Ben nieuw hier op het forum, maar heb wel al redelijk wat inleeswerk verricht over het onderwerp cv-haard.
Wij zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwe woning en zouden een cv inbouwhaard willen gaan gebruiken als enige verwarmingsbron. Dit omdat we zicht op houtvuur super mooi vinden, we voldoende gratis hout ter beschikking hebben, en onafhankelijk willen zijn van stijgende elektriciteits- en energieprijzen.
We hebben beiden thuis een zelfstandige activiteit, dus hebben ook in de loop van de dag tijd om een blokje hout op de kachel te gooien.
Enige voorwaarde is eigenlijk dat het een doorkijkhaard is, zodat we vuur zien vanuit zowel de woonkamer als de eethoek en de keuken. De plaatsing is centraal in het huis (totale oppervlakte ruimte 75 m², inhoud 195m³).
We zouden deze haard koppelen aan een buffervat van 1000 liter op zolder. Hierin zou dan een doorstroomspiraal zorgen voor opwarming van sanitair warm water. Verder zou ook 10m² zonneboiler aan het buffervat gekoppeld worden voor opwekken van sanitair warm water in zomer en tussenseizoen. In het buffervat komen sensoren om de temperatuur van het systeem te kunnen aflezen op een display ergens bij de haard.
De opgeslagen warmte in het buffervat zal aangewend worden voor vloerverwarming. Ruimtes met vloerverwarming : beneden keuken, eetkamer, woonkamer, gang, wasplaats, wc, traphal (samen 110m²)
boven badkamer 15m² en eventueel 4 slaapkamers (65 m²).
Mijn vragen:
Wat denken jullie van dergelijke opstelling? Is dit werkbaar? Voor ons zou het geen probleem zijn in koude periodes bijna de ganse dag te stoken en in het tussenseizoen mss maar 2 uur op 2 dagen.
Welk vermogen moeten we voorzien voor de houtkachel? We zouden opteren voor een inbouwhaard van Hoxter en hebben dan de keuze uit 10 kW, 14,5 kW of 20 kW nominaal vermogen.
Nieuwe woning met 10 cm isolatie in vloer, 12 cm in de spouw en 23cm in het dak. Ramen met triple beglazing. Welke warmtebehoefte heeft zo'n woning?
Doorkijk cv-haarden geven +- 40% tot 50% van de warmte af aan de ruimte. Gaat dit in ons geval te veel zijn in een ruimte van 75m²?
De haarden die we op het oog hebben beschikken over een noodkoelspiraal. Is dit voldoende? Las hier al over voor en nadelen van open en gesloten systemen, maar daar ben ik nog niet helemaal in mee vrees ik...
Alvast bedankt voor jullie meningen en input!