Finoven kachel zelf bouwen (instructie filmpje)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CampingLaChassagne
Contacteer:

Finoven kachel zelf bouwen (instructie filmpje)

Bericht door CampingLaChassagne »

Hallo iedereen,

We hebben zojuist een finoven kachel gebouwd, en daar een filmpje van gemaakt.
Als het je interesseert om te zien hoe zo'n geweldig efficiente houtkachel gemaakt wordt, kun je hier het filmpje bekijken:

Met vriendelijke groeten!
ritsaert snijder

Re: Finoven kachel zelf bouwen (instructie filmpje)

Bericht door ritsaert snijder »

Hallo!
Welkom op het forum. Leuk filmpje!
Van wie is het ontwerp? Het heeft, als ik het zo snel bekijk, wel wat weg van een fin-oven van de Twaalf Ambachten. Dat dit nog wordt gemaakt :mrgreen:
groet!

Ritsaert
CampingLaChassagne
Contacteer:

Beste Ritsaert,

Dank je wel voor het welkom en de complimenten. Dit is inderdaad naar ontwerp van de 12 Ambachten. Hij werkt geweldig!

Met vriendelijke groeten!
hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld »

Superleuk! Duidelijke test, helder.
Kan het beton evt ook op kleur gemaakt worden met zwarte kleurstof?
Ik vind m namelijk zo al mooi!
Beetje zwarte kleurstof en je hebt een mooie antraciet kachel!
Ventoux

Bericht door Ventoux »

Vakman/vrouwschap!, erg mooie kachel en een zeer duidelijk filmpje!.
Brutus Groenus

Bericht door Brutus Groenus »

Ja heel gaaf.

Lijkt me dat een eigen kachel bouwen zó veel voldoening schept in de koude wintermaanden.

Zou hier ook graag ooit een Finoven of massa kachel willen, maar heb een nehobo vloer met kruipruimte dus dan word het e.e.a. weer wat lastiger/duurder.
- Word geen slaaf van je bezit -
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

De aangegeven hoeveelheid water op de verpakking is correct, maar zonder triltafel kan het dan vrijwel niet verwerkt worden. Wat mij opvalt is dat de deur anders is dan die van het DTA model. Het is gemaakt van T-profielen met een grote ruit er in. Daar waren ze bij DTA erg tegen want dat zou teveel uitstraling veroorzaken en een lelijk (zoals een tv?) zwart gat als er niet gestookt wordt. De constructie van de deur is gelijk aan die van de Bergkachel, een methode die ik zelf bij mijn massakacheltje in 1983 waarschijnlijk als eerste heb toegepast. Ook de luchtinlaat scharniert net andersom ten opzichte van het origineel.

En tenslotte: geen tegels op de buitenkant! Ik hoop dat de stuclaag goed gaat houden omdat het ook over de stalen banden heen moet. Voor het overige: goed werk!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere

Bericht door holtere »

Ja, super mooi kacheltje! Ik zou hem zo laten, stoer!
Zijn daar nog tekeningen van in omloop?
CampingLaChassagne
Contacteer:

Hartelijk bedankt voor alle leuke reacties!
hanskraayeveld schreef:Kan het beton evt ook op kleur gemaakt worden met zwarte kleurstof?
Dat is een goed idee! Bij specie of beton wordt wel eens een rode kleurstof genaamd dodekop toegevoegd (http://www.joostdevree.nl/shtmls/dodekop.shtml) of andere kleurstoffen. Wij hebben er alleen zelf geen ervaring mee als het gaat om kachels. Ik weet niet hoe de kleurstof reageert op de hoge temperaturen. Dus dat zou eerst getest moeten worden op eventuele verkleuring en/of afgifte van schadelijke stoffen bij dergelijke verhitting.
Brutus Groenus schreef:Zou hier ook graag ooit een Finoven of massa kachel willen, maar heb een nehobo vloer met kruipruimte dus dan word het e.e.a. weer wat lastiger/duurder.
Ik weet van iemand anders die met een vergelijkbaar probleem zat. Hij heeft daar waar de kachel moest komen een stuk uit de houten vloer gezaagd (dat kan ook gedaan worden in een nehobo vloer), en in de kelder de (grond)bodem een steekschop afgeschraapt (niet de bodemstructuur veranderen!), vervolgens met B-2 blokken een ondersteuning vanaf de grond omhooggebouwd, daarop een bekisting zo dat het gestorte (stevig) gewapende beton rechtstreeks op de B-2 blokken komt. Bekisting natuurlijk weghalen nadat het beton droog is. Je kunt deze gewapende betonplaat tot op dezelfde hoogte als de vloer laten gaan, of hoger, als je het mooi vind de kachel op een sokkel te zetten.
peterberg schreef:De aangegeven hoeveelheid water op de verpakking is correct, maar zonder triltafel kan het dan vrijwel niet verwerkt worden.
Wij hebben inderdaad niet met een triltafel gewerkt, maar uiteraard wel getrild. We deden dit met een boormachine met jekkerstand hetgeen erg effectief bleek.
peterberg schreef:Wat mij opvalt is dat de deur anders is dan die van het DTA model.
Dat klopt. Het is naar een ontwerp van een voormalig kachelbouwer (hij doet het nu niet meer) in de Pyreneeën. De deur van DTA is zonder raam en daardoor efficienter, maar ook als de kachel brandt krijg je bij dat ontwerp het "uitstaande tv"-effect. Ik vind dit ontwerp daarom mooier.
peterberg schreef:geen tegels op de buitenkant! Ik hoop dat de stuclaag goed gaat houden omdat het ook over de stalen banden heen moet.
Het is wel mogelijk om in het productieproces tegels aan de buitenkant te doen (zoals DTA doet), maar wij hebben ervoor gekozen om dit niet te doen. De stuc-laag is van een product dat hier in Frankrijk 'Murs d'Autrefois' heet. Dit heeft zich bij verschillende dezelfde type kachels over de jaren heen al bewezen (o.a. bij de kachel die we hier al hadden staan en die als model diende voor de zojuist gebouwde finoven). Er moet overigens niet over de stalen banden gestuct worden. Dat zou inderdaad problemen opleveren gezien het uitzetten en krimpen van het metaal onder invloed van temperatuurverschillen.
holtere schreef:Zijn daar nog tekeningen van in omloop?
Neem contact op met De Twaalf Ambachten (DTA)! http://www.de12ambachten.nl. Ik vermoed dat je daar tekeningen kunt verkrijgen. Je kunt daar ook de benodigde onderdelen kopen (en terplekke meewerken om deze onderdelen te storten) en dan de kachel thuis zelf in elkaar zetten.
ritsaert snijder

Ik vind het een hele leuke kachel. Ik weet nog dat mijn vader vroeger zo een kachel wilde bouwen. Maar hij is er nooit aan begonnen. De deur is inderdaad anders! Maar dat sluitschuifje klopt toch wel?

De kachel haalt trouwens niet een heel hoog rendement. Ik kan me herinneren dat iemand er een secundaire beluchting in heeft gebouwd, dat gaf wel een verbetering.

Ik heb trouwens wel een map met tekeningen.....

Ik zou liever het beton met keimverf op kleur brengen.
groet!

Ritsaert
Pigion

Bericht door Pigion »

Bij deze kachelbouw wordt vuurvast cement gebruikt. Mijn ervaring met dit materiaal is dat na het storten en verharden ook nog een bak-proces moet plaatsvinden om voldoende mechanische en thermische sterkte te krijgen. Dit wordt soms gedaan door de onderdelen te "bakken" in een oven bij industriële ovens en ketels, wordt dit gedaan door langzaam opstoken (drogen) en vervolgens baken bij 900 C.

Hoe gaat dit op den duur met deze kachel????

Pigion
ritsaert snijder

Interessant,
ik heb een paar keer met vuurvast beton gewerkt (Curon, Gouda) maar het valt mij op dat de onderdelen een behoorlijke druk kunnen houden met een behoorlijke overspanning. Dat na twee of drie dagen.
groet!

Ritsaert
Gijs

Bericht door Gijs »

Ik ken er twee van dicht bij, in het huis van mn ouders en sinds een jaar of zes ook een in mn eigen huis, die de tijd aardig doorstaan hebben. De ene zal ruim dertig jaar in gebruik zijn, de andere ongeveer twintig.
De kachel van mijn ouders heb ik mee helpen bouwen bij Jan Krajenbrink, Na een nachtje drogen werden de delen uit de mal gehaald en zo achterop het aanhangertje het land doorgereden, niks afbakken of afharden. Voorzichtig stoken in het begin.

Enkel het element achterin de vuurkamer is wat kwetsbaar gebleken, het komt nogal eens voor dat het hout langer is dan de kachel, met een beetje proppen past het dan hopelijk toch.... Daar kun je de kachel niet de schuld van geven.
Ik heb mijn kachel tweedehands gekocht en zelf weer opgebouwd, bij die gelegenheid dat ene paneeltje vervangen, met hulp van DTA die het opnieuw voor me gegoten hebben.
CampingLaChassagne
Contacteer:

Pigion schreef:Bij deze kachelbouw wordt vuurvast cement gebruikt. Mijn ervaring met dit materiaal is dat na het storten en verharden ook nog een bak-proces moet plaatsvinden
Vuurvaste stenen die gemaakt zijn van chamotte klei moeten afgebakt worden, maar er is hier inderdaad gebruik gemaakt van vuurvast beton, gemaakt van een (gekochte) kant en klare mortel, waar waarschijnlijk kleine al reeds gebakken chamotte-korreltjes in zitten.

Dit beton hoeft alleen uit te harden, en niet afgebakken te worden. Bij vuurvast beton gaat het verharden, in vergelijking met normaal beton, ontzettend snel; na 24 uur is het hard. Daarna nog een paar weken laten drogen. Je kunt de kachel in elkaar zetten en dan de droog-periode in acht nemen, of eerst laten drogen en dan de kachel in elkaar zetten. Tenslotte nog enkele weken extra droog stoken met kleine vuurtjes.
holtere

Bericht door holtere »

Vuurvaste stenen die gemaakt zijn van chamotte klei moeten afgebakt worden
Ja, dat klopt maar dat gebeurt al in de fabriek en niet als je er een kachel van gemaakt hebt.
Ze worden ook niet gemaakt van chamotte klei maar van klei waaraan een hoog deel chamotte wordt toegevoegd, dan geperst en gebakken. Chamotte zelf is ook weer gebakken klei. Wel ingewikkeld maar het is niet anders 8)
Dat je eerst eens rustig gaat stoken lijkt me wel logisch i.v.m. de grote hoeveelheden toegevoegd vocht dat weer uit het materiaal moet en vuurvast beton is misschien wel hard na een dag maar die chemische processen die voor de uitharding zorgen gaan nog wel even door.
Plaats reactie