ik het wel graag leren en doen!
Desalniettemin zou ik het wel graag leren en doen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
m.bouwer
Kockie,
In mijn beleving hoort dit topic tot de voorbereiding van een bouwdag.
Voordat alle deelnemers op het eind van de dag een kleine, veilige, bedrijfszekere nomade molen mee naar huis kunnen nemen, is er voorbereiding nodig.
Bepaalde componenten zoals draaiwerk moet je natuurlijk prefappen.
Maar we moeten nu eerst tot een goed ontwerp komen.
Op een bouwdag van Ecologie Forum kun je eigenlijk niet aankomen met neodymium magneten.
Wel geschikt is een klein werkend model van Enercon. Bij samenwerking van verschillende disciplines zeer eenvoudig te bouwen en state of the art.
Dormos,
Zelfbouw levert iets heel erg nuttigs: Energie.
Accu's heb je niet echt nodig als je de gegenereerde energie direct benut bijvoorbeeld een straalkacheltje of de boiler.
In mijn beleving hoort dit topic tot de voorbereiding van een bouwdag.
Voordat alle deelnemers op het eind van de dag een kleine, veilige, bedrijfszekere nomade molen mee naar huis kunnen nemen, is er voorbereiding nodig.
Bepaalde componenten zoals draaiwerk moet je natuurlijk prefappen.
Maar we moeten nu eerst tot een goed ontwerp komen.
Op een bouwdag van Ecologie Forum kun je eigenlijk niet aankomen met neodymium magneten.
Wel geschikt is een klein werkend model van Enercon. Bij samenwerking van verschillende disciplines zeer eenvoudig te bouwen en state of the art.
Dormos,
Zelfbouw levert iets heel erg nuttigs: Energie.
Accu's heb je niet echt nodig als je de gegenereerde energie direct benut bijvoorbeeld een straalkacheltje of de boiler.