Zijn wij dommer dan een Neanderthaler?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
holtere

Zijn wij dommer dan een Neanderthaler?

Bericht door holtere »

Geweldig bericht in de Vk van gisteren:

"Neanderthalers gebruiken bruinsteen (mangaandioxide) als aanmaakblokje"

Wie heeft ervaring en kan hier wat over delen of wie gaat het ff uitproberen :geek:
Laatst gewijzigd door holtere op 02 mar 2016, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Joepie

Re: Zijn wij dommer dan een Neanderthaler?

Bericht door Joepie »

holtere schreef:Geweldig bericht in de Vk van gisteren:

"Neanderthalers gebruiken bruinkool (mangaandioxide) als aanmaakblokje"
Wie heeft ervaring en kan hier wat over delen of wie gaat het ff uitproberen :geek:
Ook hier weer wat twijfel over de kwaliteit van de wetenschappelijke redactie....
Mangaandioxide is bruinsteen, geen bruinkool.
Het is een anorganische verbinding, heeft dus niets met koolstof te maken :roll:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
holtere

Bericht door holtere »

Ook hier weer wat twijfel over de kwaliteit van de wetenschappelijke redactie....
Mangaandioxide is bruinsteen, geen bruinkool.
Het is een anorganische verbinding, heeft dus niets met koolstof te maken :roll:
Niet de kwaliteit van de wetenschappelijke reactie maar mijn eigen slip of the pen......
Mijn foutje dus, in de Vk stond het correct vermeld... :oops:
Ik heb het foutje aangepast, met dank aan Joepie :fff
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ik ben bang dat de Neanderthaler in veel opzichten dingen beter deed dan wij. Maar of dat komt door evolutie / omstandigheden of door intelligentie kan ik niet zeggen...

Homo sapiens is op detailniveau erg slim, maar grote lijnen overzien is niet onze sterkste kant.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John

Bericht door Dutch John »

De homo sapiens heeft overleefd, de Neanderthaler niet. Dat betekent niet dat wij slim zijn. Kennelijk wel weerbaar, al is de homo economicus aan zijn nadagen begonnen. De echte sapiens zal wel overleven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere

Bericht door holtere »

ehh, 't ging me eigenlijk om de mangaandioxide en hoe we de proef op de som gaan nemen :lol:
M.a.w. kunnen we zo de kachel beter aanmaken!
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Sloop de kathode uit een batterij en je weet het :)
groet,
Erik
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Hadden de Neanderthalers al batterijen? Ze zijn echt slimmer dan wij :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie

Bericht door Joepie »

Erikvr schreef:Sloop de kathode uit een batterij en je weet het :)
Volgens wikipedia hoef je niet eens zelf te slopen:

"Bij deze batterij is het belangrijk dat wanneer de batterij leeg is deze snel mogelijk uit het apparaat gehaald moet worden. De reden is dat het zinken omhulsel langzaam opgelost wordt in het elektrolyt en dat er na verloop van tijd gaten kunnen ontstaan, waar het corrosieve zinkchloride uitlekt. Hetzelfde geldt wanneer dit type batterijen lange tijd niet gebruikt worden omdat het ammoniumchloridezuur het zink continue aantast en zal oplossen".
holtere

Bericht door holtere »

Inmiddels kan ik jullie berichten dat hout ingewreven met zeer fijn mangaanoxide niet merkbaar eerder ontbrandt dan hout dat niet is ingewreven :geek:
Ik heb mangaanoxide (bruinsteenpoeder) gebruikt dat in de handel ook wordt aangeboden als mangaandioxide maar weet niet in hoeverre dat verschil maakt of dat beiden in bruinsteenpoeder aanwezig zijn?
Ondanks de vermeende goede eigenschappen van Neanderthalers die in eerdere post zijn toegedicht ben ik nog niet helemaal onder de indruk :lol:
Joepie

Bericht door Joepie »

holtere schreef:Inmiddels kan ik jullie berichten dat hout ingewreven met zeer fijn mangaanoxide niet merkbaar eerder ontbrandt dan hout dat niet is ingewreven :geek:
Ik heb mangaanoxide (bruinsteenpoeder) gebruikt dat in de handel ook wordt aangeboden als mangaandioxide maar weet niet in hoeverre dat verschil maakt of dat beiden in bruinsteenpoeder aanwezig zijn?
Ondanks de vermeende goede eigenschappen van Neanderthalers die in eerdere post zijn toegedicht ben ik nog niet helemaal onder de indruk :lol:
Tja als je een aansteker of een lucifer hebt gebruikt, dan maakt het waarschijnlijk niet uit omdat de temperatuur van die vlam de ontstekingstemperatuur van hout sowieso overstijgt.
Probeer het nog eens met wat houtkrullen in een kuiltje, daarin een tak en dan flink ronddraaien :P
Plaats reactie