éen circuit wandverwarming in zowel droog- als leembouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt

éen circuit wandverwarming in zowel droog- als leembouw

Bericht door Freek Verdonckt »

Ik heb in mijn te renoveren badkamer een muurwand bekleed met Pavatherm (houtwolplaat) van 4 cm om er muurverwarming tegen te zetten. Het origineel plan was om de hele muur nadien te lemen, maar omdat een deel van de muur in de douche wordt geintegreerd moeten we daar het plan om te lemen laten vallen. Ik zou op dat deel ook nog altijd graag wandverwarming zetten, maar dan wel afwerken met tegels. Zie foto - links van de reilat komen de tegels (1,2m breed)

Ik denk daarvoor de oplossing gevonden te hebben door in het douchedeel systeemplaten van Begetube (http://vloerverwarming.begetube.com/att ... NL_web.pdf) te gebruiken waarin ik alpex 16/2 kan inpassen en nadien kan afwerken met een H2O fermacell met daarop tegels gelijmd. Als ik een houten structuur in de pavatherm (even infresen) vastmaak dan kan ik de systeemplaten gelijkzetten met de alpex-houdertjes op het te lemen gedeelte en zo de alpex horizontaal laten doorlopen. Op die manier krijg ik éénzelfde circuit van 4 op 1,8m hoog, wat beter zou zijn voor ontluchting. Op de scheiding tussen tegel en leem plaats ik een profieltje (alu of kunststof?) bovenop de fermacell afdekplaat zodat tegels en leem onderling niet kunnen werken.

Technisch lijkt me dit een haalbare kaart, maar wat ik me vooral afvraag is of het kwaad kan dat éénzelfde circuit in zowel droog als nat systeem opgebouwd worden. Kan ik problemen verwachten op de horizontale alpex- telkens bij de overgang van leem naar droog en omgekeerd?

Het alternatief is dat ik beide delen apart maak:
- twee afzonderlijke circuits tot aan de collector, maar dan heb ik niet alleen twee kleine circuits maar ook dubbel zoveel bochten
- eerst een droogbouw lussensysteem maken met aanvoer en retour onderaan, en dan vervolgens met retour naar het te lemen gedeelte trek en daar opnieuw een lussensysteem maak met retour en ontluchter bovenaan => ik hou alles binnen één circuit maar opnieuw dubbel bochtenwerk en misschien niet ideaal voor ontluchting?

Zou het dus graag bij de combi-oplossing houden (met horizontaal doorlopende alpex-buis), maar heb geen ervaring met wandverwarming dus alle advies is welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: éen circuit wandverwarming in zowel droog- als leembouw

Bericht door Pietje »

Je kan de natste delen van de badkamer ook met kalk (en dan tadelakten) afsmeren, en de rest lemen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sven

Re: éen circuit wandverwarming in zowel droog- als leembouw

Bericht door sven »

Of het natte deel uitstuccen met traskalk vav bvb tubag en afwerken met argiofloor. Deze leemstuc bevat haren en wordt beenhard. Vergelijkbaar met mortex en beton ciré maar dan zonder cement en acryl. Het bestaat 100 % uit natuurlijke producten. Verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Af te werken met natuurlijke was of pu vernis. Alhouwel dat dat laatste dan weer niet echt ecologisch is.
Gr
sven
Plaats reactie