Hallo Dj,
De keuze van een relatief langzaam lopende "snijdende" hakselaar heb ik ondertussen ook gemaakt. Ook om de door jou aangedragen voordelen wat betreft vermogen. Dat idee van die radiale trommel ga ik nader uitwerken, dit is volgens mij een schot in de roos.
De schijvenhakselaars met naverkleiner hebben stuk voor stuk een behoorlijk aandrijfvermogen nodig van een trekker, dan begin ik met 60 pk al niet zoveel meer.
In die recent op marktplaats aangeboden chineesjes heb ik uit ervaring met import uit dat land niet zo heel veel vertrouwen. Bij reparatie blijkt vaak dat men daar een wat afwijkend metriek stelsel gebruikt.
http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/ca ... inEg==.jpg
Dit type duikt de laatste tijd door heel nederland op, ik denk dat er een zeecontainer vol bij Richie Bros op moerdijk is verkocht.
Verder is het bij mij zo dat op een volwassen stam in een jaar tijd scheuten groeien van ongeveer 4 cm dikte en 3 meter lang. Wel zijn deze stammen goed bemest als afscheiding van maisland. Je zou dus jaarlijks kunnen oogsten waarbij je steeds de dikste twijgen ertussenuit knipt. Zo hou je de knot en de groei redelijk in takt is mijn redenatie.
salixalba11.jpg
Op een Duitse of Oostenrijkse overheids-site heb ik gelezen dat een volwassen wilg gemiddeld 150 kilo droge stof levert per oogst. men oogste 1 keer per 5 jaar. (Helaas ben ik de link kwijt.)
Dus ongeveer 30 kilo per jaar. Voor mezelf reken ik op een opbrengst van 15 kilo per jaar wat dus zou betekenen dat ik met 1000 wilgen in m'n behoeft kan voorzien. Wel veel mesten met alles wat voorhanden is. Bij mij dus paardemest en bladgrond, gemaaid gras, e.d.
Ik wil gaan experimenteren met het snoeien wanneer de twijgen vol in het blad zitten. Met als reden dat er dan een sterke sapstroom aanwezig is die het grootste deel van het aanwezige water uit de tak trekt. Wanneer de bladeren bruin verdord zijn is dan ook het meeste vocht weg.
Dus snel voor-drogen met hulp van de plant zelf. Wel met veel beleid snoeien om de boom niet te vernielen.
Dat brandhout goud is ben ik me je eens, kijk maar naar de prijs van pellets. Ook sloophout word al moeilijker. Maar ik wil ook van de rotzooi af van 75 M3 los gestort sloophout. En van het gezeul met die dikke balken van 6 meter.
Het heeft tot nu toe uitstekend gewerkt maar door voortschrijdend inzicht gaan we nu echt een nieuwe weg in.
Groet,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.