In de bijgevoegde foto zie ik een schijf met acht gaten. Als dit de ankerschijf is waar de magneten in gelijmd worden, dan klopt dit niet. De magneten moeten met de vlakke voorkant tegen de schijf aan gelijmd worden en niet in gaten in de schijf gelijmd worden. Om de magneten te positioneren zou je hooguit een ronde kamer van een halve mm diep in de schijf mogen frezen. Als je de magneten in gaten lijmt, dan wordt het magneetveld aan de schijf overgedragen via de cilindrische zijkant van een magneet. Een deel van het magneetveld dat uit de magneet komt zal dan via lucht naar de ankerschijf lopen en lucht heeft een veel grotere magnetische weerstand dan ijzer. Het resultaat is dat er dan aan de achterkant van de magneten waar het magneetveld via een 180 graden bocht door de spoelen loopt nog minder over blijft. Omdat je daar toch al een sterke reductie van het veld heb, moet je de reductie elders in de keten zo veel mogelijk beperken. De ankerplaat moet daarom ook zo dik zijn dat daar geen verzadiging optreedt.m.bouwer wrote:Het is daarom dat we een proefopstelling willen.
Je kunt dan spelen met magneten aantal en soort, spoelen, toerental enz.
Ik heb net 16 magneten rond 25 * 12 mm besteld bij ENES in Polen. Omdat ik een bedrijf heb, werd er tegen het 0 % BTW tarief geleverd. Inclusief transport kosten deze 16 magneten ongeveer € 38 en dus € 19 per generator. Dit zou zelfs bij fabricage in een ontwikkelingsland geen probleem moeten zijn.