VERWARMEN MET MAZOUTKACHEL?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

patrick.van.den

VERWARMEN MET MAZOUTKACHEL?

Bericht door patrick.van.den »

Dat doen wij, noodgedwongen omdat die sowieso in het huis staat dat we huren.

Maar... we hebben reeds een paar keer na ongeveer 6 weken branden een geweldige roetvorming gehad die verder stoken onmogelijk maakte. Op kosten van de huisbaas heeft iemand dat iedere keer gestofzuigd. Ook is de tank verhoogd, meer helling gegeven, de leidingen uitgeblazen, de lifter in de carburator gereinigd, enz.

Ook nu weer hetzelfde probleem. Maar er is nu bijkomend advies. Ik zou de kachel elke week moeten kuisen. Toen ik steigerde werd het al vlug 2 weken en uiteindelijk zei de man toch elke maand...

De man heeft nu en ook de vorige keren opgemerkt dat er in de oliepan een harde korst gevormd wordt die wellicht uiteindelijk de toevoeropening zodanig verstopt dat een slechte verbranding ontstaat.
Vandaar dat regelmatig die korst moet weggebroken worden, vandaar het wekelijks, tweewekelijks kuisen en stofzuigen!

Maar dat lijkt mij onzin. Is dat werkelijk zo algemeen? Of heb ik een probleem met de kwaliteit van de mazout, de kachel, de tank, ...?

Enige suggestie?

Dank bij voorbaat.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: VERWARMEN MET MAZOUTKACHEL?

Bericht door kockie »

Ik denk dat je op het verkeerde forum zit.... Zoek eens op mazoutforum ipv ecologieforum.

Er staat nog een mooie houtcv kachel te koop: viewtopic.php?f=13&t=5455
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Ik begrijp dat je het niet te kiezen hebt doordat je huurt.
Wat ik VANDAAG nog zou doen is naar de bouwmarkt gaan en een CO melder kopen. Dergelijke slechte verbranding is levensgevaarlijk.
Ik ken verder te weinig van mazoutstoven maar is de vlam mooi blauw of eerder geel? In het laatste geval krijgt de kachel teveel mazout of te weinig lucht, of beide.
En toch maar de huisbaas trachten te overtuigen om een andere manier van verwarmen te installeren.

Groet
Wouter
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

wekelijks schoonmaken is echt onzin.
jaarlijks zou ik zeggen.
eigenlijk spelen er maar 2 dingen: de nozzle moet in orde zijn, en de ventilator moet in orde zijn (vooral de schoepen schoon)
Herman

Bericht door Herman »

Uit een ver verleden weet ik nog enkele zaken over mazoutkachels.
Het bakje waarin de stookolie verbrandt dient perfect waterpas te staan.
De stookolie in het verbrandingsbakje gaat gedeeltelijk verdampen en vergassen door de vlam en indien er te veel stookolie in staat of vlam langs één kant krijg je roetvorming en korstvorming.
Boven de vlammen dient ook een rooster te zitten dat roodgloeiend wordt en voor naverbranding zorgt.
Belangrijk is dat de vlotter in het brandstofsysteem goed afsluit zodat het niveau van de stookolie
in het bakje niet te hoog wordt.
Bij een goede verbranding heb je blauwe vlammen, bij gele vlammen heb je een vettige rook.
Hoe zit het met de zuurstoftoevoer van de kachel?
patrick.van.den

Wouter Gillis schreef:Ik begrijp dat je het niet te kiezen hebt doordat je huurt.
Wat ik VANDAAG nog zou doen is naar de bouwmarkt gaan en een CO melder kopen. Dergelijke slechte verbranding is levensgevaarlijk.
Inderdaad geen slecht idee...
Ik ken verder te weinig van mazoutstoven maar is de vlam mooi blauw of eerder geel? In het laatste geval krijgt de kachel teveel mazout of te weinig lucht, of beide.
We hebben +/- 6 weken een perfect blauwe vlam. Dan plots geel en veel roet. Die ommezwaai gebeurt in zéér korte tijd, ik vermoed een uurtje of zo. De voorlaatste keer was het na een paar uur weer ok, blauwe vlam.

Maar nu, is het niet meer goed gekomen en zat de pot vol met roet en de hoeken van de ronde pan aangekoekt.
mro

Bericht door mro »

Misschien dan toch vuil dat meekomt uit de tank?

Ik heb geen ervaring met mazoutketels, zit er daar iets van een filter in de leiding? Of kan er een geplaatst worden?
patrick.van.den

Herman schreef:Uit een ver verleden weet ik nog enkele zaken over mazoutkachels.
Het bakje waarin de stookolie verbrandt dient perfect waterpas te staan.
De stookolie in het verbrandingsbakje gaat gedeeltelijk verdampen en vergassen door de vlam en indien er te veel stookolie in staat of vlam langs één kant krijg je roetvorming en korstvorming.
Boven de vlammen dient ook een rooster te zitten dat roodgloeiend wordt en voor naverbranding zorgt.
Zoals hierboven gezegd, normaal perfect blauwe vlam, de "crépine" staat nagenoeg altijd roodgloeiend. Maar dat duurt gemiddeld 6 weken. Daarna gele vlam en roetvorming. Eén keer is dat na een paar uur voorbijgegaan.

Ik vermoed dus dat het te maken heeft met minder zuivere mazout. De filter blijft proper, dus wellicht minder vluchtige fracties die onderaan de tank liggen en na verloop van tijd meekomen.
Belangrijk is dat de vlotter in het brandstofsysteem goed afsluit zodat het niveau van de stookolie
in het bakje niet te hoog wordt.
Bij een goede verbranding heb je blauwe vlammen, bij gele vlammen heb je een vettige rook.
Hoe zit het met de zuurstoftoevoer van de kachel?
In principe moet dat goed zitten want ik heb altijd een perfect blauwe vlam. De gaatjes in de zijwand zijn vrij. Enkel als het hard waait krijgt hij het lastig en wordt het een mengeling van blauw en geel. Maar er is geen overvloedige roetvorming en van zodra de wind gaat liggen wordt de verbranding ook normaal.

De vraag is wellicht: "Is het mogelijk dat door mindere kwaliteit er een residu ontstaat dat zich afzet in de hoeken van de pan?"
Dat residu wordt hard en vernauwt blijkbaar de instroom opening zodanig dat er te weinig mazout komt, vandaar de gele vlam en roetvorming...

De tank is momenteel nog voor 1/3 gevuld. Zou het op te lossen zijn door nu een lichtere fractie (petroleum?) erbij te doen, zodat ze mengen?

Heb al gedacht aan de analyse via een labo maar dat is redelijk duur. Wellicht 150 à 200 EUR.
Toch misschien een PET fles vullen en visueel eens vergelijken met verse brandstof.

Wekelijks, zelfs maandelijks stofzuigen lijkt mij onzinnig.
patrick.van.den

mro schreef:Misschien dan toch vuil dat meekomt uit de tank?

Ik heb geen ervaring met mazoutketels, zit er daar iets van een filter in de leiding? Of kan er een geplaatst worden?
Geen vuil uit de tank, want de filter in de carburator is proper.

Maar wel is er vorig jaar bezinksel meegekomen dat in de leiding zat en deze ook verstopt heeft. Dat gebeurde nadat men de tank verplaatst had en een verkeerde helling gegeven had, nl naar de uitstroomopening toe! Toen kwam er helemaal geen mazout meer door. Uitgeblazen en de leiding was weer proper. Maar misschien komt er toch met mondjesmaat een beetje van dat bezinksel mee en zorgt voor het residu in de pan. Dat residu is hard en moet met een schroevendraaier losgekrabt worden.
patrick.van.den

kiekeboe schreef:wekelijks schoonmaken is echt onzin.
jaarlijks zou ik zeggen.
eigenlijk spelen er maar 2 dingen: de nozzle moet in orde zijn, en de ventilator moet in orde zijn (vooral de schoepen schoon)
Hmmm... Ik vermoed dat je het over een mazoutbrander hebt. Er zit geen ventilator in en er is ook niet echt een nozzle, maar een simpele uitstroomopening, via de leiding die van de carburator komt.

Er is ook geen pomp, hij werkt op zwaartekracht. Het is een doodgewone mazoutkachel met een pan en een crépine in het midden. In de zijwand van de pan zitten gaatjes. waardoor lucht aangezogen wordt.

Dat geeft mooie blauwe tongetjes die spelen rondom de crépine. Deze laatste komt roodgloeiend te staan als de verbranding optimaal is.
Herman

Bericht door Herman »

In de pan waar de stookolie binnenkomt zit ergens een hendeltje waarmee de instroomopening proper kan gehouden worden. Hiermee kan je wekelijks de instroomopening eens proberen vrij te maken.
In een oude stookolietank kan je drab, ander bezinksel en zelfs water krijgen, dit kan je onderaan wegzuigen met een staafpompje, staat de tank bovengronds en heeft deze een afsluitkraan dan kan je
een gedeelte aflaten en opvangen en bekijken of de stookolie vervuild is. Er bestaan ook additieven om aan de stookolie toe te voegen maar weet niet of dat veel helpt.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

patrick.van.den schreef: De vraag is wellicht: "Is het mogelijk dat door mindere kwaliteit er een residu ontstaat dat zich afzet in de hoeken van de pan?"
Dat residu wordt hard en vernauwt blijkbaar de instroom opening zodanig dat er te weinig mazout komt, vandaar de gele vlam en roetvorming...

Volgens mij: te weinig mazout geeft geen gele vlam, zeker niet als er voldoende lucht is. Zover ik scheikundig weet krijg je een gele vlam bij te weinig lucht. Is de ruimte waarin het stookijzer staat voldoende geventileerd?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Volgens mij halen jullie een bakbrander, een gele vlam brander en een blauwe vlambrander door elkaar..... Pompdruk controleren, nozzle vervangen en filters schoonmaken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
patrick.van.den

Herman schreef:In de pan waar de stookolie binnenkomt zit ergens een hendeltje waarmee de instroomopening proper kan gehouden worden. Hiermee kan je wekelijks de instroomopening eens proberen vrij te maken.
Om de 2 à 3 dagen draai ik dat staafje rond terwijl ik het langzaamaan terugtrek en dan terugduw.
Ik hoor het soms kraken wat er op wijst dat er een iets hardere korst verbrijzeld wordt.
Maar na +/- 6 weken loopt het fout.

Ik klop zelfs zachtjes tegen de rand en onderkant van de pan. Dan zie je kleine glinstertjes van roet/vuil die omhoogvliegen en verbranden en wellicht door de schouw verdwijnen.
In een oude stookolietank kan je drab, ander bezinksel en zelfs water krijgen, dit kan je onderaan wegzuigen met een staafpompje, staat de tank bovengronds en heeft deze een afsluitkraan dan kan je
een gedeelte aflaten en opvangen en bekijken of de stookolie vervuild is. Er bestaan ook additieven om aan de stookolie toe te voegen maar weet niet of dat veel helpt.
Ik ga inderdaad wellicht eens niet de goedkoopste pakken (onbekend merk) maar bv ESSO. Is misschien een betere garantie voor kwaliteit...?
Of zoeken achter die additieven.
Lichte petroleum erbij mengen zou ook een alternatief kunnen zijn, hoorde ik van een mazoutleverancier.

De carburator werkt niet. Dwz de regelknop staat nu bv volledig tegen 0 en toch vloeit de mazout even sterk.
Als ik de knop uitzet dan vloeit er (gelukkig) niks meer, maar op 1 of 6 maakt (nagenoeg) niks uit.

Heb de uitleg gekregen en ook getest dat er een pinnetje in of uit gedraaid wordt in connectie tot de volumeregelaar.
Dat pinnetje lijkt te blijven hangen (door vettigheid van de mazout??) waardoor deze opening misschien ook vernauwt... Dan misschien na verloop van tijd minder mazout, slechte verbranding, roetvorming, aankoeking in de rand ...

Echt gissen naar de oorzaak waarom gemiddeld alle 6 weken de boel fout gaat.
De huisbaas heeft mij deze morgen nog gezegd dat ik het kan oplossen door de kachel elke week te kuisen...
Hij heeft het ook nagevraagd en sommigen kuisen elke week, anderen de ganse winter niet één keer.
patrick.van.den

JantjeV8 schreef:
patrick.van.den schreef: De vraag is wellicht: "Is het mogelijk dat door mindere kwaliteit er een residu ontstaat dat zich afzet in de hoeken van de pan?"
Volgens mij: te weinig mazout geeft geen gele vlam, zeker niet als er voldoende lucht is. Zover ik scheikundig weet krijg je een gele vlam bij te weinig lucht. Is de ruimte waarin het stookijzer staat voldoende geventileerd?
Geen probleem met de ventillatie. Ook alle gaatjes in de pan zijn vrij.

Als er een goed evenwicht is tussen de aanvoer van mazout en lucht mag de toevoer van mazout inderdaad miniem zijn.
Maar als het bv hard waait wordt er teveel lucht aangezogen en krijg je ook een minder goede verbranding.
Teveel mazout geeft altijd een gele vlam omdat er dan sowieso niet voldoende lucht kan aangevoerd worden voor de volledige verbranding.

Het rare is dat het op een zekere regelmaat, na +/- 6 weken fout loopt.
En vrij plots: om 8 uur piekfijn en wanneer ik het opmerk, ongeveer 4 uur later, vol met roet.

Is het een gulp van bezinksel/zwaardere fractie die meekomt uit de tank en de boel verstopt? En/of de naald van de carburator vettig maakt waardoor de opening vernauwt...?
Plaats reactie