Om even enigzins af te wijken van het onderwerp: wat denken jullie van de "hardhout briketten" die op marktplaats worden aangeboden. Als die dezelfde eigenschappen hebben als spaanklossen dan is dat wel heel interessant (en kun je, afhankelijk van de afstand die je er vandaan woont) eigenlijk al niet meer aan een pers beginnen (tenzij je veel tijd hebt). Ik heb het idee dat je op 700 kg (voor een luttele ? 25) heel wat stookbeurten in een Tigchelkachel hebt (als je eenvoudigweg uitgaat van 8 kg hout per stookbeurt).
Patrick
zelf briketten persen
Moderator: Moderators
-
Dirk Bauwens
-
chathanky
Uit nieuwsgierigheid zelf ook eens gaan zoeken.
Ik heb prijzen zien staan tussen de 30 en 35 euro per kub. 1 van de aanbieders levert het in een 1.2 kub zak.
Ik stook normaal ook hout met een houtkachel met cv aansluiting en dit is goed rendabel als je het omrekend.
Drie jaar lang heb ik gratis kunnen stoken alleen het werk en transport waren de kosten. dit jaar had ik niet voldoende omdat de vraag behoorlijk stijgt. Dit is een beter alternatief dan haardhout (geen droogtijd, goede maten, veel energie per m3, en zeer droog wat de schoorsteen ook schoner houdt en minder verlies)
Ik heb prijzen zien staan tussen de 30 en 35 euro per kub. 1 van de aanbieders levert het in een 1.2 kub zak.
Ik stook normaal ook hout met een houtkachel met cv aansluiting en dit is goed rendabel als je het omrekend.
Drie jaar lang heb ik gratis kunnen stoken alleen het werk en transport waren de kosten. dit jaar had ik niet voldoende omdat de vraag behoorlijk stijgt. Dit is een beter alternatief dan haardhout (geen droogtijd, goede maten, veel energie per m3, en zeer droog wat de schoorsteen ook schoner houdt en minder verlies)
-
mark
HOI
Ik brandt met haardhout briketten van houtkrullen geperst. Brand geweldig en voor 25 euro de 700 kilo. Ik heb ook gestookt met briketten plaat materiaal(schoon) en hout stof. Deze waren gratis af te halen en worden meestal gebruikt voor manege bodem. Deze branden ook maar blijven hopeloos achter bij de houtkrulen briketten. Maar daar was de prijs ook naar.
Bij ons was ook de opslag een probleem. Heb dit opgelost door vaten met deksel te kopen. Blijven droog en mooi in vorm. Als ze vochtig worden gaan ze zwellen. Een kuub gaat in 5 200 liter vaten.
Hoe te stapelen met stoken ben ik nog zoekende.
groeten mark
Ik brandt met haardhout briketten van houtkrullen geperst. Brand geweldig en voor 25 euro de 700 kilo. Ik heb ook gestookt met briketten plaat materiaal(schoon) en hout stof. Deze waren gratis af te halen en worden meestal gebruikt voor manege bodem. Deze branden ook maar blijven hopeloos achter bij de houtkrulen briketten. Maar daar was de prijs ook naar.
Bij ons was ook de opslag een probleem. Heb dit opgelost door vaten met deksel te kopen. Blijven droog en mooi in vorm. Als ze vochtig worden gaan ze zwellen. Een kuub gaat in 5 200 liter vaten.
Hoe te stapelen met stoken ben ik nog zoekende.
groeten mark
-
pelletpower
Re: houtverkleining etc
Is redelijk in de richting. 10% begint al te droog te worden. Een pers die briketten maakt van 7 cm heeft een cyl van ongeveer 16 cm ( zou het morgen op moeten meten. Ligt op zolder). De bijbehorende E motor is 22 kW. Zo dan is alles weer een beetje in verhouding.