CV haard als enige verwarming in nieuwe woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben

Re: CV haard als enige verwarming in nieuwe woning

Bericht door Ruuben »

Daar zeg je wat! Jij hebt waarschijnlijk genoeg grond. En toegang tot een ouwe grote melktank.
.. Ik zeg doen! Veel collectoren op je schuur en pompen maar!
hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld »

Ik vind 9 m3 weinig.

Ik woon in een kleine vrijstaande woning van 300 m3.
Dak met 10 cm pir, spouwmuurisolatie van pur 6 cm rc 2,03 en vloerisolatie 20 cm piepschuim.
Wij samen houden wel van warm en hebben geen zonneboiler, dat zal aardig schelen, vooral in het najaar en voorjaar.
Wij stoken het gemiddeld 23 graden.
Ik stook vanaf 6 uur savonds tot +- 6 uur smorgens, dan is hij net wel net niet uit.
Ik gooi er dan niks meer op.
Dan is het smorgens nog 23,5 graad.
Na heel de dag werken kom ik terug en is het nog 22 graden.
Dan ga ik weer stoken.
Ik verstook +- 10 m3 hardhout. Echt hardhout, dus azobe.
Als ik beuk of eik of iep of els of es stook, wordt dit 15 a 20 m3 schat ik.
Dat weet ik alleen niet precies.
Oh ja, wij badderen en douchen en wassen ook met het hout...
swake

Bericht door swake »

hanskraayeveld schreef:Wij stoken het gemiddeld 23 graden
Er is iets mis met je thermometer... :lol:
hanskraayeveld schreef:Ik verstook +- 10 m3 hardhout. Echt hardhout, dus azobe.
Dit is grof.... Afrikaans hout aanslepen om hier te verbranden is niet echt ecologisch te noemen. Of komt het hout van afgebroken sluizen of zo?
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Leuk expirement. Ik jouw hardhout. Jij mijn iep en es.

sorry, off-topic, zal ik niet meer doen.
hanskraayeveld

swake schreef:
hanskraayeveld schreef:Wij stoken het gemiddeld 23 graden
Er is iets mis met je thermometer... :lol:
hanskraayeveld schreef:Ik verstook +- 10 m3 hardhout. Echt hardhout, dus azobe.
Dit is grof.... Afrikaans hout aanslepen om hier te verbranden is niet echt ecologisch te noemen. Of komt het hout van afgebroken sluizen of zo?
Ja ik koop afrikaans hout en stop het versgezaagd in de kachel.
Dat is lekker goedkoop...
1200 euro voor een kuub.

Dus voor 12000 euro zit ik een jaar heerlijk warm!

Het is van draglineschotten, steigers, vlonders, bruggen, sluizen, beschoeiing, damwand, enz.
Jenmen

Bericht door Jenmen »

Ruuben schreef: Enige kanttekening die je wel mee moet nemen is dat een cvhaard wel aardig constant stoken dwz voeden is... dus af en toe een blokje erbij tijdens je werk thuis zou betekenen bij 20kw 9 kg droog hout per uur! Doe je dat minder dan zou je weleens een heuze creosoot kweker kunnen zijn.

Gezien je isolatiegraad zou ik even willen sugureren een cv haard met andere warmte afgifte verhouding zoeken. 50/50 vind ik best fors. Ik heb 10kw waterzijdig en 7 kw naar omgeving voor 140m3, met de deur open naar de rest vd 240m3 erboven, is het best veel warmte.

Opwaren van je buffer zou ik simpel oplossen met een insteek electrisch verwarmingsspiraal; elke solarcontroler kan daar mee overweg ingeval van lage temperaturen in je buffer.

Ben benieuwd naar een foto!

Het benodigde vermogen van de haard bezorgd me nog het meeste hoofdbrekens...

Stel zoals Ruuben hier aangeeft: een haard met een vermogen van 20 kW plaatsen, die heeft bvb 9 kg droog hout nodig om die 20 kW en zijn volle rendement te halen. Stel dat je in zo'n haard geen 9 kg maar slechts 4,5 kg droog hout steekt per vulling, maar deze halve lading wel met voldoende zuurstof laat branden (niet smoren), dan gaat het afgeleverde vermogen van de haard toch maar 10 kW zijn. Heeft dergelijk stookgedrag dan een grote invloed op het rendement van de verbranding en op het kweken van creosoot?

En verder, ja, in de leefruimte de deur van de traphal openzetten zodat de 'overtollige' warmte in de ruimte naar de verdieping kan is hier ook een mogelijkheid waar ik aan gedacht had. Een elektrische verwarmingsspiraal voor het buffervat op te warmen in 'noodgevallen' was ook al ter sprake gekomen. :wink:
hanskraayeveld

Jenmen schreef:
Ruuben schreef:
Stel zoals Ruuben hier aangeeft: een haard met een vermogen van 20 kW plaatsen, die heeft bvb 9 kg droog hout nodig om die 20 kW en zijn volle rendement te halen. Stel dat je in zo'n haard geen 9 kg maar slechts 4,5 kg droog hout steekt per vulling, maar deze halve lading wel met voldoende zuurstof laat branden (niet smoren), dan gaat het afgeleverde vermogen van de haard toch maar 10 kW zijn.
Bedenk dat minder hard stoken, voor 2/3 van je cv vermogen afgaat.
Je krijgt (per cv houtkachel verschillend natuurlijk) ongeveer dit plaatje...
Ruimte. CV. Totaal.
3 0. 3
4 1 5
5 3 8
6 5 11
7 7 14
8 9 17
9 11 20
10 13 23
Hoe harder je stook, hoe meer er verhoudingsgewijs naar de cv gaat en naar de vogels.
Hoe zachter, hoe meer naar de ruimte, minder naar cv en minder naar de vogels en meer creosoot.
De optimale balans is bij elke cv houtkachel anders.
Wel is het echt zo, met een cv kachel moet je niet zacht gaan stoken.
Dat is funest voor het milieu en je cv rendement.
hanskraayeveld

JantjeV8 schreef:
hanskraayeveld schreef: Verder...
Koop vooral niet een te kleine kachel.
Terwijl voor kachels in de woonruimte praktisch altijd het tegenovergestelde wordt geadviseerd om het gesmoorde stoken te voorkomen.
Ja dat is een tip voor mensen die niet kunnen stoken...
Net zoals "laat je auto regelmatig controleren" wat door garagebedrijven wordt gezegd.
Dat geld ook voor mensen die er zelf geen verstand van hebben.
Maar ik denk dat bijna alle mensen hier op het forum wel weten hoe ze moeten stoken.
Allemaal milieubewuste pyromanen...

Maar wat ik eigenlijk bedoel...
De opgegeven vermogens kloppen in bijna alle gevallen niet...
Een kachel van 20 kW is in praktijk eerder 10 dan 20.
Johndc

Bericht door Johndc »

@hanskraayeveld; ik hoop dat je een grapje maakte bij de kostprijs van je stookseizoen?
Ik stook zo goed als gratis mijn werkplaats en woonst warm. En met warm bedoel ik dan zo goed als constant 26° in living, keuken en badkamer tegenwoordig.
Dit met SZ (schavelingen & zaagsel) en een 177 om het afval aan stukhout kwijt te raken.
Die (voor mij) té hoge temp. is er gekomen door een overaanbod van SZ deze (zachte) winter.
Maar het vrouwtje vind het zalig zo, dus laten we die temp. maar.
hanskraayeveld

@john
Het was een grapje.
Dat is wel heeel warm.
Dan zou ik met je vrouw toch even naar de dokter gaan ;-)
hanskraayeveld

Jou plaatje wordt dan denk ik zoiets:

5 0 5
6 2 8
7 4 11
8 6 14
9 8 17
10 10 20

Met de doorkijkhaard.
Dus als je half gas gaat stoken, heb je ongeveer 3,8 kW naar je cv
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Jenmen schreef:O ja, volgens een berekening van de invoerder van de inbouwhaarden zouden we ongeveer 9m³ hout per jaar nodig hebben om aan vraag van verwarming en sanitair warm water te voldoen. Uitgaande van CV inbouwhaard met zonneboiler als enige verwarmingsbron. Realistisch volgens jullie?
Ik heb een huis uit de jaren 70, van 180 vierkante meter, hiervan wordt door de kachel (rocket in bell) gedurende het stookseizoen (Oktober/April) de leefruimte en keuken continu (tesamen een 70 vierkante meter) op zo een 19-21 graden gehouden, met een 10 kuub lichte houtsoorten.

Het huis heeft 4-5 cm spouwisolatie, is volledig onderkelderd (geen isolatie) en heeft een dakisolatie te vergelijken met 5 cm pur.

Oude dubbele beglazing, met ook nog ventilatieroosters in, die niet altijd meer goed afsluiten...

Een moderne woning kan denk ik idd met een tien stere goed volledig verwarmd worden, zelfs met een stuk minder afhankelijk van de woning. Maar er zijn veel factoren die hier een rol inspelen. :)
Plaats reactie