ik verbruik ongeveer 40-50 kubiek populier per jaar en ik stook met een houtvergasser. De vorige twee jaren heb ik kunnen stoken met es en beuk (die ik zelf gezaagd en gekliefd had) maar dit jaar was het op en heb ik dus hout moeten aankopen. Vrij veel dus
Mijn houtleverancier stelt nu voor om 2 containers te bestellen om te laten drogen tegen de winter, en dan mocht ik er nog nodig hebben bij te bestellen (droog) tijdens de winter. Populier kan ik krijgen voor 25 euro per stere, es zou hij laten voor 'iets meer' (30 of zo) per stere, los gestort in de container.
Den kan ik ook krijgen, is iets goedkoper dan populier.
Nu heeft Es ongeveer 2x de calorische waarde, per stère, van populier. Den heeft iets meer, zit er ongeveer halverwege tussen, maar moet opgemengd worden. Populier en den kan ik wel nog droog krijgen tegen deze winter, maar ik weet niet of het verstandig is om Es in te slaan voor de winter. Moet volgens 'het internet' een anderhalf jaar drogen, mijn houtleverancier zei dat het afhangt van de zomer, een erg warme winderige zomer zou het wel lukken...ik zou het natuurlijk als laatste kunnen stoken, eerst met mijn populier beginnen en in januari overschakelen op de es.
Hoeveel % vocht zou ik dan nog hebben in het essenhout? Essenhout brandt ook nog redellijk als het halfdroog is, maar wat zal het meeste warmte geven, een kuub essenhout dat 8 maanden gelegen heeft of populier dat ook acht maanden (hij heeft er nu al liggen) gelegen heeft en normaal droger is?
Wat is jullie mening?
ik heb me hierop gebaseerd:
http://www.verdoodt.be/pervolume.htm
Bedankt!