Voor belangstellenden heb ik een paar foto's op imgeshack gezet, uploaden is wel gelukt maar ik kan ze daarna niet zichtbaar krijgen op die site. Kocky hellup!! Je hebt me eerder geholpen en nu moet ik alweer een beroep op je doen

.....
Op de foto's zie je mijn paneel, netto 4 m2 (die van het loodgietersbedrijf is nett0 3,7 m2), mijn opslagvat (160 liter, die van het loodgietersbedrijf is 150 liter). Op de laatste wat onduidelijke foto zie je een watermeter, ingepakt in isolatie, en verderop een cv pompje.
Omdat het een experimenteel apparaat is, zitten overal inblokafsluiters.
Nog even een reaktie op vorige posts: Ik heb ijzervrij glas op mijn collector, 4 mm dik, dus geen vensterglas of zo gebruikt. Vrijwel alles is RVS, of stoomslang, en koper. Lekker veel kans op corrosie dus

!
Ik schaam me voor een paar onvolkomenheden: De collector zit naast de dakkapel, dus 's avonds valt er schaduw op mijn collector. Fout.....Ook zie je een koperen buis vlak onder de collectors langs lopen, die ongeisoleerd is. Wordt nog geisoleerd.
Het opslagvat is een horizontaal type, een vertikale boiler geeft beter scheiding van de warmtelagen van water in het opslagvat.
Even nog een korte uitleg: Ik heb een thermosyfonsysteem gekozen. De cv pomp zit er voor het geval het niet zou werken maar mijn vrees bleek ongegrond. Ik gebruik een open systeem, met een expansievaatje bovenop het opslagvat (hoogste punt). Gevaar van zuurstofcorrosie wordt voorkomen door een rubber soepele "hoed" die het expansievaatje afsluit van de buitenlucht.
De collector heb ik voor 100 euro gekocht, het ding was op, binnenwerk heb ik schoongemaakt en slechte verbindingen opnieuw gesoldeerd. Opslagvat is van Vitodens, RVS kostte 120 euro.
Verer vragen zal ik graag beantwoorden, maar als ik het niet weet zal ik dat ook eerlijk zeggen.
Groeten,
Hans