Solarfocus houtvergasser ervaringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stef2

Solarfocus houtvergasser ervaringen

Bericht door Stef2 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek binnenkort een grote renovatie te doen. Echter dacht ik er ook aan om mijn CV aan te passen. Beneden zou er vloerverwarming komen en boven enkel de radiatoren vervangen worden door convectoren. Qua ketel dacht ik aan een houtvergasser met een pellet module.

Nu zijn wij naar Batibouw geweest en zagen wij de ketels van Solarfocus. Deze zagen er zéér degelijk uit (binnenkant volledig uit Inox), automatisch ontsteking, ... Maar heeft iemand ervaring met deze ketels of zijn er betere alternatieven? Véél verstand hebben wij hier niet van. Enkel het gene wat de verkopers ons vertellen, maar iedere verkoper vindt zijn ketel uiteraard het beste. Ik heb op het forum ook al eens aan het zoeken geweest, maar kan niet direct véél info vinden.

Grts

Stef
swake

Re: Solarfocus houtvergasser ervaringen

Bericht door swake »

Stef2 schreef:vloerverwarming
Dat is een systeem op lage CV-water temperatuur. Perfect want hoe lager die temperatuur hoe minder verlies er is. Geeft ook relatief veel comfort maar eist eigenlijk een goed geïsoleerde woning.
Stef2 schreef:convectoren
Dit noodzaakt een hoge water temperatuur. Verwarmt dus geen kl...n als het CV-water geen 60°C of meer is. Kzou 'gewone' radiatoren dus nooit vervangen door convectoren.
Stef2 schreef:Solarfocus
Nooit van gehoord. Wa kost da?
GTV6

Bericht door GTV6 »

Ziet er uit als een mooie ketel, maar gesteld dat je alles moet laten doen gok ik op tussen de € 15.000,- en € 20.000,-. Het is maar net wat je wil uitgeven.
Convectoren zijn er ook in uitvoeringen voor lage temperatuur. Maar voor het comfort zijn er geen voordelen t.o.v. radiatoren.
Stef2

Bericht door Stef2 »

Door de aannemer werden inderdaad convectoren op lage temperatuur aangeraden, maar als blijkt dat dit géén voordelen heeft t.o.v. radiatoren zou het inderdaad gek zijn om deze te veranderen.

Prijs voor de ketel zou een 9000 euro zijn (excl. plaatsing) en 4000 euro extra met pellet-module. Maar voor de juiste prijs te weten zal ik een offerte moeten aanvragen. De invoerder zit in Massenhoven.

Maar welke merken zijn nog aan te raden? Ik heb op Batibouw Hargnasser, Froling, Viessmann en Okofen (enkel pellets) gezien. Uiteraard kan je offertes gaan aanvragen, maar om toch een selectie te maken zou ik graag weten welke merken betrouwbaar zijn?
swake

Bericht door swake »

Stef2 schreef:Door de aannemer werden inderdaad convectoren op lage temperatuur aangeraden
Haja, zo voorkoopt hij gewoon iets extra met een andere naam zodat je zou kunnen denken dat je er iets aan hebt. Diene mens moet ook zijn brood verdienen.
Stef2 schreef:Prijs voor de ketel zou een 9000 euro zijn (excl. plaatsing) en 4000 euro
Lap jong... en + BTW waarschijnlijk.

Jouw lijst zijn betrouwbare merken. Wel stuk voor stuk duur spul. T'is ergens wel zijn geld waard, je krijgt er in het algemeen stevige service voor (tot het eens mis gaat :mrgreen: ). Nu... er zijn er effectief nog andere. Kovan en Blueburn zijn volgens mij 2 van de beste ketels op de markt als je ook de prijs/kwaliteit verhouding bekijkt. Goedkoper bestaat ook, maar dan moet je wel wat meer de handen uit de mouwen steken omdat ze toch veel onderhoud vragen.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Ik kan uit ervaring niet zeggen welke merken goed of slecht zijn. op dit forum zijn vermoedelijk ook weinig mensen die dat wel kunnen. Bedenk of je al die freubels wilt als internet op je ketel enz. Die € 9000,- komt nog veel bij zoals rookgas, veiligheden en pijperij. Automatisch ontsteken kost al erg veel, is ook makkelijk dat zeker.
Er zijn vele merken uit Dld of Osstenrijk en de oostblok. Wil je gemak dan kom je op een €20.000, eer het klaar is.
Hout erin moet je toch zelf doen. ETA, KWB Herz enz allemaal goede ketels maar t kost wel wat.
Je moet echt tevoren een budget vrijmaken van 20.000,- is het dan nog steeds leuk?
Stef2

Bericht door Stef2 »

Als het echt naar de 20000 euro gaat zullen wij er toch nog eens goed over moeten nadenken. :) Het is wel zo dat ik met véél hout zit, maar dat kan nog gebruikt worden voor de gewone houtkachel. Alternatief is een warmtepomp, maar dan zou ik gaan voor een geothermische. Enkel vrees ik dan dat je hetzelfde kwijt bent, want je hebt dan ook nog een pv-installatie nodig.

Maar goed, bedankt voor de info in ieder geval! Ik ga eens wat offertes vragen en op basis hiervan kunnen wij een verdere beslissing nemen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Moet je ketel perse uit de hoofdklasse komen? Je hoeft je wens om op hout te stoken niet direct opzij te zetten. Zoek een goed middenklassertje.
Stef2

Bericht door Stef2 »

JantjeV8 schreef:Moet je ketel perse uit de hoofdklasse komen? Je hoeft je wens om op hout te stoken niet direct opzij te zetten. Zoek een goed middenklassertje.
Nee dat hoeft niet persé. Zolang de ketel degelijk is en zijn werk doet zijn wij tevreden. De vraag is, wat zijn degelijke middenklassers? :) De merken die ik op Batibouw heb gezien zijn wellicht allemaal de hoofdklasse. Als het kan zou ik gaan voor een combiketel op hout/ pellets met een buffervat en daarop een zonnecollector. Ik kom bij verschillende ketels uit, ook op dit forum maar om den duur zie ik door het bos de bomen niet meer. :) Wij zouden wel voor een ketel met automatisch ontsteking kiezen.
Plaats reactie